• Anonym (surgubbe)

Min fru är lat

Tjena! Jag och min fru har vart gifta i snart tio år och har en liten tös på 6 år ihop och inga andra barn.
    Nu till problemet, min fru. Jag älskar henne men jag vet inte hur jag skall stå ut med hennes klagande på mig hela tiden. Allt jag gör är fel. Hela tiden. Gnäll-gnäll-gnäll. Hon är alltid trött, eller har ont i huvudet och gör absolut inget hemma.

Hon pluggar mestadels hemifrån och jobbar någon dag i konditori varannan vecka, men är såpass smart (hon är med i Mensa) att det tar kanske max en halvtimme om dagen förutom när det är föreläsningar då det tar ett par timmar en dag i veckan. Det normal människor pluggar heltid för kan hon bara glida igenom med högsta betyg i alla kurser på en time max/dag. Förutom detta sitter hon framför datorn, TVn eller hänger med sina arbetsbefriade väninnor.

Det är jag som lämnar på förskolan, hämtar på förskolan, jobbar heltid, lagar mat, nattar lillan, städar. Hon betalar räkningar och sköter vår ekonomi- that's it. Dessutom trots att hon oftast är hemma eller i närområdet skall hon alltid ha vår bil, för att åka och shoppa med sina kompisar, eller bara ifall hon måste shoppa med sina kompisar medans jag och dottern åker kommunalt till och från förskolan.

Det verkar också som att hon helst inte vill bli störd av dottern heller, utan när det skall handlas mat eller liknande är det alltid jag som får ta med mig lillan till affären och hon följer inte med. På kvällen skall hon ha tvn och titta på sina program så vi får titta på bolibompa framför datorn istället. Skall vi hitta på något roligt, åka nånstans som dottern gillar, är det jag och lillan, frun stannar hellre hemma istället. fast hon skall ändå helst ha bilen, så det blir oftast kommunalt då med.
    Men hon är inte folkskygg, ohjälpsam, osocial eller något, bara när det gäller oss. Sina väninnor kan hon skjutsa runt en heldag, gå på krogen med, eller köra till flygplatsen eller vad som helst. Hon är heller inte lat då hon gärna joggar eller går på gymmet.

Vårt sexliv är både bra och dåligt, vi har sex ofta vilket jag absolut inte kan klaga på, hon ser väldigt bra ut, vill ofta och har hög sexdrift. Men sexet är så att hon helst bara skall ligga ner och kommendera mig runt som nån slags general på ett slagfält.

Hon har tidigare haft en djup depression och då gjorde jag allt för henne för att hon skulle få lugn och ro, men det har liksom fastnat så. Känner mig som en butler och ensamförälder ibland.
    Inte bara att jag måste göra allt, hon klagar när jag gör det också. jag uppfostrar dottern fel, skämmer bort henne, lagar fel mat, kammar hennes hår fel, köper fel kläder, städar fel, stör henne, etc. Vår dotter har nattskräck och vill oftast inte sova själv, så det blir oftast att min fru sover själv i dubbelsängen, jag och dottern i soffan. Det är också fel. Skulle hon skrika på natten skulle min fru inte gå upp, det finns inte ens på kartan. Att få sova ostört är viktigt för min fru.
    Har nån annan det så här? Är jag en surgubbe?                

• Svar på tråden Min fru är lat
  • Eterisk
    Anonym (heligt förbund) skrev 2013-09-13 21:20:13 följande:
    Jaså, ja om du tittar på en sluten avdelning inom psykiatrin finns det många trasiga människor som behöver massor av kärlek och upprättelse men som tyvärr ofta bara får mediciner som drogar ner dem utan att befria dem från deras egentliga problem.
     Mycket riktigt är det många som pratar mycket om satan också och är förvirrade men har aldrig hört att det skulle vara överrepresenation av sossar Glad
    Så du menar att de borde försättas på fri fot och lämnas åt den kärlek från den "gud" som du tror existerar? Samma gäller för dem inom rättspsyk? De som har imperativa röster till exempel? 
  • Anonym (heligt förbund)
    Eterisk skrev 2013-09-13 21:39:55 följande:
    Så du menar att de borde försättas på fri fot och lämnas åt den kärlek från den "gud" som du tror existerar? Samma gäller för dem inom rättspsyk? De som har imperativa röster till exempel? 
    Ovidkommande resonemang med slutsatser som saknar grund. Jag har aldrig sagt att de ska "försättas på fri fot" (du uttrycker dig som om det gällde kriminella - sätter du likhetstecken mellan brottslingar och människor med psykisk ohälsa?) men menar att behandlingen med mediciner snarast kan fördröja tillfrisknandet.

