• Cadencee

Rullstol VS barmvagn på buss

På bussarna här hemma (stadsbussar) där man har barnvagnarna är det även plats för rullstol. Det står "vänligen överlåt detta ytrymme till en rullstolsburen" eller liknande. Jag har inte hittat svaret på hemsidan til länstrafiken men är mer intresserad av att diskutera detta.
    Ska jag som åker med barnvagn lämna företräde för en rullstol? Alltså om jag åker buss och det vill på en med rullstol måste jag gå av då om det inte finns plats för båda? :)

• Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss
  • Jojile

Det tycker jag låter väldigt märkligt, de kanske menar att om det är möjligt så bör man fälla ihop vagnen och ha barnet i knät så rullstolen får plats?

• Anonym (tutti)

Hm..spontant så tänkte jag direkt att det måste du ju såklart göra. Men varför egentligen. Kanske för att bussarna bara tar med vagnar i mån av plats och att betalande passagerare ska ha förtur. Ja kanske. Det är inte ett problem jag någonsin råkat ut för men inte skulle det kännas kul att få kliva av bussen någonstans, kanske långt hemifrån, för att lämna plats åt någon annan. Speciellt inte på vintern.

• Anonym (Molly)

Först till plats tycker jag. Även personer med funktionsnedsättningar kan vänta på en buss. Med äldre personer beror det väl på hur skröpliga dem ser ut. Men en pigg pensionär med rullator kan väl vänta 10 minuter på nästa buss.

• Anonym (Ä)

Ring veolia och prata med dem de kan svara

• Cadencee
    Anonym (tutti) skrev 2013-09-08 07:45:38 följande:
    Hm..spontant så tänkte jag direkt att det måste du ju såklart göra. Men varför egentligen. Kanske för att bussarna bara tar med vagnar i mån av plats och att betalande passagerare ska ha förtur. Ja kanske. Det är inte ett problem jag någonsin råkat ut för men inte skulle det kännas kul att få kliva av bussen någonstans, kanske långt hemifrån, för att lämna plats åt någon annan. Speciellt inte på vintern.

Det är ju olika också men här i Jönköping köper.man ett barnvagnskort. 300:- för 12 månader så jag betalar ju också även om det är väldigt rabatterat ^^

Jag har som sagt aldrig varit med om situationen men tanken slog mig nu när jag åker en del buss med barnvagn. Skrev samma fråga på ett annat forum oxh då skrev många att det är självklart att rullstolen går före. Jag som mamma med barnvagn har ju faktiskt två ben att gå med?

Förstår inte det svaret riktigt. .
  • Utropstecknet

För mig är det en självklarhet att äldre och funktionsnedsatta är prioriterade (undantaget akutfall förstås). Om en frisk människa med två funtionsdugliga ben får vänta 10 minuter på bussen i smällkalla vintern gör ju inte speciellt mycket då denne kan röra sig för att hålla värmen, det är betydligt värre för en i rullstol.

• Maisie
    Anonym (tutti) skrev 2013-09-08 07:45:38 följande:
    I Skåne så betalar alla, även de med vagn.
  • Anonym (Molly)
    Utropstecknet skrev 2013-09-08 08:00:53 följande:
    För mig är det en självklarhet att äldre och funktionsnedsatta är prioriterade (undantaget akutfall förstås). Om en frisk människa med två funtionsdugliga ben får vänta 10 minuter på bussen i smällkalla vintern gör ju inte speciellt mycket då denne kan röra sig för att hålla värmen, det är betydligt värre för en i rullstol.

Fast då undrar man ju över hur dem har kunnat gå ut alls\eller varför dem inte använder färdtjänstbuss  om de inte kan vara ute i 10 minuter utan att må dåligt. Det finns särskilda kläder för rullstolsburna och man kan ju även klä sig varmt i vanliga kläder.
  • Christi38

Har också undrat över detta. Bor i Sthlm och det är väldigt sällan jag varit med om att det velat på en rullstolsbunden, däremot en del med rullator. Nu går ju bussarna så ofta här så ngt större "problem" har jag inte sett.

Men det står ju bara att man ska lämna platsen för rullstolsbunden och inte för barnvagn men det görs i 9 fall av 10 tycker jag. Jag som under två år mer eller mindre dagligen åker buss tycker det iaf. Och jag tycker vi lediga mammor (pappor) som inte har någon tid att passa lämnar platsen för äldre också om de vill (oftast tackar de nej)

Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss