• Anonym (snart hemma i Sv)

Förskolebarns kläder i "finare" områden

Ni som arbetar som förskolepersonal ) i välbärgade i områden vilka ytterkläder ( nya/begagnade, funktion och märken har små förskolebarn på sina ytterkläder? Vilka funkar? Föräldrar får såklart också svara och gärna motivera sitt val. Skriv gärna var i Sverige och om det är storstad ( innerstad ) eller förort.

• Svar på tråden Förskolebarns kläder i "finare" områden
  • Anonym (orik)

Våra barn trivs bäst i vinteroveraller från Isbjörn och Reima, passar inte med samma märke på alla barnen, de har sina olika krav och favoriter. Vantar från Hestra och Reima har passat bäst här, ett par från Åhlens var bra oxå. Mössor för riktigt kallt väder har vi från Didrikssons, annars Pop. Använder inte  så mycket skalkläder.
    Vinterkläder som varit tvungna att bytas ut mitt i säsong för att de inte fyllt kraven har varit Kax, Didriksson, HM. Vinterjacka från Lindex funkade hyffsat. Alla vantar av div. olika märken.
    Skor köper vi numer bara Viking Play. Har provat Ecco, Kavat mm med de har ej passat våra barns fötter, barnen har varit som isbitar om fötterna efter en kvarts utelek!

• Oklok

Bergans skalkläder är överlägset bäst enligt mig. Isbjörn vinterkläder.

• Annsiss

Fin förort till Sthlm, pop och Kaks dominerar, vi har bara haft Kaks och tycker de är jättebra.

• Anonym (älskar jackor)

Läckra ytterkläder som syns på Stockholms gator: Minirodini. Kanske inget att ha varje dag på förskolan, men snyggt! Annars är ju Pops ytterkläder alltid snygga på, särskilt jämfört med hur de ser ut på galgen i butiken.

• chrissepisse
    Anonym (pop) skrev 2013-09-01 12:15:49 följande:
    Lättare om TS då skriver vad hon söker eller var hon ska bo, för om hon ska bosätta sig i Skåne är ju information från Norrland onödig.
    Det håller jag med dig om.
  • mteriksson

POP har för gräsliga färger. Det blir mycket burberry, gant , tommy hilfiger osv....och mest kanske ralph lauren.
    Brukar vara standard märken på sonen skola.
    När sonen var mindre var Reima ett jätte bra märke på overaller! 

• mteriksson

Och Canada goose har överlägset bästa jackorna osv.  Utan tvekan. Super varma. Det började jag köpa till sonen när han fyllde sex.

• Anonym (snälla)

Snälla OM du ska flytta till Ekerö så skäm inte ut dig med att flasha med märkeskläder. Vi infödda där skrattar gott åt nyinflyttade "stockholmare" som tror att de ska smälta in... Vi märker såna redan i trafiken ut mot ön...

Jag har bott där i hela mitt liv och lovar dig att jag aldrig behöver eller behövt jobba och mina barn har gått i alla möjliga kläder, från Ralph Lauren till HM. Ingen bryr sig utan det man tycker är fint köper man. Funktionen är viktigare  

• pusselbitar

När jag jobbade i vasastan så var det mycket didricksson, pop, Everest, isbjörn och ticket to heaven.

Om jag var du skulle jag satsa på kläder som håller i vattenavvisning och slitstyrka. Jag upplevde vintern i innerstan som väldigt slaskig om jag jämför hur det var bara där jag bor i en kranskommun till Sthlm.

Jag skulle satsa på en bra overall, en uppsättning skalkläder och kanske fodrade galonkläder om du har mindre barn som sitter väldigt långa stunder på rumpan på marken. Ett eller två par bra vinterskor och ett par fodrade gummistövlar. Läs tester och se vad som faller dig i smaken. Galonvantar är toppen, likaså ordentliga vantar som ditt barn faktiskt vill ha på sig. Jag köper gärna kläder på nätet men just vantar köper vi ofta i fysisk butik så att de kan prova. Om inte barnet tycker att vanten är skön och sitter bra så kommer de kastas av. Om ditt barn är så stort så att det klär på sig själv skulle jag tänka på att det ska vara kläder som är lätta att ta på, inte för trånga i ben och armslut så att det är lätt att dra över kängorna och stoppa ut vantbeklädda händer igenom.

Lycka till!

• Anonym (snart hemma i Sv)

Tack alla ni som kommit med bra tips!! Nu ska här kollas runt, får se vad som sitter bra på osv. Något som slår mig att det inte är så många som nämner dunjackor men kanske funkar det dåligt på mindre barn och i Stockholm med tanke på slasket? Tack än en gång

Svar på tråden Förskolebarns kläder i "finare" områden