• Anonym (RÄDDDDDDD)

Sömnparalys...hur ska jag överleva?

Alltså jag har upplevt sömnparalys 7-8ggr under de senaste två månaderna och jag tror jag bli galen. Varje gång är det en kvinna som ser fruktansvärd ut, hon kommer in och sätter sig på mim bröstkorg och försöker kväva mig. Det känns verkligen som om jag skall dö. Har försökt prata med min läkare men han säger det är heeeelt normalt. Men jag börjar tröttna. Man blir så rädd! SÅ RÄDD! Och jag fattar inte hur jag skall reda ut detta... Någon annan med tips på hur man kan göra?

• Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?
  • finskaflikkan
  • finskaflikkan

Och hur kan en läkare skriva att man dör av sömnparalys? 
    För de är de du skriver.
    FÖr man kan inte dö av det! Vart jag än läst om detta och talat med neurologer, läkare m.m. så säger ingen att man kan dö/sluta andas?!
    Så exakt VART har du hittat infon om att man dör anonym läk?!    

• Anonym (hjälp)
    finskaflikkan skrev 2013-11-04 10:42:16 följande:
    Och hur kan en läkare skriva att man dör av sömnparalys? 
    För de är de du skriver.
    FÖr man kan inte dö av det! Vart jag än läst om detta och talat med neurologer, läkare m.m. så säger ingen att man kan dö/sluta andas?!
    Så exakt VART har du hittat infon om att man dör anonym läk?!    
    Hej Finskaflickan!

Jaa jag tycker att det låter myckt otrovärdigt att man skulle dö av det med. Säkert en bluff läkare det där. Eftersom hon mittiallt slutade svara mig här med.

• Anonym (Liz)

Vad jobbigt ts. Hoppas att du får hjälp av någon av de tips som du fått här i tråden. Jag visste inte om att det fanns något som kallas för sömnparalys. Undrar om det är vad som jag drabbades av för ca 1 år sen. Jag drömde en otäck dröm som jag visste var en dröm och försökte säga till personen, som i drömmen ville skada mig, att detta är bara en dröm du finns inte. Men jag kom inte ur drömmen hur jag än försökte. När jag vaknade så stod jag upp på samma sätt som jag gjorde i drömmen och jag skrek högt på hjälp så att jag själv hade vaknat av det. Det är enda gången jag har gått i sömnen och drömmen var så verklig. Men det kanske inte var samma sak? Hur som helst så förstår jag din rädsla. Jag var rädd att somna lång tid efter.

• Anonym (klö)
    Anonym (Jag) skrev 2013-11-02 02:33:47 följande:
    Du ska se till att somna liggandes på sidan. Sömnparalys händer bara när du ligger platt på ryggen.
    Nähä! Jag låg på sidan en gång och fick sömnparalys. Jag drömde att jag krossade min dotter (som då var relativt nyfödd) i drömme låg hon bakom min rygg och jag "föll" över henne och hon skrek. Jag kunde inte vända på mig och hon blev krossad. Till slut lyckades jag "kämpa" mig ur drömmen och hon låg tack o lov i sin egen säng.   

Jag har haft många olika sömn paralyser och oavsett vad de är om så är de alla läskiga. Jag väcker mig själv genom att försöka skrika så mycket det bara går. till slut vaknar jag.

Jag har upplevt att om jag dricker mindre pepsi och mindre mackor under dagen så minskar jag risken att få sömnparalyser. Men det är bara vad jag tror. Det kanske inte alls hjälper. 

Men de senaste två åren har jag bara råkat ut för det tre gånger ca.  En klar förbättring.   
  • nozpa

Tog flera år innan jag fattade vad det var jag hade. Sömnparalys alltså. Min farmor, pappa och mamma har också haft det sålänge de kan minnas.
    Pappas framkallas mest efter han druckit alkohol. Räcker med 1 öl för att det ska påverka honom. Jag och mamma har inte kommit på vad som gör att våra framkommer. Finns ju många orsaker. Stress t ex.

Men nu har jag hittat det sätt som fungerar bäst för mig att hantera det. Det gäller att vara medveten om vad som händer. Och att verkligen tro att det inte är farligt just när det uppstår. "Jag vet att det inte är på riktigt, skärpning nu för fan" brukar jag tänka ungefär. :) Det har blivit mindre läskigt varje gång. Innan gjorde jag som någon skrev, försökte "skrika" bort det. Men det fungerar bättre att lära sig hantera det för mig.
    Nu kan jag nästan tycka att det är lite häftigt faktiskt.    

• Anonym (risk)

Med risk för att hälften eller fler anser mig flummig så är jag anonym.

TS, testa regressionsterapi. Det kanske hjälper dig. Jag brukar dröma otäcka saker när jag har något oberabetat som ligger och stör, ibland kan det vara saker som ligger lååååååångt tillbaka har jag hört, så jag ska testa detta och se om det hjälper mig.  

• Kjit

"Läkarens" kommentar är utomordentligt knäpp. Tror personen blandar ihop begreppet men sömnapne' eller någon form av fysisk förlamning andningsmuskelaturen., haha Sömnparalys är ju ett mentalt tillstånd som uppkommer i stadiet mellan sovande och vaken. Kroppen sover, hjärnan vaknar typ. Har själv upplevt det och det är en grymt skum upplevelse.

• Anonym (hjälp)
    Kjit skrev 2013-11-04 12:19:20 följande:
    "Läkarens" kommentar är utomordentligt knäpp. Tror personen blandar ihop begreppet men sömnapne' eller någon form av fysisk förlamning andningsmuskelaturen., haha Sömnparalys är ju ett mentalt tillstånd som uppkommer i stadiet mellan sovande och vaken. Kroppen sover, hjärnan vaknar typ. Har själv upplevt det och det är en grymt skum upplevelse.
    Ja hjälp med dessa "läkare". Fast det är otroligt obehagligt då man ligger där och inte får någon luft. Men det är väl hallucinationer det med..
  • Anonym (RÄDDDDDDD)

Mm jag blir galen! Senast jag hade paralysen och jag visste att det var det så slog jag kvinnan. Suck! Det som händer då är att jag ramlar i golvet och vaknar. Har även gått ur kroppen ut till hallen och sedan kommit på att jag drömmer. Då jag bara tillbaka till min kropp och så vaknar jag...sjukt jag vet!

En kväll gick jag i utomhus och stod på gården. Jag visste då att jag gick i drömmen men kunde inte stoppa det.

Jag blir galen!!!

• Anonym (Hjälper)
    Anonym (RÄDDDDDDD) skrev 2013-11-04 19:17:46 följande:
    Mm jag blir galen! Senast jag hade paralysen och jag visste att det var det så slog jag kvinnan. Suck! Det som händer då är att jag ramlar i golvet och vaknar. Har även gått ur kroppen ut till hallen och sedan kommit på att jag drömmer. Då jag bara tillbaka till min kropp och så vaknar jag...sjukt jag vet!

En kväll gick jag i utomhus och stod på gården. Jag visste då att jag gick i drömmen men kunde inte stoppa det.

Jag blir galen!!!

Nej, galen blir du inte!

Jag har inte haft en enda sömnparalys sedan jag slutade med gluten. Har även hört att folk med narkolepsi (som har sömnparalyser hela tiden) blir hjälpta av en glutenfri (och i vissa fall mjölkfri) kost. Fråga mig inte exakt det medicinska sambandet men det kan ju vara värt ett försök i några veckor för att se om det blir bättre?  Du kan gärna googla gluten och narkolepsi för mer info. Kram!
  • H2O Mineral
    Anonym (Hjälper) skrev 2013-11-05 19:20:34 följande:

Nej, galen blir du inte!

Jag har inte haft en enda sömnparalys sedan jag slutade med gluten. Har även hört att folk med narkolepsi (som har sömnparalyser hela tiden) blir hjälpta av en glutenfri (och i vissa fall mjölkfri) kost. Fråga mig inte exakt det medicinska sambandet men det kan ju vara värt ett försök i några veckor för att se om det blir bättre?  Du kan gärna googla gluten och narkolepsi för mer info. Kram!
    Narkolepsi är inte det samma som sömnparalys. 
    Jag är inte samma som FruE/Mineralvatten/Elin 885!
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (RÄDDDDDDD) skrev 2013-11-04 19:17:46 följande:

Jag blir galen!!!
    Ett tips från mig: kolla om du är glutenintolerant. Jag har hittat ett amerikanskt forum där man diskuterade sömnparalyser, tydligen vanliga bland vissa glutenintoleranta. Flera skrev att paralyserna upphörde när de slutade med gluten och även mjölk!
  • Science

Man KAN dö av det, men inte dö bara sådär!

Om detta inträffar dig, att du ser något läskigt, kan du få en hjärtattack, specielt de som har problem med hjärtat. Min läkare sa att en kille hade sömnparalys och att han öppnade ögonen och såg att en start skugga närmade sig honom med en kniv, han blev panikslagen och rädd och fick eft hjärtattack och dog... Tips till er, ÖPPNA INTE ÖGONEN UNDER SÖMNPARALYS!!!

• LyckligaLina

Men om han nu dog av sömnparalysen pga rädsla som gav honom en hjärtattack, hur fan ska läkaren ha vetat allt det? Kom han åter och lämnade det meddelandet? Låter ju trovärdigt..

