• Anonym (RÄDDDDDDD)

Sömnparalys...hur ska jag överleva?

Alltså jag har upplevt sömnparalys 7-8ggr under de senaste två månaderna och jag tror jag bli galen. Varje gång är det en kvinna som ser fruktansvärd ut, hon kommer in och sätter sig på mim bröstkorg och försöker kväva mig. Det känns verkligen som om jag skall dö. Har försökt prata med min läkare men han säger det är heeeelt normalt. Men jag börjar tröttna. Man blir så rädd! SÅ RÄDD! Och jag fattar inte hur jag skall reda ut detta... Någon annan med tips på hur man kan göra?

• Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (läk) skrev 2013-11-02 16:18:06 följande:
    Jo, man sluta andas om man har en allvarlig form av sömnparalys. Och nej, sömnparalys är inte så vanlig som du vill framhäva. Tvärt om. 
    Från en person som skrivit en c-uppsats om sömnparalys:

Sömnparalys är mycket vanligt, vissa menar att det beror på hypnagoga och hympnopompa hallucinationer som finns kvar efter att man vaknat. Vissa menar att upplevelsen är övernaturlig. Det konstiga är att människor över hela världen upplever samma sak, och folk har upplevt det länge. Figuren som kommer in och sätter sig på sovande folks bröst kallas traditonellt för Maran (jämför ordet "mardröm" och "nightmare".

http://www.fotosidan.se/blogs/melodys/index.htm?tag=s%F6mnparalys

Jag har nu skrivit färdigt min C-uppsats om sömnparalys! Den heter ” Gamla tiders nattliga Incubus – En psykisk sjukdom idag? ” Det blev ett stort arbete men det var roligt att få skriva om ett ämne som jag är så pass intresserad av. Jag gjorde en enkätinsamling med 100 studenter på Örebro universitet. Det var kul att se att så många var intresserade av min studie och av sömnaparalys överhuvudtaget. Jag fick hjälpa till att sprida informationen och svara på många frågor om detta ämne. Flera berättade om sina sömnparalyser och ville veta om det de upplevt var något vanligt. Min uppsats kommer att publicerad på DIVA, som är ett arkiv för alla C-uppsatser och uppsatser på högre nivåer. Om någon har frågor om sömnparalys eller är intresserad av att läsa uppsatsen är det bara att höra av sig!

• Anonym (Hjälper)
    Jo, man sluta andas om man har en allvarlig form av sömnparalys. Och nej, sömnparalys är inte så vanlig som du vill framhäva. Tvärt om. 

Men det betyder inte att det händer de flesta varje natt. Men många upplever sömnparalys någon gång i sitt liv. Kanske flera gånger, och det världen över. Så på så sätt kan man säga det är vanligt, men inte lika vanligt som snarkning. Om du förstår vad jag menar. Flört
  • Anonym (hjälp)
    Altså kan man eller kan man inte sluta andas??

Är du läkare du som skriver detta? Erfarenheter?
  • Anonym (läk)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 22:11:23 följande:

Ja, man kan sluta andas. Precis som jag har skrivit. Läste du det jag skrev? 
  • Anonym (läk)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 22:11:23 följande:

Ja, jag är läkare. 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (läk) skrev 2013-11-02 22:14:59 följande:
    Ja, man kan sluta andas. Precis som jag har skrivit. Läste du det jag skrev? 
    Tänkte bara du vissa skriver att man inte kan det. Så med andra ord så kan jag dö då? Om förlamningen är två minuter och jag håller andan så länge? =(  Det finns ingen hjälp man kan få?
  • Anonym (läk)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 22:20:24 följande:
    Tänkte bara du vissa skriver att man inte kan det. Så med andra ord så kan jag dö då? Om förlamningen är två minuter och jag håller andan så länge? =(  Det finns ingen hjälp man kan få?
    Ja, du kan dö men risken är otroligt liten. 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (läk) skrev 2013-11-02 22:22:52 följande:
    =(
    Det finns ingen hjälp att få?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (läk) skrev 2013-11-02 22:22:52 följande:
    Hur kan risken vara liten om jag ofta har sömn paralyser och håller andan jämt?
  • finskaflikkan
    Anonym (Jag) skrev 2013-11-02 02:33:47 följande:
    Du ska se till att somna liggandes på sidan. Sömnparalys händer bara när du ligger platt på ryggen.

Det där stämmer då inte på mig iaf.. Och då måste jag isf va ett medicinskt under Jag får de även på sidan...
Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?