• Cadencee

Rullstol VS barmvagn på buss

På bussarna här hemma (stadsbussar) där man har barnvagnarna är det även plats för rullstol. Det står "vänligen överlåt detta ytrymme till en rullstolsburen" eller liknande. Jag har inte hittat svaret på hemsidan til länstrafiken men är mer intresserad av att diskutera detta.
    Ska jag som åker med barnvagn lämna företräde för en rullstol? Alltså om jag åker buss och det vill på en med rullstol måste jag gå av då om det inte finns plats för båda? :)

• Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss
  • Anonym (jisses)
    Cadencee skrev 2013-09-08 10:01:43 följande:
    Nej men vem säger att jag inte kan hoppa av bussen för jag har ett viktigt möte/läkare/bvc eller annst viktigt (alltså ej typ shoppingrunda på stan). Ska jag då komma sent alternativt missa tiden då? Jag skulle inte kunna åka buss utan vagn. Då skulle jag få bära sonen på 5 månader då det inte är aktuellt för oss med sele/sjal. Och åka buss med sonen så r inte något jag vill då han oxh vagnen är fastspända. Har jag honom i famnen är det rent livslivsfarligt om det händer en olycka.

Då får man planera bättre om man vet att bussarna brukar vara fulla.
  • Anonym (....)
    sandratjejen skrev 2013-09-08 09:49:53 följande:
    Jag jobbar som ASS till en handikappad man som åker rullstol i Gbg.
    Där är de så att man ska lämna företräde för rullstolar på bussar och spårvagnar.
    Rullstolen måste även vara placerad på ett visst sätt enligt västtrafik.
    Därför kan de ofta bli problem med att åka kollektivt då många klagar för detta och många blir gnälliga när man ska på (barnvagns "folk"). Vi brukar vänta tills nästa om de är överfullt på en vagn men annars ska barnvagnarna flytta på sig. De är ändå inte dom rullstolsbundna som folk ska bli gnälliga på de är inte dom som har hittat på den "regeln"
    Jag betalar för att åka med bussen, skulle inte lämna en buss för att en rullstol ska med. Då kanske jag dessutom måste lösa ny biljett eller hur skulle det lösas hade du tänkt?
  • Anonym (Molly)
    Anonym (jisses) skrev 2013-09-08 10:33:22 följande:

Så personer som sitter i rullstol kan inte planera sina liv och när dem ska ge sig iväg för att hinna i tid? Konstig syn du har på personer i rullstol.
  • Cadencee
    Anonym (jisses) skrev 2013-09-08 10:33:22 följande:

Om jag har det då? Jag kanske ser till att ta en buss som går tidigare? Ska jag då gå av för att en rullstol ska på? Exakt VAD är det som gör att de har förtur?
  • sötare
    Maisie skrev 2013-09-08 08:00:55 följande:
    I Skåne så betalar alla, även de med vagn.
    gör de? bor i skåne och har aldrig betalat för barnvagn
  • Anonym (....)
    sötare skrev 2013-09-08 10:40:06 följande:
    gör de? bor i skåne och har aldrig betalat för barnvagn
    Du betalar ju inte för barnvagnen, men du som vuxen måste betala...
  • h8him
    Cadencee skrev 2013-09-08 10:01:43 följande:

Nej men vem säger att jag inte kan hoppa av bussen för jag har ett viktigt möte/läkare/bvc eller annst viktigt (alltså ej typ shoppingrunda på stan). Ska jag då komma sent alternativt missa tiden då? Jag skulle inte kunna åka buss utan vagn. Då skulle jag få bära sonen på 5 månader då det inte är aktuellt för oss med sele/sjal. Och åka buss med sonen så r inte något jag vill då han oxh vagnen är fastspända. Har jag honom i famnen är det rent livslivsfarligt om det händer en olycka.
    Berorende på var du bor så får du ta med barnvagn i mån av plats.  Så kommer någon i rullstol får du se till att göra plats för denne/gå av om så krävs. Åker du utan vagn finns det säkert garanti för att du ska komma fram i tid, men med så kan du inte räkna med att åka med under alla turer.

Är det inte farligt att lämna barnet i barnvagnen under åkturen?

• Anonym (....)
    h8him skrev 2013-09-08 10:42:12 följande:
    Berorende på var du bor så får du ta med barnvagn i mån av plats.  Så kommer någon i rullstol får du se till att göra plats för denne/gå av om så krävs. Åker du utan vagn finns det säkert garanti för att du ska komma fram i tid, men med så kan du inte räkna med att åka med under alla turer.

Nej, i mån avb plats gäller inte om du redan gått på.. Ska jag då behöva vänta 3 bussar och sen betala en ny biljett om det vill sig illa?

Däremot om det redan finns en rullstol/annan barnvgn på så är det inte säkert att man själv kommer på. Då får man vänta men då har man inte heller redan betalt sin biljett.
  • Maisie

Så du tjuvåker? Barnvagnen betalar du inte för och inte heller betalar du för resväskor men på alla bussar som körs av Skånetrafiken (de kör även i många städer som Malmö och Lund) betalar den som kör vagnen. På en del platser slipper den som har barnvagn att betala

• Cadencee
    h8him skrev 2013-09-08 10:42:12 följande:

Jag lämnar inte barnvagnen. Är det fullt så står jag vid vagnen eller om det bara är jag såsitter jagjvid vagnen. Den är låst och fastspänd med remmar i bussen.
Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss