• Cadencee

Rullstol VS barmvagn på buss

På bussarna här hemma (stadsbussar) där man har barnvagnarna är det även plats för rullstol. Det står "vänligen överlåt detta ytrymme till en rullstolsburen" eller liknande. Jag har inte hittat svaret på hemsidan til länstrafiken men är mer intresserad av att diskutera detta.
    Ska jag som åker med barnvagn lämna företräde för en rullstol? Alltså om jag åker buss och det vill på en med rullstol måste jag gå av då om det inte finns plats för båda? :)

• Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss
  • Anonym (har verken eller)

Jag har inte barn och inte rullstol.
    Jag tycker att den rullstolsbundne personen ska få platsen om det inte går att dela på den.
    Barnvagnen går förhoppningsvis att fälla ihop i fall att båda inte får plats. Som förälder kan man väl ha med sig en bärsele, be chauffören eller passagerare om hjälp med att lägga ihop vagnen.

Sen har jag alltid tyckt att har man råd med barn så har man råd med bil men det är ju en annan fråga :) 

• Anonym (.)
    Anonym (har verken eller) skrev 2013-09-08 13:30:17 följande:
    Jag tycker att den rullstolsbundne personen ska få platsen om det inte går att dela på den.
    Barnvagnen går förhoppningsvis att fälla ihop i fall att båda inte får plats. Som förälder kan man väl ha med sig en bärsele, be chauffören eller passagerare om hjälp med att lägga ihop vagnen.

Sen har jag alltid tyckt att har man råd med barn så har man råd med bil men det är ju en annan fråga :) 
    Vi ska nog vara glada över att alla som kan inte tar bilen dit de ska hela tiden. Stadsmiljöer skulle knappast må bättre av det.
    Anonym (.) skrev 2013-09-08 13:34:19 följande:
    Vi ska nog vara glada över att alla som kan inte tar bilen dit de ska hela tiden. Stadsmiljöer skulle knappast må bättre av det.
    Miljöbil.
  • Anonym (Pinglan)

Jag tror bussföraren måste göra bedömningen. både i mån av plats och säkerhet men jag kan inte se för mig att föraren ber den rullstolsburne att lämna bussen för att Mamma också ska på men däremot kan jag faktiskt se för mig att man försöker göra plats för den rullstolsburne även fast barnvagnen står där redan...

Kanske en bussförare borde svara på denna fråga..

• Anonym (Handikappmamman)

Jag tycker att mamman med barnet ska vänta och ge företräde till den i rullstol. Att skaffa barn har du själv valt men ingen väljer att bli/vara funktionshindrad.

• Anonym (Handikappmamman)
    Liten elak och intelligent skrev 2013-09-08 13:16:40 följande:
    Då komplicerar jag frågan lite ytterligare Om jag kommer med ett funktionshindrat barn i en särskild handikappbarnvagn typ denna www.eurovema.se/ Har jag då företräde framför en "vanlig" barnvagn? Varför? Varför inte?

Eller ett funktionshindrad barn i vanlig barnvagn?
  • sextiotalist

Man slänger inte av en passagerare för att klämma in en annan, oavsett om passageraren har en barnvagn eller är rullstolsbunden.

Här har jag sett både rullstolar och barnvagnar blivit nekade pga platsbrist. Ja, det har hänt att bussen varit full med stående passagerare (vid förseningar eller indragen buss i rusningstid) då har inga nya passagerare fått komma på alls.

Passagerare på buss stannar kvar, annars är det först till kvarn.    

• Cadencee
    Anonym (har verken eller) skrev 2013-09-08 13:30:17 följande:

Man kanske inte har råd med två bilar även om man är två i förhållandet?
    Cadencee skrev 2013-09-08 14:03:18 följande:

Man kanske inte har råd med två bilar även om man är två i förhållandet?
    Då kan den som inte har barnet med sig ta buss? eller så kan den som är med barnet vänta till senare med att åka iväg?
  • h8him
    Anonym (har verken eller) skrev 2013-09-08 15:07:07 följande:
    Då kan den som inte har barnet med sig ta buss? eller så kan den som är med barnet vänta till senare med att åka iväg?
    Kan den? Kanske arbetar den som har bilen, någonstans dit bussarna inte går så att man kan åka kollektivt? Eller så måste den som har barnet kanske komma i tid till tandläkaren? Riktigt så enkelt är det inte alltid.
Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss