• Regnbågsfärg

Insemination i Danmark

Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka bli gravida med hjälp av insemination i Danmark, vitanova. Så vi började med att ringa runt till vårdcentraler/barnmorskemottagningar här hemma för att få förtesterna gjorda här hemma. Det visar sig nog vara svårare än man kan tro. Läkaren tyckte också att vi skulle göra det på kliniken i Danmark istället för här hemma. Vi har mejlat vitanova och frågat hur de tycker vi ska gå till väga. Vi bor i västra Skåne och det är inte jättejobbigt om vi måste åka dit för proverna. Men eftersom ingen vet något så frågar vi nu er som kanske redan tagit er igenom detta stadiet. Var gjorde ni testerna innan? (Sverige eller Danmark) Vad betalade ni för proverna ? Är det någon sorts kö till Vitanova? Hur länge fick ni vänta från första kontakten till första inseminationen? Ja jag har säkert tusen frågor men blir glad om nån vet nåt av detta :)

• Svar på tråden Insemination i Danmark
  • Regnbågsfärg
    Varärstorken skrev 2013-11-22 23:04:51 följande:

Nu fick jag glad gubbe! I morgon åker vi till Danmark! Håll tummarna för oss!

Gud vad roligt! Lycka till! Och mys!
  • SannaM
    Varärstorken skrev 2013-11-20 16:02:55 följande:
    Regnbågsfärg, hur lång tid från omslaget till insemination hade ni?
    Mina omslag, glada gubbar, har kommit på kvällarna och så har jag inseminerats dagen efter.
    Nu har jag iaf testat med ÄL stickor, gjorde det på lunchen ha ha. Negativt, vilket var skönt, då har jag inte missat ägglossningen.
    Kan bara flika in angående det att när vår tvååring blev till så fick jag glad gubbe en tisdag typ kl 14, vilket innebar att vi fick vänta till kl 14.30 dagen efter innan inseminationen. Det gick ju vägen, men kändes onekligen stressigt där hela tisdagseftermiddagen... ångrade rätt rejält att jag ens testat
  • Varärstorken

Tack alla för lyckönskningarna. Nu är inseminationen gjord och 2 långa veckors väntan kan börja.

SannaM, jag förstår stressen. Jag kände detsamma igår. När man får positivt test vill man bara köra, inte vänta. Tycker att det är knepigt att veta när man ska inseminera. Men hoppas på att kliniken har koll!

• Q13

Jag fick glad gubbe en söndagsmorgon... Inseminerade vid 13.30 på måndagen och det gick ju vägen ändå! :)

• Hoppfullt

Det låter ju väldigt bra att det gick vägen!! Jag fick glad gubbe vid 9 på morgonen idag och kommer insemineras i Danmark imorgon vid 14.30.. Kanske kan fungera då?! Det finns möjlighet att göra ultraljud innan som tur är. Surt att lägga ut så mycket pengar om fet är för sent.

Q13 skrev 2013-11-23 23:16:53 följande:
    Jag fick glad gubbe en söndagsmorgon... Inseminerade vid 13.30 på måndagen och det gick ju vägen ändå! :)

• Q13
    Hoppfullt skrev 2013-11-24 10:32:17 följande:

Det låter ju väldigt bra att det gick vägen!! Jag fick glad gubbe vid 9 på morgonen idag och kommer insemineras i Danmark imorgon vid 14.30.. Kanske kan fungera då?! Det finns möjlighet att göra ultraljud innan som tur är. Surt att lägga ut så mycket pengar om fet är för sent.

Ja det blir ju ungefär samma tid som för mig :) vi kollade inga äggblåsor innan utan vi bara körde, var första gången också så var väl kanske därför man inte la nån större vikt vid att kolla...

Hoppas det går vägen! Vilken klinik?
  • Hoppfullt

Det är tredje försöket för oss. Ska till Gaiakliniken. Åker båt från Göteborg så därför kan vi inte komma fram tidigare på dagen... Hoppas på tredje gången gillt nu! :)

Q13 skrev 2013-11-24 10:35:32 följande:
    Ja det blir ju ungefär samma tid som för mig :) vi kollade inga äggblåsor innan utan vi bara körde, var första gången också så var väl kanske därför man inte la nån större vikt vid att kolla...

Hoppas det går vägen! Vilken klinik?

• PoL
    Hoppfullt skrev 2013-11-24 10:32:17 följande:

Det borde vara inom tidsramen. Tar ni Stena line? Jag har bilat till Helsingborg, tagit Scandilines över o kört till Köpenhamn. Klart, med bensinkostnad kanske det blir samma slutsumma?

Lycka till!!!!
  • Varärstorken

Lycka till!!!

Intressant att höra hur ni tar er till kliniken. Jag har dels åkt tåg hela vägen från göteborg till köpenhamn, men nu senast har vi kört bil till malmö och sen tagit tåget över. Smidigt båda sätten. Båt har jag inte prövat, vad kostar det? Hur lång tid tar det?

Svar på tråden Insemination i Danmark