• Anonym (RÄDDDDDDD)

Sömnparalys...hur ska jag överleva?

Alltså jag har upplevt sömnparalys 7-8ggr under de senaste två månaderna och jag tror jag bli galen. Varje gång är det en kvinna som ser fruktansvärd ut, hon kommer in och sätter sig på mim bröstkorg och försöker kväva mig. Det känns verkligen som om jag skall dö. Har försökt prata med min läkare men han säger det är heeeelt normalt. Men jag börjar tröttna. Man blir så rädd! SÅ RÄDD! Och jag fattar inte hur jag skall reda ut detta... Någon annan med tips på hur man kan göra?

• Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?
  • Anonym (Hjälper)
    AlexO skrev 2013-10-06 23:09:32 följande:
    De sömnmediciner du äter kan i efterhand orsaka sömnparalyser, inte kanske natten du tar dem men effekterna sitter kvar. Jag fick tillslut en psykos och fick hämtas av ambulans, är inte missbrukare. Det var pga Stilnoct vid behov. Stod bla om det i tidningen efteråt, aftonbladet, läkare råds vad jag vet att hellre skriva ut imovane.

Har jag aldrig hört. Jag vet flera som äter Stilnoct och inte har problem med paralyser. Det är nog väldigt individuellt det där. Men det viktiga är att inse att det inte är farligt. Om du programmerar din hjärna varje dag, så kommer du kunna vara medveten när en paralys inträffar till slut. Och tänka: äh, det där är bara en dröm! Och som flera skrivit, koncentrera sig på en kroppsdel och försök röra den. Till slut bryts paralysen. Med träning går det fort!
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (tack) skrev 2013-11-02 03:45:45 följande:
    [quote=71310941][quote-nick]Anonym (Hjälper) skrev 2013-10-06 23:04:14 följande:[/quote-nick]Det du upplevde var en sk Astral Projektion. Helt enkelt din astralkropp som lämnade den fysiska, sovande kroppen. Detta händer varje natt och är helt naturligt. Det ovanliga är att minnas upplevelsen efteråt - så grattis - du är en människa med förmåga att uppleva och minnas out of body experiences!!!

Att du upplevde obehag var för att du blev rädd och inte förstod var som hände. Främmande saker tenderar vi människor att uppfatta som hotfulla. Försök göra det till något positivt istället! Många har helt otroligt häftiga out-of -body experiences och har fått vidgade vyer vad det mänskliga medvetandet egentligen är!

Vill du veta mer om det så googla ut-ur-kroppen-upplevelser, astral body projection osv. Du är INTE ensam om att ha varit med om detta naturliga fenomen. Konstigt att det inte talas mer om det dock, för det är som sagt vanligt. [/quote

vill bara säga att jag gillar inlägg som de du skrivit här, så positiva och informativa! hoppas ni alla slipper sömnparalyser snart, måste vara sjukt obehagligt!
    Tack! Kram på er alla! Hjärta
  • Anonym (hjälp)

Jag ligger alltid på mage och då händer det, har någon annan så att de inte kan andas? Slutar man faktiskt andas på riktigt??

• Anonym (Hjälper)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 13:49:15 följande:
    Jag ligger alltid på mage och då händer det, har någon annan så att de inte kan andas? Slutar man faktiskt andas på riktigt??
    Nej, andning är en automatisk kroppsfunktion som inte är viljestyrd på det sättet. Du kan omöjligt sluta andas (helt) på egen hand eller i en paralys. Då hade halva mänskligheten varit döda nu, för minst så vanligt är sömnparalys.Glad

Det krävs att någon kväver (stryper) dig, att du får en propp i lungan eller liknande för att du ska sluta andas. Men inte av en sömnparalys!

Så sov lugnt :). Solig
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Hjälper) skrev 2013-11-02 13:59:28 följande:
    Nej, andning är en automatisk kroppsfunktion som inte är viljestyrd på det sättet. Du kan omöjligt sluta andas (helt) på egen hand eller i en paralys. Då hade halva mänskligheten varit döda nu, för minst så vanligt är sömnparalys.Glad

Det krävs att någon kväver (stryper) dig, att du får en propp i lungan eller liknande för att du ska sluta andas. Men inte av en sömnparalys!

Men varför får jag ingen luft? Och jag ser absolut inga hallucinationer, bara att jag inte kan andas eller röra mig. Jag bara kippar efter luft när det till slut släpper. Känns som en hjärt stopp eller nåt. =P
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 14:10:37 följande:
    Men varför får jag ingen luft? Och jag ser absolut inga hallucinationer, bara att jag inte kan andas eller röra mig. Jag bara kippar efter luft när det till slut släpper. Känns som en hjärt stopp eller nåt. =P
    Det är en hallucination, din kropp är paralyserad och du kan inte röra dig. Detta för att skydda dig i sömnen, så du inte ska skada dig under drömmar. Men andning är en automatisk funktion som inte stannar av oavsett. Det är din hallucinatoriska upplevelse av att du inte kan andas.

Eller så har du kanske astma du bör kolla upp??
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 14:10:37 följande:
    Skulle paralysen på något sätt hota ditt liv, så sätter andra kroppsfunktioner in (hjärnan) för att försvara din kropp så den överlever. Andning är livsviktigt, och kroppens mål är inte att du ska dö av en sömnparalys, utan att du ska leva! Den jobbar stenhårt med olika försvarsmekanismer för att du ska må bra och överleva, helt otroligt vilken fantastisk maskin kroppen är egentligen.

Och så lite vi vet ännu, för att inte tala om hjärnan och sinnet! Där finns ännu mycket att utforska. Flört 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Hjälper) skrev 2013-11-02 14:17:24 följande:
    Det är en hallucination, din kropp är paralyserad och du kan inte röra dig. Detta för att skydda dig i sömnen, så du inte ska skada dig under drömmar. Men andning är en automatisk funktion som inte stannar av oavsett. Det är din hallucinatoriska upplevelse av att du inte kan andas.

Eller så har du kanske astma du bör kolla upp??
    Skönt att läsa dina svar. Det hjälper mig lite. Så otroligt jobbigt då jag försöker andas men det händer inget. Men jag har ju alltid kommit ur det. Är bara så rädd att sömparalysen lämnar på någon gång och jag kvävs.
    Ja den är otrolig kroppen!
  • Anonym (läk)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 13:49:15 följande:
    Man kan sluta andas ja. Men oftast gör man inte det eftersom andningen sker per automatik. 
  • Anonym (läk)
    Anonym (Hjälper) skrev 2013-11-02 13:59:28 följande:

Jo, man sluta andas om man har en allvarlig form av sömnparalys. Och nej, sömnparalys är inte så vanlig som du vill framhäva. Tvärt om. 
Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?