Inlägg från: Anonym (allergimamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (allergimamma)

Sparkat en hund ikväll :(

Anton Chigurh skrev 2013-10-08 13:15:38 följande:
    Jag anser att du har fel, Pussel, ingen av oss var på plats och såg vad som hände, men jag vet att en hund som inte får uppmärksamhet, den ger sig av, den lufsar iväg till nåt roligare, för denna hunden var leksen, inte aggressiv, och då tror fan att den skiter i TS och hennes unge om dom vänder ryggen till och inte ger hunden den uppmärksamhet den söker.

Så jo, jag anser TS använde onödigt våld i detta fallet, baserat på dom uppgifter jag tagit del av såhär långt. 

Ja om man har sinnesnärvaro att tänka så långt och dessutom vågar hoppas att tro att det skulle funka att vända sig om. Du har även rätt i att ingen av oss där och igen av oss kan avgöra om det var befogat våld eller inte. Du kan tolka det som ts skrivit här och skapa dig en uppfattning, men det är ändå inte sanningen. Hon måste få försvara sig, med eller utan allergiskt barn, men om hon tog i för mycket vet vi inte. Vi vet inte vilken typ av spark hon använde, även om hon skriver hårt så vet vi inte hur hårt. Det är skillnad på att sätta upp foten på hunden och trycka ifrån med kraft mot att med full kraft träffa hunden med foten. Vi vet inte vart på hunden hon sparkade, det är skillnad på att med kraft trycka ifrån mot hundens böstkorg framifrån mot att träffa hunden med full kraft i huvudet eller magen. Om jag hamnade i den situationen så skulle jag använda benen att trycka hunden ifrån mig och i nåt inlägg gav ts en antydan att det var så det gått till...men vi vet inte.

Fast åter igen VAR var hundägaren? Varför hacka på ts när det är hundägaren som gjort det största felet här? Varför kommer inte hundägaren till undsättning? Som hundägare kan du inte utgå ifrån att alla vet att man ska vända ryggen till hunden om den börjar hoppa på en...och hur i helvete kan man stå och titta på när en människa försöker sparka bort ens hund?
  • Anonym (allergimamma)
    Pusselbiten skrev 2013-10-08 13:23:27 följande:
    Du har inte träffat min hund hehe! Uthålligare får man leta efter. Inte en chans att han gett sig av om dom vände ryggen, han hade sprungit runt och hoppat, " men hallå jag är här, här nere hallååå!"
    Därav går han kopplad. Alltid.
    Lösningen på alla sådana här problem. Koppla hunden. Om inte, så utsätter du den för risken att sådana situationer uppstår och då har du inte gjort ditt jobb som djurägare för att skydda den. Det är inte att vara djurvän.
  • Anonym (allergimamma)
    Moonis skrev 2013-10-08 13:26:54 följande:
    Tycker detta är fruktansvärt, hur i hela friden kan man rättfärdiga att sparka ett djur flera gånger så Förvånad
    Det hade räckt att lyfta upp och vända ryggen till som någon annan skrev. Jag hade skämts över att bete mig så och blir otroligt ledsen för barnet som grät och skrek nej  
    Det är ingen som rättfärdigar det, det är synd om djuret som blev utsatt för detta. Fast vi vet faktiskt inte hur situationen var, vi vet inte om ts egentligen knuffade bort hunden med hjälp av benen eller om hon verkligen träffade hunden med kraft. En så pass stor hund tar ingen större skada om man sätter foten i bröstborgen och trycker ifrån. Det är ju faktiskt så man gör för att ta ner en hoppande hund, med undantag att man använder knät istället.

Fast åter igen, hundägaren är den som har största skulden i det inträffade! Jag undrar fortfarande varför denne inte ingrep.  
  • Anonym (allergimamma)
    Wittra skrev 2013-10-08 13:54:37 följande:
    Hundägaren har brustit i ansvar men denne har iaf inte misshandlat någon levande varelse. Vidare så fanns ju tydligen hundägaren några meter bort, jag hade vrålat åt hen att ta hunden.

Hundägaren är minst lika ansvarig som ts, om inte mer. Indirekt har hundägaren bidragit till misshandeln då denne inte direkt ingrep. Jag hade blivit fly förbannad på en sådan hundägare. Inte ska man behöva vråla till ägaren att ta hunden, det ska denne fatta direkt som hunden springer åt det hållet. Sedan hade hunden varit kopplad så hade inte detta hänt. Jag tycker att det är respektlöst att ha en kamphund okopplad och dessutom en unghund.
  • Anonym (allergimamma)
    Maria 417 skrev 2013-10-08 14:18:07 följande:
    Jag tycker att hundägaren agerade fel!

