• Anonym (RÄDDDDDDD)

Sömnparalys...hur ska jag överleva?

Alltså jag har upplevt sömnparalys 7-8ggr under de senaste två månaderna och jag tror jag bli galen. Varje gång är det en kvinna som ser fruktansvärd ut, hon kommer in och sätter sig på mim bröstkorg och försöker kväva mig. Det känns verkligen som om jag skall dö. Har försökt prata med min läkare men han säger det är heeeelt normalt. Men jag börjar tröttna. Man blir så rädd! SÅ RÄDD! Och jag fattar inte hur jag skall reda ut detta... Någon annan med tips på hur man kan göra?

• Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (ghj) skrev 2013-10-06 21:40:39 följande:
    Va? Vad är detta???? Aldrig hört talas om, hur stor är risken att man får såna här tillstånd och vad beror det på??? Jag är normalt en rätt så mörkrädd person, nu blev jag skräckslagen, hur undviker man att sånt här händer en?

Genom att ha en regelbunden sömnrytm. Har du aldrig haft sömnparalys förr är risken inte jättestor att du ska få det nu. De som lider av sjukdomen narkolepsi drabbas däremot ofta.

Det är tupplurarna man ska undvika. Gå och lägg dig när du är rejält trött, så du somnar direkt. Och vaknar du tidigt och ligger vaken en tid, undvik somna om. Det är oftast på morgonen när du somnat om efter en tids vakenhet - när hjärnan börjar vakna, men kroppen ännu är trött, som detta HELT NATURLIGA FENOMEN kan uppstå. Och skulle det hända dig - ingen fara! Du dör inte av det. Tänk på att fokusera på ett finger eller en tå och att vicka lite på den. Till slut släpper paralysen. Händer det ofta, kan du träna med finger- eller tåmetoden och bli duktig på att bryta paralysen snabbare och snabbare.

Ta't lugnt! Ingen fara på taket. Skrattande Jag har haft flera hemska, och har överlevt! Trots mörkerskräck, spökskräck och you name it. Det är BARA hjärnspöken, ingenting annat. Jag är personligen mer rädd för terrorister...
  • finskaflikkan

Usch! Har också detta fast jag får de på kvällen när jag är på väg att somna in för natten... Det värsta jag varit med om under en sådan attack är att jag flytit ut ur min kropp och tittat på min man medans sov bredvid där i sängen och sa... "Jag älskar dig, nu dör jag"
    Sen somna jag om?!?!?! Och vakna med en enorm obehagkänsla morgonen därefter... Usch!

Annars tkr jag de är ganska häftigt att du kan ligga där för dig själv och tala... Medans din kropp sover Ganska coolt ändå!    

• Anonym (Hjälper)
    finskaflikkan skrev 2013-10-06 22:58:38 följande:
    Usch! Har också detta fast jag får de på kvällen när jag är på väg att somna in för natten... Det värsta jag varit med om under en sådan attack är att jag flytit ut ur min kropp och tittat på min man medans sov bredvid där i sängen och sa... "Jag älskar dig, nu dör jag"
    Sen somna jag om?!?!?! Och vakna med en enorm obehagkänsla morgonen därefter... Usch!

Annars tkr jag de är ganska häftigt att du kan ligga där för dig själv och tala... Medans din kropp sover Ganska coolt ändå!    
    Det du upplevde var en sk Astral Projektion. Helt enkelt din astralkropp som lämnade den fysiska, sovande kroppen. Detta händer varje natt och är helt naturligt. Det ovanliga är att minnas upplevelsen efteråt - så grattis - du är en människa med förmåga att uppleva och minnas out of body experiences!!!

Att du upplevde obehag var för att du blev rädd och inte förstod var som hände. Främmande saker tenderar vi människor att uppfatta som hotfulla. Försök göra det till något positivt istället! Många har helt otroligt häftiga out-of -body experiences och har fått vidgade vyer vad det mänskliga medvetandet egentligen är!

Vill du veta mer om det så googla ut-ur-kroppen-upplevelser, astral body projection osv. Du är INTE ensam om att ha varit med om detta naturliga fenomen. Konstigt att det inte talas mer om det dock, för det är som sagt vanligt. 
  • AlexO

Jag har enorma problem, nu kan jag få hallucinationer en stund efter sömnparalysen tom när jag tagit min medicin för sent på kvällen.
    Här är några tipps jag fått.

Försök fatta kontrollen på dina egna tankar. Du vet att du befinner dig i en sömnparalys, inget farligt kan hända. DEt du ser är en dröm och inget annat.

Lär sin kropp ett tecken som ska bryta sömnparalysen. Just nu testar jag med att trycka tungan hårt mot gommen. Det har faktiskt börjat fungera.

Kolla in flashbacks trådar om sömnparalys, det är många många som ger tipps och råd om saken, en del har hjälp mig mycket! 

