• Cadencee

Rullstol VS barmvagn på buss

På bussarna här hemma (stadsbussar) där man har barnvagnarna är det även plats för rullstol. Det står "vänligen överlåt detta ytrymme till en rullstolsburen" eller liknande. Jag har inte hittat svaret på hemsidan til länstrafiken men är mer intresserad av att diskutera detta.
    Ska jag som åker med barnvagn lämna företräde för en rullstol? Alltså om jag åker buss och det vill på en med rullstol måste jag gå av då om det inte finns plats för båda? :)

• Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss
  • jashrinah
    Utropstecknet skrev 2013-09-08 08:00:53 följande:
    För mig är det en självklarhet att äldre och funktionsnedsatta är prioriterade (undantaget akutfall förstås). Om en frisk människa med två funtionsdugliga ben får vänta 10 minuter på bussen i smällkalla vintern gör ju inte speciellt mycket då denne kan röra sig för att hålla värmen, det är betydligt värre för en i rullstol.
    här betalar alla , och det går 2 bussar om dagen ;) 
  • h8him
    Cadencee skrev 2013-09-08 11:23:29 följande:

Vart gör man av bebisen under tiden man fäller ihop vagnen? Jag måste iallafall ha två händer när jag fäller upp/ihop vagnen.
    Inte vet jag hur de tänker att du ska göra, men det står i informationen från Jönköpings stadstrafik, att man i vissa fall får räkna med att fälla ihop underredet. Så då får man acceptera det, om någon kräver det.
  • Cadencee
    h8him skrev 2013-09-08 13:09:14 följande:
    Inte vet jag hur de tänker att du ska göra, men det står i informationen från Jönköpings stadstrafik, att man i vissa fall får räkna med att fälla ihop underredet. Så då får man acceptera det, om någon kräver det.

Ja det har jag läst och vet att det står. Men problemet kvarstår ändå att om jag åker själv, vilket jag oftst gör så kan jag inte fälla ihop vagnen.
  • h8him
    Cadencee skrev 2013-09-08 13:14:29 följande:

Ja det har jag läst och vet att det står. Men problemet kvarstår ändå att om jag åker själv, vilket jag oftst gör så kan jag inte fälla ihop vagnen.
    Man kan be busschauffören eller en medpassagerare om hjälp. Jag tror inte att någon tycker att du ska lägga ditt spädbarn på golvet under tiden.
  • Cadencee
    Liten elak och intelligent skrev 2013-09-08 13:18:01 följande:
    Och vem har företräde av det lilla barnet i rullstol och den äldre människan i rullstol? :)

Jag vill säga först till kvarn helt enkelt :)
  • LängtansBlåaBlomma

Anser att den rullstolsburna har förtur. Barnvagnar kan liknas med cykel eller stol väska. Den i rullstol har inte samma möjlighet som en förälder att lämna rullstolen hemma.

• Dennie
    Anonym (....) skrev 2013-09-08 12:55:32 följande:
    Jag kan då inte bära min bebis en heldag och dessutom ha en massa packning med.. Är storasyster med är det syskonvagn som gäller.

Ja men...! I" några fall" betyder nödvändigtvis inte DITT konstanta fall...

Du får väl tränga in dig som alla andra då, inga konstigheter....

Rent spekulativt så borde en rullstolsburen ha företräde i m o. Ett handikapp är ett handikapp och hos mig scorar det högre så jag oavsett med vagn eller ej hade flyttat ut mig om så behövdes, barn är inget handikapp och har för mig inget företräde.. oavsett hur mycket man valt att packa med och hur många syskon som följer i släpet. Men jag tycker även lika om folk som överhandlat och ska knöla in allt på bussen där vagnar/stolar ska stå och låta påsarna rulla runt under färden
  • Anonym (.)

Det borde ju vara först till kvarn.
    Att skaffa barn är ju å andra sidan frivilligt, medan rullstolsbehov knappast är det.

Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss