• Cadencee

Rullstol VS barmvagn på buss

På bussarna här hemma (stadsbussar) där man har barnvagnarna är det även plats för rullstol. Det står "vänligen överlåt detta ytrymme till en rullstolsburen" eller liknande. Jag har inte hittat svaret på hemsidan til länstrafiken men är mer intresserad av att diskutera detta.
    Ska jag som åker med barnvagn lämna företräde för en rullstol? Alltså om jag åker buss och det vill på en med rullstol måste jag gå av då om det inte finns plats för båda? :)

• Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss
  • Anonym (jisses)
    Mumin80 skrev 2013-09-08 08:19:21 följande:
    Rullstol sitter man i hela tiden, kanske hela livet. Barnvagn har man en kort period. D.v.s. som barnvagnsförälder råkar man ut för situationen ett fåtal gånger under en övergående period. Som rullstolsburen råkar man antagligen ut för situationen väldigt mycket oftare. Det är skillnad på att hoppa av bussen enstaka gånger och vänta på nästa, och att få göra det jämt (vilket antagligen skulle vara fallet för den i rullstol om alla barnvagnsföräldrar inte gav dem plats...). Till syvende och sist: Att släpa på barnvagn är ett VAL, att sitta i rullstol är det INTE.  Så självklart ger man den i rullstol företräde.  

• Anonym (jisses)
    Cadencee skrev 2013-09-08 09:44:52 följande:
    Gäller det också om man inte har ett VAL till bussen alltså bil, en del måste åka buss för att ta sig någonstans och på vissa ställen är det inte barnvagnsvänlig promenadväg. Ska rullstolsburna gå före då också?

Som sagt, att ha barnvagn med sig är inget permanent tillstånd till skillnad från att sitta i rullstol. Dessutom är det ett val att ha barnvagn.
  • Anonym (Molly)
    sandratjejen skrev 2013-09-08 09:49:53 följande:
    Jag jobbar som ASS till en handikappad man som åker rullstol i Gbg.
    Där är de så att man ska lämna företräde för rullstolar på bussar och spårvagnar.
    Rullstolen måste även vara placerad på ett visst sätt enligt västtrafik.
    Därför kan de ofta bli problem med att åka kollektivt då många klagar för detta och många blir gnälliga när man ska på (barnvagns "folk"). Vi brukar vänta tills nästa om de är överfullt på en vagn men annars ska barnvagnarna flytta på sig. De är ändå inte dom rullstolsbundna som folk ska bli gnälliga på de är inte dom som har hittat på den "regeln"
    Googlade och man ska flytta på sig om det finns annan lämplig plats på fordonet. Så om ni tvingar av någon med rullator eller barnvagn så är det fel.

http://goteborg.se/wps/wcm/connect/56f07ec4-b6e9-4486-b205-b74252c0aaf8/120918-004-444+Kollektivtrafiken+broschyr-uppdatering_webb.pdf?MOD=AJPERES
  • Cadencee
    Anonym (jisses) skrev 2013-09-08 09:53:48 följande:
    Som sagt, att ha barnvagn med sig är inget permanent tillstånd till skillnad från att sitta i rullstol. Dessutom är det ett val att ha barnvagn.

Nej men vem säger att jag inte kan hoppa av bussen för jag har ett viktigt möte/läkare/bvc eller annst viktigt (alltså ej typ shoppingrunda på stan). Ska jag då komma sent alternativt missa tiden då? Jag skulle inte kunna åka buss utan vagn. Då skulle jag få bära sonen på 5 månader då det inte är aktuellt för oss med sele/sjal. Och åka buss med sonen så r inte något jag vill då han oxh vagnen är fastspända. Har jag honom i famnen är det rent livslivsfarligt om det händer en olycka.
  • Anonym (mtr)

Här är all tätortstrafik gratis så jag antar att det är först till kvarn som gäller. Dessutom går bussarna max var 30 min och vissa linjer nån på morgonen och nån på eftermiddagen. Då funkar det inte att hoppa av bara. Inte heller kul att inte komma på på morgonen tex.

• Dr Mupp
    Anonym (jisses) skrev 2013-09-08 09:53:48 följande:

Rullstol behöver inta vara ett permament tillstånd. Jag satt i rullstol ett halvår. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • missan75

Jag är ändå lite nyfiken på hur många det gäller, är det verkligen ett jätteproblem? Är det sååå väldigt många i rullstol som åker buss? Jag har väldigt sällan, om nästan aldrig mött en rullstolsbunden person på bussen. Kanske på tunnelbanan men ytterst sällan på bussen.

• Cadencee
    missan75 skrev 2013-09-08 10:19:55 följande:
    Jag är ändå lite nyfiken på hur många det gäller, är det verkligen ett jätteproblem? Är det sååå väldigt många i rullstol som åker buss? Jag har väldigt sällan, om nästan aldrig mött en rullstolsbunden person på bussen. Kanske på tunnelbanan men ytterst sällan på bussen.

Jag hae aldrig varit med om det men skrev i ts att jag är mer intresserad av själva diskussionen :)
  • Liverithe

Först till kvarn måste ju gälla. Har dock aldrig varit med om situationen. Skulle ju bli bisarrt om någon med barnvagn kanske väntat tre bussar och så kommer någon med rullstol precis och "glider förbi".

• Anonym (jisses)
    Dr Mupp skrev 2013-09-08 10:02:48 följande:
    Rullstol behöver inta vara ett permament tillstånd. Jag satt i rullstol ett halvår. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Det finns alltid undantag, men oftast är det ett mer permanent tillstånd att sitta i rullstol än att dra barnvagn.
Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss