• Cadencee

Rullstol VS barmvagn på buss

På bussarna här hemma (stadsbussar) där man har barnvagnarna är det även plats för rullstol. Det står "vänligen överlåt detta ytrymme till en rullstolsburen" eller liknande. Jag har inte hittat svaret på hemsidan til länstrafiken men är mer intresserad av att diskutera detta.
    Ska jag som åker med barnvagn lämna företräde för en rullstol? Alltså om jag åker buss och det vill på en med rullstol måste jag gå av då om det inte finns plats för båda? :)

• Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss
  • Anonym (....)

Här i Skåne betalar alla även barnvagnar . Vet inte hur många gånger jag skällt på chauffören för att han rivstartat från hållplatsen innan jag har varit framme och betalt..

Jag åker buss ofta så bärsele funkar inte då..

missan75 skrev 2013-09-08 08:33:30 följande:
    Fast betalar de i rullstol för buss? De kan ju omöjligen gå på fram i bussen och ta sig genom gången för att ställa sig på sin plats. Eller kommer chauffören ut?

Att de med barnvagn inte betalar beror ju att olyckor skett och bussföretagen vill ju inte ha sådant på sitt samvete. Sjal eller sele fungerar ju en ganska begränsad period.

• sextiotalist
    TutF skrev 2013-09-08 08:21:58 följande:
    Vad jag minns från när jag skulle sommarjobba som tunnelbaneförare (för 15 år sedan) och läste trafikbestämmelser även för buss, är det så att platserna på bussen är "främst avsedda för rörelsehindrade".

Så stod det också, i alla fall då, formulerat på dekaler vid platserna. Det stod också att man skulle lämna platsen för dessa.

Enligt bestämmelserna (som de såg ut då) ska man, även om bussen är full, lämna plats för rörelsehindrade som behöver tillgång till dessa särskilt anpassade platser. Det stod ingenting om att man ska lämna plats för barnvagnar. OCH det stod heller ingenting om att barnvagnar skulle vara undantagna när det gäller att lämna platserna.

Med reservation för att jag minns fel och att regler kan ändras, särskilt den här typen av "regler", som få känner till, så var det så det såg ut då.

Personligen tycker jag att det är moraliskt självklart att rörelsehindrade som är i behov av dessa platser går före oss med barnvagn även om det är surt att få flytta på sig. 
    Enligt EU är även gravida kvinnor och föräldrar med barnvagn funktionshindrade
  • Cadencee
    Anonym (svårt.) skrev 2013-09-08 08:11:59 följande:
    Fast en vuxen håller ju värmen bättre än ett litet barn.. och en multihandikapad åker väl oftast färdtjänskt. men kanske är de så att blir de fullt får man fälla vagnen å lägga i bussens bagage å sätta sig på vanlig plats med barnet i knät? Dock har på alla bussar jag åkt fått plats båda delar (om man bara ställer vanen där utan att sitta precis brevid å ost tar barnet i knät.

På våra stadsbussar finns inget bagage. Att fälla ihop skulle fungera dock kan det vara svårt om man är själv. Det är inte alltid det finns folk sol vill hjälpa till. Jah behöver tillexempel båda händerna för att fälla ihop vagnen. Vad gör jag då med barnet tex?
  • Dr Mupp
    missan75 skrev 2013-09-08 08:33:30 följande:
    Fast betalar de i rullstol för buss? De kan ju omöjligen gå på fram i bussen och ta sig genom gången för att ställa sig på sin plats. Eller kommer chauffören ut?
    Att de med barnvagn inte betalar beror ju att olyckor skett och bussföretagen vill ju inte ha sådant på sitt samvete. Sjal eller sele fungerar ju en ganska begränsad period.
    Ja, som rullstolsburen så betalar man för bussen. Antingen med ett färdtjänstkort om man fått ett sånt beviljat eller en vanlig biljett. Man får be ledsagaren dra kortet eller så får man säga till chauffören så hen kan dra det åt en. 

