Inlägg från: Anonym (allergimamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (allergimamma)

Sparkat en hund ikväll :(

Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-09 12:42:51 följande:
    Det finns ju ett problem i detta som inte innefattar din sons allergi, nämligen att en stor hund hoppade på er flera gånger. Jag är hundvan, men jag skulle verkligen inte vilja ha en främmande hund av den rasen hoppandes på mig. ...och speciellt inte om jag samtidigt har ansvaret för ett litet barn...inte ett större heller.
    Ett förtydligande...jag vill inte ha nått främmande djur hoppandes på mig! Egentligen inte djur jag känner heller.
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 12:48:39 följande:
    Vad har det med saken att göra? Hunden hoppade inte heller mot er: "Då kommer en stor svart blandras mot oss, en glad unghund. I panik ryter jag åt den och försöker kasta mig framför ungen men fick inte tag i den så ställer mig fort upp och sparkar hunden hårt flera gånger tills den vänder ifrån oss. "
    Hur kan du döma ts enbart utifrån vad som står i ts? Läs alla ts inlägg är du snäll! Hon har flera gånger skrivit att hunden hoppade på dem.
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 13:07:11 följande:
    Jag vet att det är självklart att man får akutmedicin utskriven då man haft upprepade allergichocker som har behandlats akut.

Skulle jag inte? Lustigt att jag gör det ändå!
    Fast sonen har ju inte haft nån anafylatisk chock...än. Hon har heller aldrig påstått att sonen haft det. Hon har skrivit att sonen varit andningspåverkad och svullen i ansiktet minst en gång och att reaktionerna blir värre för var gång. Så om jag tolkar det du just skrev så är det inte alls konstigt att hon inte har nån akutmedicin.  
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (allergi) skrev 2013-10-09 13:13:54 följande:
    Du vet alltså inte heller att Aerius är receptbelagt?

Det vet till och med en förskollärare som jag.
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 13:32:49 följande:
    Loratardin, Aerius... Ipren, Ibuprofen... Say no more.
    Gör mig en tjänst och kolla detta med fass så som jag precis gjorde...det verksamma ämnet i Aerius är DESloratardin, precis som Anonym(allergi) nyss skrev.
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 13:47:19 följande:
    Vilket är den aktiva metaboliten av loratadin.... Aerius är bara dyrare.

...och receptbelagd. Sedan är de receptfria varianterna verkligen receptfria för en tvååring?

Fast du får vara läkare för mig om du vill, det faktumet ändrar ingenting eftersom det inte är du som behandlat ts son. Vi har inte en aning om varför han bara fått aerius utskrivet. Jag vet inte varför barnet jag nämnt några gånger bara fått Betapred. Av alla mediciner så är väl Betapred den av aktuella medicinerna som bör intas med störst försiktighet?   
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (ARG) skrev 2013-10-09 14:37:04 följande:
    Det va det värsta!!!! om ett barn springer fram till en hund och håller på att kanske (strypa den) i vad barnet tror är en kram. Får då hundens ägare sparka flera gånger på barnet? Nej man får lösa situationen på ett annat sätt! Hunden har också en själ, kan känna smärta och dessutom
    Har den så mycket svårare än dig att förstå . Du borde va den kloka!
    Det börjar bli tröstlöst att be folk att sätta sig in i vad som hände, tryck på visa endast i ts och läsa allt innan du uttalar dig. Hur löser man situationen med en stor hund hoppandes på sig och ett allergiskt, litet barn i famnen? Ett barn som håller på att strypa en hund lyfter man bort. Hade hundägaren brytt sig så hade denna kunnat komma och lyft bort sin hund...istället valde han att stå kvar 50 m längre bort och titta på.
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (mina hundar) skrev 2013-10-09 16:24:32 följande:
    Tyvärr, du har fel ang att ett barn som stryper en hund, kan man lyfta bort, det beror väl på vad det är för hund, en liten hund kan lätt dö i en 3-årings händer.
    Fast du kan ju ändå lyfta bort hunden! I värsta fall får du väl lyfta barn och hund och bända upp barnets händer. Jag jobbar med barn och jag tror att de skulle släppa i blotta förskräckelsen av min reaktion...jag hade inte varit den lugna och fina pedagogen då kan jag lova.
    Anonym (mina hundar) skrev 2013-10-09 16:15:31 följande:

Synd att det inte var mina hundar du försökt sparka TS, Jag skriver försökt pga att dom hade tuggad sönder dig totalt , innan du ens hunnit nuddat hundarna. Hoppas vi träffar på dig ute nån gång :)
    Hon sparkade ju inte för att det var kul, utan för att bli av med en stor och hoppig lös hund...hoppas att du har mer koll på dina hundar...de flesta hundägare brukar faktiskt ha det. Jag tror inte du stått kvar och rökt med dina kompisar 50 meter bort när din hund gång på gång hoppar mot en främmande människa...som dessutom sparkar din hund.

• Anonym (allergimamma)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-09 16:42:02 följande:
    Fast du kan ju ändå lyfta bort hunden! I värsta fall får du väl lyfta barn och hund och bända upp barnets händer. Jag jobbar med barn och jag tror att de skulle släppa i blotta förskräckelsen av min reaktion...jag hade inte varit den lugna och fina pedagogen då kan jag lova.