Angående befallande röster som säger till en människa att göra det ena eller andra, ofta destruktivt eller rent kriminellt beteende, så är det ju viktigt att fastställa om personen verkligen lider av detta eller använder sig av det som en undanflykt för att slippa ta ansvar för olika brott.

Enligt kristen teologi handlar en hel del av detta om demonisk påverkan av en person, i sällsynta fall besatthet när demonerna tagit över hela personligheten. Det är ett obekvämt område att tala om men läser man om Jesus så ser man att han hela tiden drev ut onda andar ur folk och även gav sina efterföljare befallning om att göra det.
    Eftersom det är ett svårt område där det onda opererar för att inte bli upptäckt, likt i vilket krig som helst där en angripande fiendemakt inte vill bli avslöjad med sina spioner i ett land man planerar att ockupera... så gör naturligtvis dess ledare djävulen allt för att hans existens inte ska avslöjas.
    Smart förstås, eftersom människor som inte söker sann kunskap då blir duperade att tro att allt som den onde gör beror på att GUD är ond och falsk.

Demoner är onda andevarelser som likt satan/djävulen gjorde uppror mot Gud. Från början var alla dessa änglar och satan var den vackraste och mäktigaste av dem, men Bibeln berättar att han samlade rikedomar och blev högmodig så att han ville ta Guds plats. Han störtades då ner från sin upphöjda position ner på jorden och drog med sig en tredjedel av änglarna som valde att följa honom och då blev demoner. De följer sin herre satan och är indelade i militärisk ordning med olika rang. Vissa demoner kan följa människor i genreationer, när man vänt Gud ryggen och istället vandrar i mörker.

En del av dessa andefurstar härskar över nationer, vissa över städer, vissa stadsdelar. När en plats t ex hemsöks av vissa brott beror det på det andliga klimatet. T ex finns det onda andar som vill få människor att begå brott mot andra eller att skada sig själv,  onda andar som förleder folk i vissa synder, kriminalitet, pervers sexualitet etc.
  • evitape

Enligt kristen tro och lära är det alltså så att såväl djävulen som hans demoner faktiskt existerar. Ordet satan betyder motståndare, men också splittrare. Så djävulen jobbar på att splittra allt som Gud fogat samman av kärlek, familjen till exempel, äktenskap, goda vänner, kristna troende, generationer, folkslag....

Djävulen hatar Gud. Han hatar allt som Gud älskar också. Alla människorna förstås, som vunnit en position där vi kan komma tillbaka till Gud igen. Men den satan hatar mest av alla är Jesus Kristus som besegrade honom. Trots satans stora intelligens och list som lååångt övergår människors, så lurades han att tro att han kunde döda Jesus. Men genom att Jesus lät sig korsfästas och dö för i mänsklighetens ställe, och på tredje dagen uppstod igen så har satan mist sin legala makt och kommer slutgiltigt att besegras är Jesus kommer tillbaka.

Mycket av Bibelns förutsägelser har gått i uppfyllelse nu, såsom att det judiska folket skulle förskingras ut i hela världen men till slut få tillbaka sitt land "på en enda dag" vilket också skedde 14 maj 1948. Detta är förstås svårt för de inom islam som sett det som att israelerna förkastats som Guds utvalda folk och att de istället blivit arvtagare, hela Israels existens blir jobbig för dem att hantera...   Att Jerusalem, Guds heliga stad, som är en förhållandevis liten stad, har världens största antal utrikeskorrespondenter talar sitt tydliga språk om den andliga dimensionen!

Bibeln säger att i den sista tiden innan Jesus kommer tillbaka för att hämta sin kristna "brudeskara" till det himmelska bröllopet så kommer hemska saker hända på jorden. Människans ondskas bägare börjar rinna över och straffdomen kommer.  En stor del av jordens hav och sötvatten kommer att bli förorenade. Krig och oroligheter kommer, stora naturkatastrofer och jordbävningar på plats efter plats varnar Jesus för, och stora stormar som gör att människorna står "rådlösa vid havets och vågornas dån."

