Inlägg från: Anonym (allergimamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (allergimamma)

Sparkat en hund ikväll :(

Anonym (:O) skrev 2013-10-07 20:27:01 följande:
    Jag kan inte låta bli att undra hur du manipulerat dig till en plats på allergi dagis ts

Du kanske har lust att svara på det ?

Känns ju märkligt att man får en plats där trots att alla tester är negativa 
    Anonym (uhm) skrev 2013-10-07 20:30:55 följande:
    Varför skulle man sparka en glad hund för att skydda sin son som tydligen knappt är allergisk?? Är förvånad att hunden inte blev förbannad o bet dig eller ungen, vilket hade varit mycket farligare än en liten allergi. Stackars hund du behöver ta ett chill pill

Hur kan ni säga att andningssvårigheter och igensvullet ansikte inte är allergi? Tycker ni verkligen att ts ska lite på ett pricktest efter att fått sådana reaktioner? Läs på om allergi och inse att dessa tester inte är pålitliga och speciellt inte på små barn. Hoppas nästan att ni råkar ut för nåt liknande så ni förstår vad det handlar om! "Lite allergi" kan vara dödligt och andningssvårigheter ska man inte bagatellisera!

Jag älskar hundar och höll på med hundsport i min ungdom. Jag hade aldrig släppt en hund lös på det sättet, det är inte rätt mot HUNDEN! Det som hände är hundägarens fel som ska ha bättre uppsikt över sin hund just för att sådana här saker inte ska kunna hända. 

Ts, du ska kräva att få annan medicin till ditt barn!  
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (uhm) skrev 2013-10-07 20:57:19 följande:
    Läste inte tråden jätteväl men fick för mig att det framkom att han inte va så allergisk trots allt, sorry
    Hon skrev att allergitestet inte visat tecken på allergi, men reaktionerna han haft talar sitt tydliga språk. Hon skrev även att de väntar på att få göra en riktig allergiutredning och inte bara få hjälp av vc:s allmänläkare.
  • Anonym (allergimamma)

Sedan funderar jag på hur allvarliga sparkar man kan få in på en hund som kommer emot en på det där sättet. Jag brukar "knäa" hundar som hoppar på mig...alltså sätta upp knät mot dem och skjuva dem ifrån mig. Det är inget som hunden lider av, det blir knä mot bröstkorg och inget slag. Däremot hjälper det mig att orka få hunden ifrån mig. Mina föräldrar har hund och de är av en väldigt livlig och hoppig ras (Flat). Även om man sparkar med foten så lär det ju vara fram på bröstkorgen man träffar, men man lär inte kunna få in sån väldig kraft om hunden är så pass nära.

• Anonym (allergimamma)
    Anonym (Hmmm) skrev 2013-10-07 21:06:38 följande:

Och har barnet på allergiavdelning på dagis utan påvisad allergi
    wow.Trodde det var krav på vilka barn som får gå där, ja mer än att mamma tror....
    Barnet har påvisad allergi, men inte via allergitest utan via en allvarlig reaktion som ts sökt akutvård för. En sådan reaktion väger högre än ett pricktest och det borde inte vara så svårt att lista ut!
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-07 21:15:07 följande:
    Vilka reaktioner visar att han har en allvarlig allergi mot hund? Den, enligt Ts, GLADA UNGHUNDEN, kom inte ens fram till sonen utan Ts försökte få tag i den, och när hon inte kunde det så sparkade hon den, upprepade gånger.

Djurmisshandel är vad det är.

Tror du att man är mindre allergisk mot en glad hund?

Ja det är djurmisshandel, men hellre det än en kraftig allergisk reaktion på en tvååring. Inget vet hur det slutat om ts inte sparkat bort hunden. Det ÄR hundägarens ansvar att se till att detta inte händer!  
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (:O) skrev 2013-10-07 21:24:19 följande:
    Om du är så insatt så borde du även veta att en läkare inte låter en 2 årig unge gå utan akut kit vid uppvisande av en så synnerligen allvarlig reaktion, inte ens i väntan på ev utredning
    Andningssvårigheter och nässelutslag över hela kroppen...är det reaktion nog? Vi fick akutmedicinerna långt efter detta för först tyckte de inte att det behövdes. Detta var för allergi mot geting, men det var samma sak när bägge barnen visae kraftig allergi mot jordnöt på pricktest, först flera månader senare tyckte läkaren att de skulle ha ana-pen. Jag antar att det var nån regel som ändrats så de fick skriva ut denna dyra medicin lite mer frikostigt.

