Anonym (:O) skrev 2013-10-08 11:41:11 följande:
Jadå det är det
Konstiga läkare ni träffar må jag säga som tar ett år på sig att utreda svårt akut allergiska barn
För första gången håller jag med dig, ja det är konstiga läkare. Fast jag tycker att vården kryllar av dessa konstiga läkare. De är betydligt fler än de bra och okonstiga. Fast de är precis som du är, de tror inte på vad man säger till dem, utan dömer en som en hysteriskt överbeskyddnade mamma. De som får se barnen i det akuta skedet gör visserligen inte detta, men varför ska de bry sig när barnet lämnat akuten, då är de ju inte längre deras patienter.
Jag fick kämpa för att ens få ett allergitest på jordnötter på mina barn. De hade inga allvarliga reationer mer än att de blev fulla med nässelutslag om de t ex satt i fåtöljen där vi kvällen innan ätit jordnötter. En gång spydde de båda efter att av misstag ha ätit jordnötter. Efter mycket om och med så fick jag ett allergitest och bägge visade på allergi. Då var det inget mer med det utan vi skulle ge Aerius vid reaktion. Fine, men sedan några månader senare så var deras reaktion helt plötsligt väldigt kraftig och de skulle ha Ana-pen. Jag tror inte att deras allergi är så jättekraftig, men jag kan ju inte gå emot vad läkaren ordinerar oss. Jag har inte krävt allergimedicin för deras allergier, bara tagit upp till diskussion om det är nödvändigt. Jag tyckte dock att det var konstigt att läkaren helt plötsligt ändrade åsikt.
Samma sak när sonen nåt år tidigare fick en reaktion på geting. Han fick andningssvårigheter och kraftiga nässelutslag. Vi fick order om att ge honom allergimedicin i några dagar eftersom reaktionen skulle sitta i, men inget mer. Jag frågade om akutmediciner men det skulle han inte behöva. Jag kontaktade vår barnläkare som sa samma sak, men även där så ångrade han sig nån månad senare och skrev ut ana-pen till sonen. Jag kan tillägga att denna läkare är överläkare på barn- och ungdomsmottagningen.
Detta är några år sedan, sex år för att vara exakt. I våras tyckte jag att det var dags att kolla upp deras allergier igen för att se om de fortfarande är allergiska (sonen är även allergisk mot soja) och det är aldrig ordentligt utrett om de även är allergiska mot mandel och nötter. Jag fick en telefontid med läkaren och mycket motvilligt gick han med på nya tester och kläcker då att man numera kan testa om man har en korsallergi eller en allvarlig variant. Jag var rätt glad över att ha honom på andra sidan en telefonledning och inte på andra sidan ett skrivbord. Nu inväntar jag bara att pollensäsongen ska gå över så vi kan sluta med medicinen så vi kan göra testerna...nej pollensäsongen är inte över här.
Cirkusen vi hade innan sonen fick sin astmadiagnos ska vi inte prata om. Då blev han undersökt x antal gånger av olika läkare samt hans bvc-sköterska som även var astmasköterska. Ingen hörde nåt på honom så det var bara normalt. När han var tre fick jag äntligen en läkare att lyssna på mig och sedan dess har han nästan dagligen tagit sin astmamedicin och det är snart nio år sedan. Jo jag fick ju en remiss till NP-enheten för att han var så överaktiv. Jo men tjena! Den överaktiviteten försvann när han fick rätt medicin och kunde sova på nätterna utan att störas av andningssvårigheter.
Jag är just nu sjukskriven pga höft och ryggproblem. Jag har numera samma läkare som äntligen lyssnade på mig med sonens astma. Han är en bra läkare, men han står mest och kliar sig i huvudet och vet inte alls vad det är för fel på mig. Tack och lov för min sjukgymnast som direkt kunde ge mig en diagnos...nåågot som flera sjukgymnaster före henne inte klarat. Så nej du, du har allt en väldigt positiv syn på landets sjukvård...tur för dig och din familj, men så är det inte för alla!