• chockopocko

Sverige är en rutten fisk!

Nu anklagas FRA för att vara spionorganet NSA:s hemliga samarbetsparter.

Sverige ska ha samarbetat med Storbritannien och USA i den uppmärksammade övervakningsskandalen.

– Landets kodnamn är Sardine, skriver journalisten Duncan Campbell som ligger bakom avslöjandet på Twitter enligt Metro.

www.aftonbladet.se/nyheter/article17418248.ab

Vad tycker du om det här?

• Svar på tråden Sverige är en rutten fisk!
  • LillGris
    puss skrev 2013-09-06 11:42:18 följande:
    VA??!?!???! Men tänk om dom SER VAD DU KÖPT??

OMG det här var allvarligt.

Dom bara "hon köpte en FUCKING LÖPARE!!! Kill her!!!"
    giftfri skrev 2013-09-06 11:55:06 följande:
    Det går att skuldsätta dig, ta över din identitet å göra dig utfattig .., eller har du missat att det är det brott som ökar allra mest? Fast vad bryr du dig om det...

Jag har givetvis inte något konto med massa pengar kopplat till det konto jag använder på tradera. Så dum är inte ens jag.
  • puss
    giftfri skrev 2013-09-06 11:55:06 följande:

Det går att skuldsätta dig, ta över din identitet å göra dig utfattig .., eller har du missat att det är det brott som ökar allra mest? Fast vad bryr du dig om det...
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
    Det är ju faktiskt väldigt obehagligt.
  • kvs
    LillGris skrev 2013-09-06 11:39:38 följande:
    Jag skakar inte direkt av skräck. Vill nån läsa mina vinnarmail från tradera, by all means, do.
    Du ser inga problem med att stater och företag kartlägger vem du pratar med, vad du säger och när du gör det och sedan säljer/delar ut informationen vidare?

Det mår väl vara hänt så länge informationen stannar på diverse underrättelsetjänster, men idag är det inte långt borta att andra grenar av rättsväsendet också får tillgång till materialet vilket i förlängningen innebär att privata intressen (tack vare IPRED) kan ta del av det hela också. När det väl händer tror jag att försäkringsbolagen är lite sugna på att få vara med och dela också och "it goes on and on".

Jag gillar mina citat så jag bjuder på ytterligare ett:

"Ingen är mer hopplöst förslavad än den som felaktigt tror sig vara fri" -Goethe   

• LillGris
    kvs skrev 2013-09-06 12:45:18 följande:
    Du ser inga problem med att stater och företag kartlägger vem du pratar med, vad du säger och när du gör det och sedan säljer/delar ut informationen vidare?

Det mår väl vara hänt så länge informationen stannar på diverse underrättelsetjänster, men idag är det inte långt borta att andra grenar av rättsväsendet också får tillgång till materialet vilket i förlängningen innebär att privata intressen (tack vare IPRED) kan ta del av det hela också. När det väl händer tror jag att försäkringsbolagen är lite sugna på att få vara med och dela också och "it goes on and on".

Jag gillar mina citat så jag bjuder på ytterligare ett:

"Ingen är mer hopplöst förslavad än den som felaktigt tror sig vara fri" -Goethe   

Alltså jag fattar vad du menar och håller väl med, jag är bara förundrad över vad folk får på sin mail. Senaste månaden har jag fått ett par vinnarmail från tradera, en mailkonversation med en kille på blocket ang en bokhylla, ett mail från min barnmorska med en tidsbokelse samt x antal erbjudanden om att få en jättestor snopp. Trodde inte folk avhandlade seriös business via mail men jag har väl fel!
  • kvs
    LillGris skrev 2013-09-06 14:19:43 följande:

Alltså jag fattar vad du menar och håller väl med, jag är bara förundrad över vad folk får på sin mail. Senaste månaden har jag fått ett par vinnarmail från tradera, en mailkonversation med en kille på blocket ang en bokhylla, ett mail från min barnmorska med en tidsbokelse samt x antal erbjudanden om att få en jättestor snopp. Trodde inte folk avhandlade seriös business via mail men jag har väl fel!

Det är ju inte bara mail det handlar om, surfvanor, blogginlägg, telefoni (åtminstone IP-telefoni, lite osäker hur det ser ut med den gamla klassiska varianten), kontaktnät och säkerligen positionering om du har en smartphone. Kort sagt så har FRA tillgång till allt som har med internet att göra och delar dessutom gladeligen med sig av vad de hittar.

• giftfri
    LillGris skrev 2013-09-06 12:32:37 följande:

Dom bara "hon köpte en FUCKING LÖPARE!!! Kill her!!!"

Jag har givetvis inte något konto med massa pengar kopplat till det konto jag använder på tradera. Så dum är inte ens jag.

Du har en identitet, den kan missbrukas till mycket.., lägger någon beslag på den så finns eg ingenting som hindrar från att utnyttja den till precis vad som helst..

Men du ska inte gå omkring att vara rädd för att det händer dig nåt, sån´t tär bara på dig mentalt, men du ska vara medveten om att på Nätet finns inget som är säkert..
    Så var lagomt misstänksam, kolla upp det du tycker verkar misstänkt, svar finns så gott som alltid att omedelbart få på Nätet..

Regeln är: På Internet förvarar man inget av värde eller nåt privat
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • jaghopparhögt
    kvs skrev 2013-09-06 14:39:33 följande:

Det är ju inte bara mail det handlar om, surfvanor, blogginlägg, telefoni (åtminstone IP-telefoni, lite osäker hur det ser ut med den gamla klassiska varianten), kontaktnät och säkerligen positionering om du har en smartphone. Kort sagt så har FRA tillgång till allt som har med internet att göra och delar dessutom gladeligen med sig av vad de hittar.

Om du oroar dig för sånt så är inte FRA de stora hotet, det är inte hos FRA den svaga länken finns.
  • sverker11
    kvs skrev 2013-09-06 12:45:18 följande:

Jag anser att Facebook och bloggar är värre. Jag kan relativt enkelt skydda mig själv från att bli elektroniskt övervakad genom att välja bort e-post och genom att använda kontanttelefoner som byts med jämna mellanrum och inte används på platser som  jag normalt förknippas med. Däremot är det inte mycket jag kan göra när vänner och kollegor väljer att exponera mig samtidigt som de fläker upp sitt eget liv till allmän beskådan.
  • Dr Mupp

Åhnej, Jänkarna vet vad jag mailar om. Hoppas de hade kul att läsa om simskolans regler och vinnarmailen från Tradera.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Sverige är en rutten fisk!