När jag åkte buss med rullstol så var det inget större problem. Jag klev på vid två huvudhållplatser och hade därmed rätt att gå på först. Däremot så hände det ju att småbarnsmammor som inte fick plats blev sura på mig som satt i rullstolen på "deras barnvagnsplats" 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • missan75

Okej, det visste jag inte.

Jag kan mycket väl tänka mig att de blev sura, de blir ju sura om det är fullt av andra barnvagnar och de inte kommer med. ;)

• Anonym (Molly)
    Mumin80 skrev 2013-09-08 08:19:21 följande:
    Rullstol sitter man i hela tiden, kanske hela livet. Barnvagn har man en kort period.

D.v.s. som barnvagnsförälder råkar man ut för situationen ett fåtal gånger under en övergående period. Som rullstolsburen råkar man antagligen ut för situationen väldigt mycket oftare.

Det är skillnad på att hoppa av bussen enstaka gånger och vänta på nästa, och att få göra det jämt (vilket antagligen skulle vara fallet för den i rullstol om alla barnvagnsföräldrar inte gav dem plats...).

Till syvende och sist: Att släpa på barnvagn är ett VAL, att sitta i rullstol är det INTE. 

Så självklart ger man den i rullstol företräde.  

Det är väl lite förlegat att se ner på människor med funktionsnedsättningar och tycka synd om dem. Personer med funktionsnedsättningar är en stor grupp och för många i rullstol är det inga problem med att vara aktiva och även då att vänta i 10 minuter.
  • EllisBell

Som sextiotalist skriver. Enligt EU gäller företrädesregeln vid busstransporter också gravida och människor med små barn. Kommer du ut i Europa ser man att det är tydligt skyltat på bussar och tunnelbanor. Bredvid rullstolsskylten/pensionären med käppen finns även en med gravid och en med litet barn. Att svenska bussföretag är så efter att de inte har rätt skyltat betyder inte att unionens regler inte gäller i Sverige.

• StarStruck

Här åker man inte gratis för att man har vagn så jag skulle inte gå av, det kostar 23-24 kr att åka, då ska jag komma dit jag ska också. Buss åker jag bara om jag absolut måste.

• Cadencee
    Mumin80 skrev 2013-09-08 08:19:21 följande:
    Rullstol sitter man i hela tiden, kanske hela livet. Barnvagn har man en kort period.

D.v.s. som barnvagnsförälder råkar man ut för situationen ett fåtal gånger under en övergående period. Som rullstolsburen råkar man antagligen ut för situationen väldigt mycket oftare.

Det är skillnad på att hoppa av bussen enstaka gånger och vänta på nästa, och att få göra det jämt (vilket antagligen skulle vara fallet för den i rullstol om alla barnvagnsföräldrar inte gav dem plats...).

Till syvende och sist: Att släpa på barnvagn är ett VAL, att sitta i rullstol är det INTE. 

Så självklart ger man den i rullstol företräde.  

Gäller det också om man inte har ett VAL till bussen alltså bil, en del måste åka buss för att ta sig någonstans och på vissa ställen är det inte barnvagnsvänlig promenadväg. Ska rullstolsburna gå före då också?
  • sandratjejen

Jag jobbar som ASS till en handikappad man som åker rullstol i Gbg.

Där är de så att man ska lämna företräde för rullstolar på bussar och spårvagnar.

Rullstolen måste även vara placerad på ett visst sätt enligt västtrafik.

Därför kan de ofta bli problem med att åka kollektivt då många klagar för detta och många blir gnälliga när man ska på (barnvagns "folk"). Vi brukar vänta tills nästa om de är överfullt på en vagn men annars ska barnvagnarna flytta på sig. De är ändå inte dom rullstolsbundna som folk ska bli gnälliga på de är inte dom som har hittat på den "regeln"

Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss