• Sickan12

Bf Juni 2014

honey1 skrev 2013-10-29 16:20:27 följande:
    Jo enligt min BM så gjorde man RUL här nere i vecka 20-22..  När jag bodde i stockholm fick jag göra vul när jag ville. Behövde bara kontakta läkaren och hon frågade alltid ifall jag ville ha ett VUL, och om min BM hade tid ibland så gjorde hon ett vul bara för att låta mig se. Kanske är slöseri av resurser, men om man jämför med Ulricehamns kommun och STHLM så är det löjligt så snåla dem är. Min bm sa att om jag ör orolig pga tidigare missfall får jag vänta nån vecka och sen ta ett till gravtest, om det är negativt då så är jag inte längre gravid. Jag mådde skit fram till slutet av vecka 8 och nu är jag i vecka 10 och illamåendet har liksom bara slagits av. Är inte lika hungrig heller. Hade jätteont i magen förra veckan, precis som värkar, så pass att jag trodde jag skulle få en stor jävla blödning... Men nu har ingenting ändrats förutom att jag inte längre mår dåligt ...  Är nog inte gravid längre. Lär inte få reda på det förrän RUL.  

Förresten, har du inte möjlighet att boka ett privat vul?
  • Sickan12

Jaha. Åkte till jobbet för att sedan vända hem igen pga värsta illamåendet hittills. Det värsta är att inte veta riktigt vad som är vad. Om det är grav.illamåendet som eskalerat, eller om jobbets magsjuka är på väg... Ska ta mig till apoteket och försöka få något ra mot det här i alla fall.

• Sickan12
    smålandsjänta skrev 2013-10-30 18:00:50 följande:
    Hejsan! Sist jag skrev här hade jag precis plussat. Nu är jag i vecka 7 (6+4), och jag är nästan helt förskonad ifrån illamående (spytt en gång bara, annars bara lätt illamående som "legat på lur") men mitt humör är så fruktansvärt dåligt. Det började redan några dagar efter plusset. Jag känner mig periodvis så himla tom, ensam, ledsen och jag blir arg för minsta lilla. Orimligt arg! Min stackars sambo har fått stå ut med många otrevligheter och det gör mig förkrossad! Ska det vara såhär? Kan det bli såhär så tidigt i graviditeten? Är så ledsen över att jag inte kan njuta av dedär rosa molnen alla verkar gå på nu när de fått reda på att de är gravida. Allt känns hopplöst när mitt humör spökar. Usch. Känner mig plötsligt så himla vilsen! Vad långt det blev! Behövde nog skriva av mig:/ Kram på er alla andra junimammor!

Mitt humör har också varit jobbigt och är fortfarande. Nu är jag dock inte så där arg längre, utan mer känslig på så vos att jag lätt blir rörd och ledsen.
  • Sickan12

Måste bara få spy lite galla. Känner mig så illa behandlad av vården (jag vet att jag är extra känslig just nu, men ändå). Känner bara att jag blir konstigt bemött, omkringkastad och inte tagen på allvar. Orkar inte ha det så här i 9 månader. Allmänläkare verkar inte kunna ett dugg om graviditet. Var på VC för misstänkt urinvägsinfektion, och läkaren frågar om jag behöver kissa ofta och om jag har flytningar. Hallå, jag är gravid, vad tror du!? Sen ifrågasätter han att BM inte gjort en gynundersökning på mig, för att "utesluta en gynekologisk infektion", varpå jag blir orolig och ringer BM som säger att "det är inte rutin att göra gynu dersökningar vid inskrivning, det gjorde man förr... men om du är orolig för att du har klamydia så kan du ju komma hit". Vad fan! Jag är inte ett dugg orolig att jag ska ha klamydia, jag blev "orolig" för att läkaren ifrågasatte att jag inte blivit undersökt.. Droppen var ändå ikväll när jag fick ett brev från min husläkare, som min BM hänvisade mig till eftersom ingen på MVC kunde skriva ut tabletter mot illamåendet. Min läkare blev jätteförvånad och frågade typ "va? Kan inte barnmorskorna göra det?". Jag förmedlade bara det BM sa, att ingen där kunde skriva ut ett recept, och att jag skulle vända mig till min egen läkare (mvc skulle inte få dit sin läkare på några dagar). Hur som, fick brev idag där det stod "anledningen till att du blev hänvisad till mig är att du inte varit på MVC och blivit inskriven". Jag blir GALEN!! Vadå inte varit där och blivit inskriven?! Jag har för f*n varit på inskrivningssamtal, och var där samma dag som jag kontaktade läkaren, och pratade med min barnmorska senast imorse. Nu känns det som att jag måste ringa MVC och ifrågasätta hur min läkare kan påstå att jag inte är inskriven. Jag känner mig idiotförklarad, jag KOKAR verkligen! ! Låter löjligt, men ååååhhhhh :(

• Sickan12
    rosii skrev 2013-11-01 20:09:21 följande:
    Åh jag förstår. Jag hade också blivit irriterad när dom inte kan göra rätt. Vafan liksom? Men allmän läkare överlag har jag inte särskild bra erfarenheter av & jag är ofta & ränner på vc.

Bra, då enas vi om att de inte är att lita på ;)
  • Sickan12

Så svårt att sova, trots att jag är så trött på dagarna! Imorgon går jag in i vecka 10. Så långt gången har jag inte varit tidigare :). Ändå kan jag fortfarande inte vara glad! Kanske blir det lättare när det verkligen syns att jag är gravid, då kanske det känns mer verkligt. Hoppas det!

• Sickan12
    rosii skrev 2013-11-04 10:18:20 följande:
    Varit på vc & lämnat blodprover åt bm :( usch så ångestframkallande, men de gick bra! Ska imorgon andra gången till mvc. Har glömt att boka vul så jag tror jag struntar i det & väntar in rul ist.

Några speciella prover? Hoppas det går bra.
  • Sickan12
    Hallonmjölk skrev 2013-11-04 14:17:07 följande:
    är också så sjukt jäkla trött.  går till jobbet, kommer hem, äter och sover typ. 

Samma här. Fick lergigan utskrivet mot mitt illamående, men det blir jag ju en zombie av. Omöjligt att ta på vardagar.
  • Sickan12

En dum fråga; Jag som INTE tränat innan jag blev gravid, är det dumt att börja träna nu? Känner redan av ryggen nämligen. Tänker att tråning vore bra för mig.

• Sickan12
    EQ85 skrev 2013-11-04 15:36:12 följande:
    Ryggen blir nog ej bättre av träning nu. Men kanske göra stabilitetsövningar på boll? det är ju en.mjuk tträning. Eller simma?? Sägs vara ännu bättre.

Ja, men simma och boll är ju också att räkna som träning :) kanske ska dra fram pilatesbollen.
Svar på tråden Bf Juni 2014