• AlexO

De sömnmediciner du äter kan i efterhand orsaka sömnparalyser, inte kanske natten du tar dem men effekterna sitter kvar. Jag fick tillslut en psykos och fick hämtas av ambulans, är inte missbrukare. Det var pga Stilnoct vid behov. Stod bla om det i tidningen efteråt, aftonbladet, läkare råds vad jag vet att hellre skriva ut imovane.

• Grappa

Usch, jag hade sömnparalys en gång för 15 år sen och den skräcken kommer jag aldrig glömma, hoppas verkligen du får hjälp!

• Anonym (hjälp)

Hej!
    Jag vet inte vad jag lider av men skall förklara det:
    Ibland när jag ligger ner, har inte hunnit somna så känns det som att hjärta stannar, jag kan inte andas eller röra mig. Jag ligger och väntar ut det och vips så släpper det och jag kan andas igen. Har absolut inga hallucinationer. Vad är detta? Jätte obehagligt då jag inte får nån luft?

• Anonym (Jag)

Du ska se till att somna liggandes på sidan. Sömnparalys händer bara när du ligger platt på ryggen.

• Anonym (usch)

Många talar om att det händer när man ligger på ryggen. Det är inte sant! Jag har haft det här enda sen jag var liten. Väldigt ofta när jag var liten. Då var jag livrädd för att hamna i det.

VARJE gång jag hamnade i det låg jag på magen och hade huvudet ner i kudden. Jag vaknade alltså utav att jag inte fick någon luft knappt eftersom huvudet var rakt ner i kudden. Hur jag än försökte så kunde jag inte röra på mig eftersom hjärnan var vaken och kände vad som hände men kroppen vägrade lyda. Efter många, många gånger lärde jag mig att jag inte ska få panik och inte heller försöka röra mig (även om det är jättesvårt att andas) utan jag ska slappna av igen för då somnar även hjärnan och så tar det bara en liten liten stund och sen poff rycker man loss sig själv automatiskt och kan dra efter andan. Bästa känslan! Som att ha simmat under vatten och äntligen kommer upp till ytan och få dra in luft!

En julafton fick jag ett gossedjur av min morfar. Det la jag alltid snett under huvudet när jag låg på sidan. Det hjälpte mig att aldrig kunna vända huvudet ner i kudden igen när jag sov. Efter det hände det inte på många år. Sen nu när jag blivit vuxen har det hänt massa gånger igen men nu har jag inte alltid huvudet ner i kudden utan nu kan jag ligga hur som helst. En gång såg jag hur jag lyfte upp mina armar fast det kändes som om jag inte kunde röra mig. När jag vaknade till så låg armarna orörliga bredvid mig i positionen jag kände att jag var "fast" i så jag hade inte rört mig. Var så himla konstigt för jag såg ju hur de åkte upp men kände hur de låg kvar. Mycket obehagligt!

Jag har många gånger försökt förklara det här för mina föräldrar och även för kompisar. När jag var liten trodde jag att det var något fel på mig för mina föräldrar bara skrattade åt mig och sa att jag måste ha drömt. Jag var livrädd för att hamna i tillståndet för de hjälpte mig aldrig. Jag hade ju ingen aning om vad det var heller. En gång sov jag mellan dem i deras dubbelsäng och då hamnade jag så. De sov ju båda två så ingen kunde hjälpa mig att rycka loss mig från kudden. Jag minns än idag hur jag bara önskade att nån av dem skulle vakna och hjälpa mig loss. När jag får barn och de råkar vända huvudet ner i kudden kommer jag alltid att vända rätt dem om jag ser det. Vill inte att någon ska behöva gå igenom det som jag fick göra.

• Anonym (tack)

[quote=71310941][quote-nick]Anonym (Hjälper) skrev 2013-10-06 23:04:14 följande:[/quote-nick]Det du upplevde var en sk Astral Projektion. Helt enkelt din astralkropp som lämnade den fysiska, sovande kroppen. Detta händer varje natt och är helt naturligt. Det ovanliga är att minnas upplevelsen efteråt - så grattis - du är en människa med förmåga att uppleva och minnas out of body experiences!!!

Att du upplevde obehag var för att du blev rädd och inte förstod var som hände. Främmande saker tenderar vi människor att uppfatta som hotfulla. Försök göra det till något positivt istället! Många har helt otroligt häftiga out-of -body experiences och har fått vidgade vyer vad det mänskliga medvetandet egentligen är!

Vill du veta mer om det så googla ut-ur-kroppen-upplevelser, astral body projection osv. Du är INTE ensam om att ha varit med om detta naturliga fenomen. Konstigt att det inte talas mer om det dock, för det är som sagt vanligt. [/quote

vill bara säga att jag gillar inlägg som de du skrivit här, så positiva och informativa! hoppas ni alla slipper sömnparalyser snart, måste vara sjukt obehagligt!

Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?