• Anonym (Alien Abducted)

Jag har haft det hur många ggr som helst. Första gångerna var värst, då visste jag inte vad det var för fenomen heller. Först var det bara vålnader som kom mot mig, såg ut som de där grå-dvärgarna i Ronja. Senare och det hände när jag låg platt på mage hände ofta att jag kände någon med smala långa fingrar greppa tag om mina anklar och liksom dra själen ur kroppen och föra iväg med den. Ju mer jag försökte streta emot desto hårdhäntare blev "den" så till slut gav jag med mig. Då förändrades upplevelsen till något makalöst häftigt! Ett swishande surr som rör sig i vågor genom kroppen och den här varelsen drog mig baklänges genom tunnlar som var som berg och dal banor. Det var som om den tog mig från en plats till en annan via de här tunnlarna, i slutet sakta farten alltid ner och jag blev avsläppt i nån dröm. Har haft många astral projektioner också där jag vandrat runt i huset, tyngdkraften är alltid annorlunda, man studsar mer när man går, som på månen. Jag har blivit proffs på att urskilja olika drömmar pga det här. Vissa drömmar jag har kan jag inte se i riktigt tydligt, försöker fokusera blicken men allt är suddigt då vet jag att det är i närheten av en SP.

Det enda som hjälpt mig är att hur otäckt det än blir så försök slappna av och inte vara rädd. Att ligga där och intala sig att det inte är verkligt hjälper knappast för just då är det verkligare än verkligheten själv.

• Sovsött

Hej, har mycket kraftig sömnparalys.. Inatt har det hänt 2 ggr på raken.. Ligger nu här och googlar på detta och hamnade i denna tråd. (Vågar inte somna om)

Jag har haft detta i ca 9 år.. Kommer och går.. Som mest har det varit borta helt i något år tills att det duggar så tätt som flera gånger i veckan..

Ja får ofta hallucinationer..

Sett allt från svart katter till gubbar och tanter.. Det värsta nu är att allt verkar trappa upp, nu försöker ja få kontakt med min sambo bervid mig för att han skall hjälpa mig ( meningslöst, men något ja alltid tar till ) dock så händer det nu att jag tror att ja fått kontakt med honom och att jag är vaken för att han sedan skall förvrängs och skämma skiten ur mig, alltså ge sig på mig, ansiktet byts ut och han kan slå mig ( känner dessutom verkligen smärta ) dock förstår ja såklart då att jag är kvar i paralysen och allting börjar då om från början..gång på gång tills ja kommer ur det... När ja tillsist vaknar är ja nästa rädd för honom oxå.. Min fina som tröstar mig så fort ja kommer ut det varje gång ???? men han är nog van vid det här laget stackaren! Börjar bli otroligt trött på detta och mår verkligen skit av det här...

Att man kan dö av det är tragiskt att nån ens ska skriva, onödigt att skrämma upp folk med dessa drömmar som redan mår otroligt dåligt! Klart att man kanske kan få en hjärtattack av rädsla men då skulle ju såklart ingen veta att det skulle bero på drömparalysen så klart ( ganska svårt att återberätta de som någon här över skrev)

Jaja nog om mig och detta..

Det ja har som tips eller vad ja skall kalla det till den som får detta:

Försök intala dig själv allt är lugnt ( du vet ju att du är i stadiet när det kommer ) detta har fått mig att lyckas gå över i vanlig sömn ett par ggr ( dock svårt att få till detta när man är livrädd, men försöka går ju alltid ) som nån skrev, -skärp till dig nu, det är en dröm! Sov!.. Så har ja sagt till mig själv och det har funkat ett par ggr.

Har hört att vissa mediciner skall kunna förvärra. (Inget ja vet om det stämmer såklart men ändå) Ja åt morfin för dubbla diskbråck för en tid sen, upplevde att det kom tätare under den perioden, så mediciner kanske man skall undvika om man kan, beroende på vad man får såklart..

Undvik stress om möjligt.. ( säker på att det förvärras för mig när ja varit stressad )

Om det händer att ni får flera paralyser på raken som jag får så försök att gå upp och rör på er något varv i huset.. Ligger ja bara kvar i sängen och försöker tänka på annat åker ja gärna dit på en andra omgång men har ja rört lite på mig ( verkligen fått vakna till ) brukar ja klara mig med bara 1 ggn...

Det ter sig ju olika på alla men hoppas någon kan få någon hjälp av det ja skrev, ja vet hur de är och vill bara få sova..

Ha det så gott alla ????

• BULLET93

Undvik att sova på rygg, sov på magen eller på sidan istället, jag har en enda gång upplevt sömnparalys men tur att jag inte såg några läskiga människor, då låg jag på rygg enda gången jag nogånsing har legat på rygg

Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?