Tycker att med stor kraft knuffa undan hunden är okej.
    Att sparka hunden hårt är aldrig okej.
    Man kan bli anmäld och dömd för det.
    Precis! Det är av betydlese HUR ts sparkade.

Ts kan du inte beskriva ordentligt hur du sparkade hunden?   
  • Anonym (allergimamma)
    Moonis skrev 2013-10-08 14:23:35 följande:
    Ts beskriver det själv som spark och då utgår jag ifrån det. Hade hon gjort med knät eller på annat sätt puttat undan så hade det varit en helt annat grej. Att sparka ett djur är aldrig okej mer än i försvar om tex. hunden är aggressiv.
    Fast om jag sätter upp en fot mot hunden och trycker ifrån så är det en spark enligt mig. Då har jag sparkat hunden ifrån mig. Ts har vid ett tillfälle antytt att hon snarare tryckte hunden ifrån sig än sparkade, men vi vet inte.
  • Anonym (allergimamma)
    Maria 417 skrev 2013-10-08 14:55:56 följande:
    Jag tycker att trådskaparen borde skämmas ordentligt!

Att knuffa undan undan hunden med all sin kraft är helt okej

Att sparka ett djur hårt är aldrig okej så länge man inte befinner sig i ren livsfara dvs blivit attackerad av en djur som bokstavligen försöker döda en.
    Fast det är en definitionsfråga, vad är en spark. Jag tycker att det är en spark om man sätter foten i hundens bröst och tar i ordentligt för att få bort hunden. Det intressanta här är hur ts definierar en spark och vilken typ av spak hon utsatte hunden för.
  • Anonym (allergimamma)
    taquine skrev 2013-10-08 15:09:32 följande:
    Tittat igenom tråden nu och blir banne mig mörkrädd, riktigt jävla mörkrädd. Skäms ni inte när ni sitter vid datorn och skriver? (ett litet axplock)
    *Jag skulle bajsat på hunden
    * Jag skulle kastat den i närmsta sjö
    * Jag skulle använt den som fotboll
     Stackars era ungar med så patetiska och ynkliga människor till "föräldrar" , vad kommer det bli av dem?
    Nej, skämmes ta mig fan!Kräks 
  • Anonym (allergimamma)
    Moonis skrev 2013-10-08 15:17:16 följande:
    Du kan försöka vrida det i alla oändlighet för en spark är en spark och alla vet vad det innebär. Det du beskriver är att putta eller mota bort dvs. ingen spark.
    Tryck på "visa endast" i ts och läs ts inlägg nummer 192, samt mitt inlägg som hon citerar.

En spark är inte en spark, en spark kan se väldigt olika ut från situation till situation. Jag kan sparka till en burk lätt med foten och jag kan rikta en karatespark mot nåns huvud...eller så sätter jag upp foten i bröstet på en hund och sparkar iväg den.  

Ta inte för givet att alla definierar saker på samma sätt som du gör! Jag säger att vi inte vet vilken typ av spark ts använde och att den ena är mer okej än den andra...och nej jag tycker inte att beskrivningen i inlägg 192 är en tillräcklig beskrivning, men det ger en hint. 
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-08 15:32:32 följande:
    Tryck på "visa endast" i ts och läs ts inlägg nummer 192, samt mitt inlägg som hon citerar.

En spark är inte en spark, en spark kan se väldigt olika ut från situation till situation. Jag kan sparka till en burk lätt med foten och jag kan rikta en karatespark mot nåns huvud...eller så sätter jag upp foten i bröstet på en hund och sparkar iväg den.  

Ta inte för givet att alla definierar saker på samma sätt som du gör! Jag säger att vi inte vet vilken typ av spark ts använde och att den ena är mer okej än den andra...och nej jag tycker inte att beskrivningen i inlägg 192 är en tillräcklig beskrivning, men det ger en hint. 
    Sedan har det betydelse om ts sparkar isyfte att få bort hunden då denne hoppar mot henne och hennes barn eller om hon sparkar även när hunden står still på marken. Det är inte lätt att freda sig mot en stor hoppande hund och ännu värre med ett litet barn i famnen.

Fast forfarande...Varför kommer inte hundägaren och drar sin hund därifrån i nackskinnet? Varför ropar denne inte på sin hund? Varför ingriper inte denne eller någona nann och hjälper ts? ...och hjälper hunden!   
Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(