Vet dessutom om ett barns som kastat ifrån sig en godsak som denne åt på och som senare visat på allgeri på test. Detta barn har endast betapred utskrivet.
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (:O) skrev 2013-10-07 21:45:43 följande:
    Absolut skitsnack 
    Nej faktiskt helt sant!
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (Hmmm) skrev 2013-10-07 21:49:52 följande:

Så ja, ge ts lite tid så hon kan googla fram ett bra svar
    Jag som förskollärare kan svara istället, det är mycket möjligt att ts fått ett intyg från akuten och att chefen utifrån detta bedömt att ts barn har behov av allergiförskola. Bättre att chansa på att ett icke allergiskt barn får platsen än att riskera en allvarlig reaktion som förskolechefen då blir ansvarig för. Hur strikta man ska vara på detta är upp till varje kommun att avgöra...till och med upp till olika skolområden i samma kommun ibland.
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (allergi) skrev 2013-10-07 23:10:56 följande:
    Du ger dig på TS om och om igen och har alla "sanningar" om hur allergier beter sig. Trots detta verkar du enbart hysterisk och outbildad inom området. Vad har du för medicinsk utbildning?

1) TS försökte lyfta undan barnet, och skydda det mot hunden, men hur gör man när hunden om och om igen närmar sig utan att man känner att man kan skydda barnet ordentligt? Jo, man tar till kroppen för att knuffa undan djuret.
    Jag har själv sparkat en hund en gång när den kom springandes och försökte bita min hund. Men det kanske är mer ok om det är en annan hund man skall skydda?

2) Man kan mycket väl vara kraftigt allergisk utan att det syns på allergitest om det är ett litet barn det gäller.

3) TS barn är under utredning och har träffat vårdcentralens läkare hittills, samt fått akut hjälp för andnöd genom att andas i mask (jag tror knappast barnet fått sitta där och andas adrenalin om det inte visat tecken på andnöd). På akuten sköter man det akuta, och oftast ber man patienten att söka vårdcentral för vidare utredning och hjälp med medicinering. Det är inte alls standard att man skriver ut Epipen/Anapen omedelbart, trots allvarlig reaktion. Särskilt inte när det gäller små barn. Rekommendationerna är att man skall väga minst 15 kg för dessa pennor. Givetvis görs undantag, men det är inte märkligt att TS inte fått med sig sådant material.

4) TS märker hur barnet blir allt värre vid kontakt med bla hundar. Hon är självklart orolig för hur illa det kan gå nästa gång. Hon har en värdelös medicin för akutsituationer, och behöver hjälp med bättre mediciner och bättre utredning (vilket är på väg att ske). TS kan knappast lastas för dålig info och otillräcklig medicinering via vårdcentralen. Många läkare på en VC är inte vana vid barn och allergier, och vågar inte skriva ut för "starka" mediciner, utan skickar remiss (vilket man har gjort i TS fall).

Tummen upp för MrsPenn, allergimamman och några till som förstår allvaret i situationen. Ni andra verkar bara ha lust att vräka ur er obetänksamt skitsnack.

TS, jag beklagar händelsen, men har full förståelse för din reaktion, och hoppas att du och barnet kan prata igenom vad som hände.
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-07 22:33:24 följande:
    Som läkare vet jag att akuten inte skriver ut intyg om allergier. Det gör man först efter utredning eller i vissa fall av husläkaren.

Klart att inte akutläkarna skriver intyg om allergier, det krävs det en utredning för. Fast de kan intyga att man sökt akut för en allvarlig allergisk reaktion. Det behövs faktiskt inte några jätteutredningar för att barn ska få extra stöd i förskolan.
Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(