Anonym (ghj) skrev 2013-10-06 21:40:39 följande:
Va? Vad är detta???? Aldrig hört talas om, hur stor är risken att man får såna här tillstånd och vad beror det på??? Jag är normalt en rätt så mörkrädd person, nu blev jag skräckslagen,
hur undviker man att sånt här händer en?
Genom att ha en regelbunden sömnrytm. Har du aldrig haft sömnparalys förr är risken inte jättestor att du ska få det nu. De som lider av sjukdomen narkolepsi drabbas däremot ofta.
Det är tupplurarna man ska undvika. Gå och lägg dig när du är rejält trött, så du somnar direkt. Och vaknar du tidigt och ligger vaken en tid, undvik somna om. Det är oftast på morgonen när du somnat om efter en tids vakenhet - när hjärnan börjar vakna, men kroppen ännu är trött, som detta HELT NATURLIGA FENOMEN kan uppstå. Och skulle det hända dig - ingen fara! Du dör inte av det. Tänk på att fokusera på ett finger eller en tå och att vicka lite på den. Till slut släpper paralysen. Händer det ofta, kan du träna med finger- eller tåmetoden och bli duktig på att bryta paralysen snabbare och snabbare.
Ta't lugnt! Ingen fara på taket.

Jag har haft flera hemska, och har överlevt! Trots mörkerskräck, spökskräck och you name it. Det är BARA hjärnspöken, ingenting annat. Jag är personligen mer rädd för terrorister...