• izzard

v.15 i Kristianstad

Hej!

Är det någon mer från Kristianstad med omgivning som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden v.15 i Kristianstad
  • Joha

Kan dessutom varmt rekommendera att fynda barnkläder på Tradera. Det är otroligt mycket i de små storlekarna som är i superfint skick. Handlar fortfarande hur mycket som helst!

• Idalainen

Så bra att det bara klaffade! Har hört om de som velat ha barn så nära men det inte velat sig så...

Jo, men varför behöver man två vagnar? Jag gillar avskalade vagnar, inte vagnar som liknar sockerkakor eller maränger som barnet ser ut att sjunka in i. Har annars mycket svårt för vagnar, de är alltid i vägen. Har en önska om att bära mycket, men det får vi se om det blir eller om det är för bekvämt med vagn...

Vi har diskuterat detta med eget sovrum. I lägenhet är det lite klurigt. Vad säger experterna om att barnet sover i samma rum som föräldrarna? Jag hörde att barnet inte ska ligga i samma säng pga plötslig spädbarnsdöd men samma rum...? Annars är ju en ljudbarnvakt väldigt nödvändigt.

• Joha

Har en stor stabil "hemmavagn" och en mer nätt som stadsvagn/bilvagn. Bor ganska lantligt så vi ville ha en riktigt robust vagn. Men har man inte det behovet finns det ju otroligt smidiga vagnar. Allt handlar ju om behov, tycke och smak hos var och en. Finns ju så gott som ngt för varje smak.

På natten sov hon hos oss tills hon var ungefär 6 månader. Efter det verkade hon få mer ro i sitt rum. Därför är det mest på dagarna jag haft, och fortfarande har, mest användning för den. Men likadant där - har man inte det behovet finns det ju ingen anledning att skaffa en. Jag vet inte vad de rekommenderar. Vi har utgått från vad som funkat för oss och vad vi trivts bäst med.

• Idalainen

Just nu lutar det åt en smidigare, mer "stadsvagn", bor i närheten av näsby fält men där är väldigt bra vägar. Sen är planerna att flytta till Malmö efter förlossningen så där passar en "stadsvagn". 

Där i flytten får det bestämmas om det blir eget rum eller delat. Upp till plånboken att avgöra.

Hörde av min kusin att många bodys ganska snabbt blir äckliga av kräk och banan, men de på tradera är typ oanvända?

• Joha

Då låter ju det perfekt för er!

I något paket har det nog följt med någon fläck, men det allra mesta har varit kanon! Antar att de flesta faktiskt sorterat ut det sjaskiga innan de säljer.

Ska ni kolla kön på ultraljud?

• Idalainen

Jo, men jag har ingen aning vilka storlekar man ska börja med... Känns ju dumt att köpa för små kläder.

Vi tänker inte ta reda på vilket kön bebisen har. Det får bli en överraskning dagen hen bestämmer sig för att ploppa ut ;)

• Joha

Till förra gången hade vi bara stl 56, men då kom hon på späda 4 810g.. Haha! Hade inte knappt haft nytta av ngt mindre. Denna gången tänkte jag nog vänta lite och se om det verkar bli ungefär detsamma..

• Idalainen

Jo, det är klurigt att veta vad man ska köpa för kläder. För man får väl inte reda på hur stort barnet är förrän det ploppar ut? 

Hur bestäms det om man ska gå på viktuppskattning eller inte? Eller kan barnmorskan på MVC uppskatta? 

• Joha

För mig var det barnmorskan på mvc som tyckte vi skulle göra ett ultraljud för att kolla vikten. Det gjorde vi ett par dagar innan bf.

Jag hade frågat bm innan och då gjorde hon en uppskattning. Det var just när jag oxå funderade på storlekar. Det blev inget detaljerat, men ändå en hint.

Hur tänkte ni göra med vinterkläder? Hittar inga termobyxor i mammakläder och vill knappast lägga en förmögenhet. Funderade på att se om man hittar ett par begagnade i stor vanlig stl.

• Idalainen

Har läst lite här på forumet och kommit fram till att om jag inte blir helt otroligt stor borde några i stl 50 och några i stl 56 borde vara ok tills bebisen kommer.

Jag har ett par termobyxor som är baggy som sitter lågt redan så jag tror de ska räcka under vintern. Värre är det nog med jacka. köpte en lite tajtare fjällräven för två säsonger sedan, som nog kommer bli för liten under vintern. Fick tipset att gå i partnerns garderob för kläder som kanske passar. Annars kanske din pappa eller svärfar har något stort avlagt hemma hos sig. Allt beror på om man ska ha det för värmen eller utseendet... Flört

Svar på tråden v.15 i Kristianstad