Hon sparkade ju inte för att det var kul, utan för att bli av med en stor och hoppig lös hund...hoppas att du har mer koll på dina hundar...de flesta hundägare brukar faktiskt ha det. Jag tror inte du stått kvar och rökt med dina kompisar 50 meter bort när din hund gång på gång hoppar mot en främmande människa...som dessutom sparkar din hund.

Lyfta bort BARNET menar jag naturligtvis!
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (Vovve) skrev 2013-10-07 19:49:17 följande:
    Många som inte verkar läskunniga, läs om TS. Jag ställde mig ivägen och röt åt hunden först. Försökte stoppa den men den var så stor och utan halsband så fick inte fast den. Så tyvärr fick ge den några rejäla sparkar. Självklart lyfte jag upp sonen samtidigt som jag sparkade men hann inte utan sparkar då den redan var hoppande på mig. Och skrek hela tiden åt hunden att gå hem, lägg av och nej. Hade jag inte sparkat hade den lika gärna kunnat hoppa omkull oss båda två, så jävla stor och flamsig och dumdöv. Att jag inte stannade och pratade med ägarna var endast för jag inte litade på dom skulle hålla hunden ifrån oss om vi gick dit.
    Och vart kan ni läsa att jag gjorde detta med glädje? Jag grät själv.
    Nu gick det bra. Vi klädde av oss ute i garaget och direkt in och en dos akutmedicin och bad. Lite irriterad i näsa och ögon, men det kan ju lika gärna vara gråtandet bara.
    Han går på förskola på en avdelning för allergiska och dom har egen lekplats ute också.
    Jag själv älskar hundar och har haft hund hela min uppväxt och vuxna liv. Jag får av vissa hundar irriterad näsa och ögon och exem. Min son blir som sagts allvarligt påverkad och får svårt med andningen. Är så rädd han inte kan andas alls nästa gång då allergin bara blivit värre och värre.
    Vi fick själva sälja den hund vi hade då han var nästan ett år började irriteras av den.
    Anonym (Vovve) skrev 2013-10-07 22:38:31 följande:

Precis. Är ju mer att man sparkar bort hunden än sparkar den. 

För övrigt mår jag redan dåligt över det med sparkarna. Som ni borde kunnat läsa redan i TS. :(

Anonym (Vovve) skrev 2013-10-08 15:51:51 följande:
    Oj, så många inlägg...har snabbt läst igenom och ska försöka svara...

Vad som är en stor hund för er vet jag inte. Men för mig med mina 161cm och 47kg är en 40+kg hund stor. Mycket stor!

Killarna med hunden stod brevid ett lägenhetshus ca 50meter bort och rökte. När jag såg dom såg jag ingen hund. Gick med min son och höll handen kollade ner på honom och pratade med han. Ser hunden i ögonvrån. Ställer mig framför sonen(så han hamnar mellan mig och vagnen) och ryter åt hunden. Den fortsätter mot oss, jag sparkar och den springer som in i min spark. Jag lyfter sonen och sparkar igen mot hunden när den kommer mot oss, om å om igen kanske 8-10 sparkar. Den följde efter oss ett varv runt vagnen innan den lessnade och vände om. Jag sparkade hunden när den hoppade mot oss, träffade alltså bröst och eventuellt hals. Jag for bakåt i varje spark och skrek hela tiden sluta gå hem/iväg NEJ!! Påväg mot ägaren tvekade den ett par ggr och stannade och kollade på oss och luktade på marken. Jag stod helt stilla tills den var nog långt borta, då skyndade jag hem. Dom kunde kastat sina cigg och kommit och tagit hunden tycker jag. Att jag inte gick iväg och pratade med dom igår var för att jag inte litade på att dom skulle hålla hunden ifrån oss.
    Vi har idag fått redan på namnet på hundägaren. Tydligen vanligt denna hund är lös. Har hamnat i bråk med en kopplad schäfer en gång bland annat. 
    Sonen är hos sin mormor nu och när min sambo slutat jobbet ska vi iväg och prata med ägaren.

Varför inte testerna visat allergin på min son vet jag inte. 
    Jag är allergisk mot pollen, hö, häst, katt och andra små pälsdjur. Vissa hundar. Tål korthåriga och ej fällande. Hundar med underull kan jag inte ens vara i deras hus utan känna av, även om hunden då är ute. Jag får rinnande och kliande näsa och ögon. När jag var ung och envisades vara runt djur jag inte tålde fick jag även exem.
    Barnets far, min sambo. Tål inte vissa djur och mat. Får nässelutslag. Hade ansträngnings astma som barn.
    Våra problem är ju inget inte receptfritt antihistamin klarar upp. Min sambo har även attarax och lergigan utskrivet.
    Det var i slutet på augusti hans allergi var så allvarlig så han hamnade på akuten första gången.

Jag är verkligen ledsen för sparkarna. Men jag lyckades med målet. Att inte sonen skulle bli allvarligt sjuk. Nu tog hunden bara i mitt ben och fot.

Jo ts skriver att hunden hoppade på henne.

Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(