• Anonym (surgubbe)

Min fru är lat

Tjena! Jag och min fru har vart gifta i snart tio år och har en liten tös på 6 år ihop och inga andra barn.
    Nu till problemet, min fru. Jag älskar henne men jag vet inte hur jag skall stå ut med hennes klagande på mig hela tiden. Allt jag gör är fel. Hela tiden. Gnäll-gnäll-gnäll. Hon är alltid trött, eller har ont i huvudet och gör absolut inget hemma.

Hon pluggar mestadels hemifrån och jobbar någon dag i konditori varannan vecka, men är såpass smart (hon är med i Mensa) att det tar kanske max en halvtimme om dagen förutom när det är föreläsningar då det tar ett par timmar en dag i veckan. Det normal människor pluggar heltid för kan hon bara glida igenom med högsta betyg i alla kurser på en time max/dag. Förutom detta sitter hon framför datorn, TVn eller hänger med sina arbetsbefriade väninnor.

Det är jag som lämnar på förskolan, hämtar på förskolan, jobbar heltid, lagar mat, nattar lillan, städar. Hon betalar räkningar och sköter vår ekonomi- that's it. Dessutom trots att hon oftast är hemma eller i närområdet skall hon alltid ha vår bil, för att åka och shoppa med sina kompisar, eller bara ifall hon måste shoppa med sina kompisar medans jag och dottern åker kommunalt till och från förskolan.

Det verkar också som att hon helst inte vill bli störd av dottern heller, utan när det skall handlas mat eller liknande är det alltid jag som får ta med mig lillan till affären och hon följer inte med. På kvällen skall hon ha tvn och titta på sina program så vi får titta på bolibompa framför datorn istället. Skall vi hitta på något roligt, åka nånstans som dottern gillar, är det jag och lillan, frun stannar hellre hemma istället. fast hon skall ändå helst ha bilen, så det blir oftast kommunalt då med.
    Men hon är inte folkskygg, ohjälpsam, osocial eller något, bara när det gäller oss. Sina väninnor kan hon skjutsa runt en heldag, gå på krogen med, eller köra till flygplatsen eller vad som helst. Hon är heller inte lat då hon gärna joggar eller går på gymmet.

Vårt sexliv är både bra och dåligt, vi har sex ofta vilket jag absolut inte kan klaga på, hon ser väldigt bra ut, vill ofta och har hög sexdrift. Men sexet är så att hon helst bara skall ligga ner och kommendera mig runt som nån slags general på ett slagfält.

Hon har tidigare haft en djup depression och då gjorde jag allt för henne för att hon skulle få lugn och ro, men det har liksom fastnat så. Känner mig som en butler och ensamförälder ibland.
    Inte bara att jag måste göra allt, hon klagar när jag gör det också. jag uppfostrar dottern fel, skämmer bort henne, lagar fel mat, kammar hennes hår fel, köper fel kläder, städar fel, stör henne, etc. Vår dotter har nattskräck och vill oftast inte sova själv, så det blir oftast att min fru sover själv i dubbelsängen, jag och dottern i soffan. Det är också fel. Skulle hon skrika på natten skulle min fru inte gå upp, det finns inte ens på kartan. Att få sova ostört är viktigt för min fru.
    Har nån annan det så här? Är jag en surgubbe?                

• Svar på tråden Min fru är lat
  • Studentpappa

Slå näven i bordet? Du kan ju lika gärna skaffa en uppblåsbar barbara för så mycket annat verkar ju inte din fru tillföra er relation/vardag. Jag hade kastat ut kärringen.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Anonym (..)

Jag tycker att din fru verkar vara en väldigt självisk människa.
    Tror du förtjänar bättre. 

• BusJohanna

Är du seriös? Är hon så? På riktigt!?

Du är inte en surgubbe möjligtvis mesig
    Hon är ju vedervärdig!
    Stackars barn!

Skäll ut henne och ta kommando. Passar det inte kan du ju hjälpa henne packa om hon inte orkar själv..

• Anonym (xxx)

Om hon brukar hänga här, så lär hon känna igen sig. Hon startar väl snart en tråd om det.

• Anonym (k)

Jag är som din fru. Medlem i Mensa, pluggade distans på heltid (la ner ca en timme om dagen, fick MVG i nästan allt), vill vara ifred ofta, umgås mycket med mina vänner, städar inte så ofta, mannen får ta hand om sin dotter majoriteten av tiden, vill ofta ha sex osv. Men, vi är särbos och det är inte min dotter. Hade vi varit sambos och haft gemensamma barn hade det självklart varit annorlunda. Om jag var dig skulle jag slängt ut kärringen. Kärlek kan väl ändå inte stå i vägen för en vettigt fungerande vardag!

• Meilinia

Dumpa henne.
    Det kommer kännas bättre att slippa dra på henne också. Du kommer säkert få vara ensam helt med dottern, och det är väl bättre.

• Rakad Apa

Men seriöst, vilken självupptagen f*tta! Sluta curla henne, hon är din fru inte ditt barn. Sluta vara så tofflig och børja ställa krav på henne, det är ju orimligt att du ska gøra allt. 

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • KimPossible

Hon beter sig så för att du tillåter henne att göra det. Precis som i de fall man läser om där kvinnan gör allt och mannen skiter i det mesta.

Dags att sluta curla henne och sätta hårt mot hårt.  

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Fridayyy

Säg till att du inte vill leva så...som nån sa...ingen surgubbe men mesig! Varken du eller dottern mår ju bra av detta...kräv förändring om du inte vill att dottern ska fortsätta sitt liv så här...antingen blir hon som sin mamma eller som du kanske..

• Anonym (medberoende?)

Detta låter ju inte alls bra! Varför accepterar du att ha det så här? Det låter som om du lider av medberoende. Om du vill få en ändring måste du börja ställa krav, och helt enkelt börja agera annorlunda!

Ska ni fortsätta vara tillsammans och ha en givande relation så måste ni ha balans i relationen. Då syftar jag inte på någon slags millimeterrättvisa, utan snarare att båda ska känna sig tillfreds i relationen och känna sig sedda och hörda av den andra.

Har du försökt prata med din fru och sagt hur du känner det? Om det är svårt att nå fram till henne är nog parterapi en bra idé. Om hon inte är intresserad, skulle det kanske inte skada om du själv träffade en terapeut för att lära dig att ta mer plats och inte låta dig utnyttjas.

Svar på tråden Min fru är lat