Romarriket kommer att uppstå igen (läs EU) och en stark man av typ president kommer att väljas. Kaos kommer att råda och en totalitär global regim med en president typ kommer att uppstå. Köpmännen (kapitalismen, girigheten) ska råda och alla samhället kommer att bli kontantlöst. Alla som vill köpa eller sälja tvingas märka sig med vilddjurets märke på pannan eller handleden. Detta finns redan utvecklat (bl a som ett chip med id-märkning och alla uppgifter, kontouppgifter etc som kan inopereras under huden) men människor har inte varit mentalt mogna ännu men med generationsskifte som inte tycker det är konstigt med banker utan pengar osv....

Stor demonisk aktivitet är att vänta eftersom Jesus säger att laglösheten ska öka och därigenom ska kärleken kallna. Brott och demoner hör samman. Det vi vunnit i de så kallade civiliserade länderna kan snabbt gå till spillo. Omänskliga system växer fram genom politiker som inte lyssnar till Gud. På det religiösa området kommer en ny världsomfattande religion växa fram och alla ska tvingas tillbe där medan kristna ska hatas och förföljas i land efter land. Google och du ska se att vi är redan där för inga förföljs för sin tro som kristna, samtidigt som alltfler möter Jesus.

Jesus är det namn som demonerna bävar inför och som de skyr.
    Vi människor  är skapade att vara med Gud, skapade att vara hans avbild, älskade och älskande. Guds budskap till oss är att vi är hans älskade barn, hans glädje, att han älskar dig och alltid gjort det.. Djävulens budskap till människor är att de 'är oönskade, oälskade och att det inte är en mening med deras liv.
    Gud säger tvärtom, han har lagt ner speciella gåvor i dig och du har en viktig mening att fylla.

Jesus säger om djävulen att han är lögnens fader. Jesus är vägen, sanningen och livet.
    -Den som kommer till mig ska jag sannerligen inte kasta ut, säger Jesus.

Så sök Jesus och du finner meningen med livet och en helt ny spännande värld.
    Vi människor är skapade för det övernaturliga som vi också dras till. För vi vet att det finns så mycket mer än det som går att se och ta på. Vi behöver få våra andliga ögon öppnade. Jesus botar de blinda så... gå till honom och be om att få kunna se igen! 

• Ezder

Det där religiösa pratet är lite läskigt, eftersom många som tror på Jesus återkomst osv tolkar effekterna av den globala uppvärmningen som just de naturkatastrofer som evitape beskriver. Alltså har de inget inget intresse av att bromsa utvecklingen - tvärtom, de välkomnar den. Kristna grupper har stort inflytande över politiken i USA. Go figure.

• Rakad Apa
    Eterisk skrev 2013-09-13 20:56:22 följande:
    Hehe, den masspsykosen går inte av för hackor inte.

Skönaste kommentaren jag hört på länge!
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Juniana

Alltid när jag läser sådana här trådar, tänker jag att de kulturer som har arrangerade äktenskap har en poäng. Nej, inte så att jag skulle vilja byta till en sådan kultur! Men i de fall där det inte handlar om att arrangera äktenskap för makt, pengar och kontakter,  utan där man tänker långsiktigt på vilken brud/brudgum som kommer att bli den bästa livspartnern i längden.

Kanske borde vi också börja välja partner mer förnuftigt, i alla fall när vi kommit så långt i livet att vi söker någon att slå oss till ro med och skaffa barn med..? Den snyggaste och smartaste tjejen kanske inte blir den bästa hustrun och modern - det kanske är en blyg, snäll och "osynlig" flicka i omgivningen som skulle bli det..? På samma sätt som den coole ledaren för MC-gänget, som många tjejer tycker att det är status att bli tillsammans med, kanske inte (eller rättare sagt: helt säkert inte) blir den bäste familjefadern. 

• Ezder
    Juniana skrev 2013-09-17 11:12:13 följande:
     Den snyggaste och smartaste tjejen kanske inte blir den bästa hustrun och modern -
    Det är väl knappast många killar som attraheras av smarta tjejer? Snygga, javisst, men... (Och ja, jag förstår att du syftar på att TS fru är bådadera, men det är nog mer slump än ett utslag av att killar generellt skulle vilja ha den "smartaste" tjejen.)
  • Juniana
    Ezder skrev 2013-09-17 12:35:03 följande:
    Det är väl knappast många killar som attraheras av smarta tjejer? Snygga, javisst, men... (Och ja, jag förstår att du syftar på att TS fru är bådadera, men det är nog mer slump än ett utslag av att killar generellt skulle vilja ha den "smartaste" tjejen.)

Nja, jag har nog uppfattat att många unga/yngre välutbildade män från medelklassen, helst bildar familj med en tjej med ungefär samma utbildning och bakgrund. Det vill säga: ska hon vara jurist, läkare eller civ ing, så kan hon inte vara alltför korkad! Men jag har också lagt märke till, att när framgångsrika män skiljer sig och börjar om med en ny kvinna runt 45-50, så finns inte längre kravet på intelligens, utbildning eller yrke. Då räcker det att hon är ung och snygg! Inte sällan importerad från Thailand eller öststaterna.
  • Anonym (xxxxxx)

Förstår inte varför ni gång på gång tar upp hennes smarthet? Vad har smart med lathet att göra? 
    Din fru är en latmask och du tillåter henne att vara en latmask.
    Antingen det eller så är hon likgiltig och respektlös mot dig och ert förhållande och då kan man ju ifrågasätta hennes kärlek och omtanke mot dig.
    eller...depression ....
    Vill du ha en förändring måste du nog prata med lilla fugan.
    Men smart...hör inte hit! 

• Ezder
    Anonym (xxxxxx) skrev 2013-09-17 19:48:15 följande:
    Förstår inte varför ni gång på gång tar upp hennes smarthet? Vad har smart med lathet att göra? 
    Antingen det eller så är hon likgiltig och respektlös mot dig och ert förhållande och då kan man ju ifrågasätta hennes kärlek och omtanke mot dig.
    eller...depression ....
    Kan det väl visst göra. Om man från början lärt sig att man måste kämpa för saker (i skolan t ex) och att hårt arbete ger resultat är det väl mindre sannolikt att man blir lat, än om man vant sig vid att det mesta går att klara av med en minimal arbetsinsats?

Men visst, sannolikt har det väl inte så mycket med saken att göra i det här fallet.
  • Juniana
    Anonym (xxxxxx) skrev 2013-09-17 19:48:15 följande:
    eller...depression ....

Alltså, visst finns sambandet att intelligenta människor har svårt att stå ut med monotona arbetsuppgifter - och i ett hushåll där det finns småbarn, måste man utföra sådana arbetsuppgifter flera timmar om dagen, om det inte ska gro igen... Men å andra sidan finns det även massor med korkade och lata WT-morsor, som ligger i soffan och kollar på daytime television hela dagarna i stället för att städa och laga näringsriktig mat åt sina barn... Så egentligen är det inte relevant, nej. (En intelligent kvinna borde dessutom på ett annat sätt kunna se följderna av, att vanvårda barnet och hemmet.)
  • evitape
    Juniana skrev 2013-09-18 11:34:42 följande:

Alltså, visst finns sambandet att intelligenta människor har svårt att stå ut med monotona arbetsuppgifter - och i ett hushåll där det finns småbarn, måste man utföra sådana arbetsuppgifter flera timmar om dagen, om det inte ska gro igen... Men å andra sidan finns det även massor med korkade och lata WT-morsor, som ligger i soffan och kollar på daytime television hela dagarna i stället för att städa och laga näringsriktig mat åt sina barn... Så egentligen är det inte relevant, nej. (En intelligent kvinna borde dessutom på ett annat sätt kunna se följderna av, att vanvårda barnet och hemmet.)
    Jag tror som flera här i tråden att hon är deprimerad.
    Kanske har hon någon sorts liten bokstavskombii typ add /adhd som gör att hon inte grejar att hålla koll på allt i hemmet som faktiskt kan vara svårt om struktur och sånt är en svaghet, och då flyr hon istället.
    Enda vettiga är väl som också sagts att sätta sig ner och prata.
    Undrar om detta är verkligen seriöst, ts skulle alltså vara en mesig karl som nu börjar ilskna på sig lite och då hellre går och frågar okända online istället för att ta ett prat... Det låter en smula stört om något. 
Svar på tråden Min fru är lat