• Anonym (surgubbe)

Min fru är lat

Tjena! Jag och min fru har vart gifta i snart tio år och har en liten tös på 6 år ihop och inga andra barn.
    Nu till problemet, min fru. Jag älskar henne men jag vet inte hur jag skall stå ut med hennes klagande på mig hela tiden. Allt jag gör är fel. Hela tiden. Gnäll-gnäll-gnäll. Hon är alltid trött, eller har ont i huvudet och gör absolut inget hemma.

Hon pluggar mestadels hemifrån och jobbar någon dag i konditori varannan vecka, men är såpass smart (hon är med i Mensa) att det tar kanske max en halvtimme om dagen förutom när det är föreläsningar då det tar ett par timmar en dag i veckan. Det normal människor pluggar heltid för kan hon bara glida igenom med högsta betyg i alla kurser på en time max/dag. Förutom detta sitter hon framför datorn, TVn eller hänger med sina arbetsbefriade väninnor.

Det är jag som lämnar på förskolan, hämtar på förskolan, jobbar heltid, lagar mat, nattar lillan, städar. Hon betalar räkningar och sköter vår ekonomi- that's it. Dessutom trots att hon oftast är hemma eller i närområdet skall hon alltid ha vår bil, för att åka och shoppa med sina kompisar, eller bara ifall hon måste shoppa med sina kompisar medans jag och dottern åker kommunalt till och från förskolan.

Det verkar också som att hon helst inte vill bli störd av dottern heller, utan när det skall handlas mat eller liknande är det alltid jag som får ta med mig lillan till affären och hon följer inte med. På kvällen skall hon ha tvn och titta på sina program så vi får titta på bolibompa framför datorn istället. Skall vi hitta på något roligt, åka nånstans som dottern gillar, är det jag och lillan, frun stannar hellre hemma istället. fast hon skall ändå helst ha bilen, så det blir oftast kommunalt då med.
    Men hon är inte folkskygg, ohjälpsam, osocial eller något, bara när det gäller oss. Sina väninnor kan hon skjutsa runt en heldag, gå på krogen med, eller köra till flygplatsen eller vad som helst. Hon är heller inte lat då hon gärna joggar eller går på gymmet.

Vårt sexliv är både bra och dåligt, vi har sex ofta vilket jag absolut inte kan klaga på, hon ser väldigt bra ut, vill ofta och har hög sexdrift. Men sexet är så att hon helst bara skall ligga ner och kommendera mig runt som nån slags general på ett slagfält.

Hon har tidigare haft en djup depression och då gjorde jag allt för henne för att hon skulle få lugn och ro, men det har liksom fastnat så. Känner mig som en butler och ensamförälder ibland.
    Inte bara att jag måste göra allt, hon klagar när jag gör det också. jag uppfostrar dottern fel, skämmer bort henne, lagar fel mat, kammar hennes hår fel, köper fel kläder, städar fel, stör henne, etc. Vår dotter har nattskräck och vill oftast inte sova själv, så det blir oftast att min fru sover själv i dubbelsängen, jag och dottern i soffan. Det är också fel. Skulle hon skrika på natten skulle min fru inte gå upp, det finns inte ens på kartan. Att få sova ostört är viktigt för min fru.
    Har nån annan det så här? Är jag en surgubbe?                

• Svar på tråden Min fru är lat
  • Olympia

Tanken på att vara ensamstående pappa verkar väl rätt lockande antar jag.

• BusJohanna

Ja bra synpunkt! Vill du att dottern ska bli lat som sin mamma eller överkörd som du?

• Sephrenia89

Kanske ska ni pröva att vara särbos och du tar dottern, så får hon se vad som händer med hemmet osv när ingen gör något åt henne.

• talktothehand

Byt fru! Nej men allvarligt talat, din fru verkar vara en oerhört självupptagen människa. Hur var hon innan depressionen? Var det du som skötte det mesta da ocksa? Det är väldigt lätt att vänja sig och bli bekväm om nagon annan människa accepterar att ta hand om allt jobb.

Du behöver helt klart sätta ner foten och din fru behöver vakna upp. Om hon inte kan se det själv sa gör en lista pa alla dina sysslor och en pa alla hennes. Svart pa vitt. Du borde även informera henne om att om hon inte är nöjd över hur du sköter saker och ting sa kan hon sköta dem själv. Att du och dottern sover pa soffan later för mig helt vansinnigt. 

Skaka om henne, ställ ultimatum. Du är alldeles för snäll mot den här människan och hon är den typen som utnyttjar människor som är för snälla. Troligen har hon dessutom tappat all respekt för dig ocksa da du later dig trampas och gnällas pa. Om hon inte är beredd att ändra pa sig sa borde du överväga att lämna henne. Hon verkar ju dessutom mattligt intresserad av sitt barn och som du skriver själv lever du ju redan i praktiken som ensamstaende förälder. 

The little I know I owe to my ignorance
  • Mizzii

Men fy vilken subba.
    VARFÖR ts drar du runt på denna tanten i ditt liv?
    Ge henne två val

1) Be henne bättra sig och hjälpa till hemma och stava gärna till HJÄLPA TILL så hon förstår
    2) Att hon ögonen böj sätter sitt arsle i en skottkärra och tar sig ut ur huset/bostaden     

Love all of my kidz
  • kartoffel schädel

För att vara medlem i Mensa, verkar frugan va rätt dum i huvudet.....har dom sänkt kraven?

Sparka ut suggan!!! 

• Anonym (surgubbe)
    talktothehand skrev 2013-09-05 12:41:33 följande:
    . Hur var hon innan depressionen? Var det du som skötte det mesta da ocksa? Det är väldigt lätt att vänja sig och bli bekväm om nagon annan människa accepterar att ta hand om allt jobb.

Jag gjorde mer då med, men inte alls som nu. då var vi mer som ett team eller vad man säger. Nu ställer hon upp för och ger den energin till sina väninnor istället. Hon har tex. ingen lust att åka till stranden med mig och lillan, men kan åka iväg hela dagen med tjejgänget.
  • Thotis90

Du har inte tänkt på att hon fortfarande kan vara deprimerad? Jag är deprimerad och har väldigt svårt att få saker gjorda... Jag sitter bara vid datorn/tv:n och sover. Det är svårt att få energi till saker när man vill krypa under jorden, särskilt när man känner att ens partner inte förstår. Det innebär dock inte automatiskt att man kan bete sig hur som helst, men det kan vara en förklaring till en del av det. Deprimerade personer är inte att leka med, tyvärr.

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (surgubbe)
    kartoffel schädel skrev 2013-09-05 12:48:46 följande:
    För att vara medlem i Mensa, verkar frugan va rätt dum i huvudet.....har dom sänkt kraven?

Sparka ut suggan!!! 

Hon har en iq på 146. Så dum i huvudet är hon knappast.
  • kartoffel schädel

Skiter i sin familj = dum i huvudet.... siffror betyder ingenting!!!!

Svar på tråden Min fru är lat