• Anonym (RÄDDDDDDD)

Sömnparalys...hur ska jag överleva?

Alltså jag har upplevt sömnparalys 7-8ggr under de senaste två månaderna och jag tror jag bli galen. Varje gång är det en kvinna som ser fruktansvärd ut, hon kommer in och sätter sig på mim bröstkorg och försöker kväva mig. Det känns verkligen som om jag skall dö. Har försökt prata med min läkare men han säger det är heeeelt normalt. Men jag börjar tröttna. Man blir så rädd! SÅ RÄDD! Och jag fattar inte hur jag skall reda ut detta... Någon annan med tips på hur man kan göra?

• Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?
  • mp90

Har inga direkta tips men vet hur det är! Fruktansvärt! Fast hos mig har de varit en man i rock o svart hög hatt!

Så läskigt när man ej kan röra sig! De som hjälper mig är bara att blunda o försöka somna om!

Usch jag fick det dock när jag var gravid! Devar så jag ipptäckte graviditeten.

• Anonym (Testa)

Testa att sträck på dig ordentlig innan du går och lägger dig. jag tror det va bra emot sömnparalys eller mot "fall", du vet dom där "fallen" man brukar få när man håller på och somnar.
    och när du är i paralys försök att typ trycka tungan mot gommen, det ska vara ett sätt man kan komma loss, det fungera förmodligen inte på alla men det kan va värt att testa i alla fall :)

• Anonym (RÄDDDDDDD)

Kan tillägga att jag under senaste paralysen skulle springa ifrån denna kvinna.. Sprang ut på gården och då var hon plötsligt borta. När jag stod där ute, så kände jag att mina händer var borta. Jag kunde inte se mina armar ch förstod då att jag på något sätt drömmer. Gick in igen och gick till rummet och där ligger min kropp bredvid min man. Jag vet att det bara är en dröm. Men det är väldigt, väldigt obehagligt. Någon annan med erfarenheter?

• Anonym (RÄDDDDDDD)
    mp90 skrev 2013-10-06 19:53:20 följande:
    Har inga direkta tips men vet hur det är! Fruktansvärt! Fast hos mig har de varit en man i rock o svart hög hatt! Så läskigt när man ej kan röra sig! De som hjälper mig är bara att blunda o försöka somna om! Usch jag fick det dock när jag var gravid! Devar så jag ipptäckte graviditeten.

Fruktansvärt, hemskt! Jag fattar inte hur det ens är möjligt... Vad är det för något ens? Har försökt förstå varför samma kvinna dyker upp varje gång och hon är så verklig! Hon har långt, svart, risigt hår och kommer in i ett riktigt smutsigt nattlinne. Hon har lera på händerna och naglarna är långa. Hon är barfota. Blir liksom så frustrerad.
  • Anonym (Lina)

Jag får det nästan konstant varje gång jag sover utan sömnmedel. (Stilnoct & propavan) men har aldrig fått det när jag tagit något. 

Nu går jag på ganska hög dos tabletter, men det kanske skulle räcka för dig att bara få en kvarts tablett eller liknande, som bara håller dig lite mer sövd?    

• Anonym (Mia)

Konstig fråga kanske men TS har du skuldkänslor för något? Jag får nämligen sömnparalys ibland när jag har dåligt samvete för nåt. Som att samvetet manifesterar sig på nåt sätt... Hoppas du slipper sömnparalyserna snart, det är så hemskt!

• straw2008

Jag hann få det en gång då jag provade betablockerare o jag var så skräckslagen att jag aldrig mer kommer överväga att prova de. 6 år sen men minns drömmen som igår.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (Hjälper)

Förr kallades det "att ridas av maran". Typiskt det där med trycket mot bröstet. Det är jättevanligt med sömnparalys med eller utan hallucinationer. Hörsel- eller synhallucinationer. Du måste förstå att DET INTE ÄR PÅ RIKTIGT. Det är ett drömtillstånd.

Det du kan göra i en paralys är att fokusera på ett finger, och försöka med hela din kraft att vicka på fingertoppen. Till slut kommer paralysen att brytas, och du vaknar upp helt. Sömnparalys är när hjärnan är vaken men kroppen fortfarande paralyserad (vilket den blir under REM-sömn för att vi inte ska sprattla omkring när vi drömmer), och ibland blir det ett glapp där hjärnan hinner före kroppen!

Googla på hypnapompa alternativt Hypnagoga hallucinationer - så kan du läsa vad vetenskapen skriver om det.

Kvinnan du ser är INTE PÅ RIKTIGT. Det är en hallucination. Jag vet hur verkligt det känns, har själv haft en oerhört skrämmande paralys. MEN försök tänka när det händer - detta är en dröm, jag ska vakna upp nu och fokusera stenhårt på att vicka på ett finger. När du lyckas, då bryts paralysen.

Tänk på att risken att få sömnparalys ökar om du vaknar upp och somnar om på morgonen. Så försök lägga dig riktigt trött så du somnar direkt, och gå upp direkt när du vaknar. Det kräver förstås en jämn sömnrytm.

Lycka till!         

• Anonym (ghj)

Va? Vad är detta???? Aldrig hört talas om, hur stor är risken att man får såna här tillstånd och vad beror det på??? Jag är normalt en rätt så mörkrädd person, nu blev jag skräckslagen, hur undviker man att sånt här händer en?

Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?