• Lilithmoon

Konsekvenser

Hej!

jag undrar vad ni har för konsekvenser för era barn när de inte gör det dem skall eller beteer sig dåligt. OM ni har några vill säga. Jag undrar också vilka slags beteende/handling ni ger konsekvenser för.

• Svar på tråden Konsekvenser
  • Hannah76
    lövet2 skrev 2013-10-11 08:58:28 följande:
    Åtgärder? Tja, det blir liksom inte så komplicerat. Om en 3-åring använder sig av en spade för att slå andra barn, så lägger jag undan spaden. Om 6-åringen struntar i cykelhjälmen, så ställer vi undan cykeln. Om 9-åringen missbrukar datorn, så blir det inget datorspel på ett tag. I bland får man liksom inse att ungarna inte riktigt klarar av att göra saker på eget ansvar riktigt än.

Vi gör lika här.
  • Guldtrollsmamman
    lövet2 skrev 2013-10-11 08:58:28 följande:
    Åtgärder? Tja, det blir liksom inte så komplicerat. Om en 3-åring använder sig av en spade för att slå andra barn, så lägger jag undan spaden. Om 6-åringen struntar i cykelhjälmen, så ställer vi undan cykeln. Om 9-åringen missbrukar datorn, så blir det inget datorspel på ett tag. I bland får man liksom inse att ungarna inte riktigt klarar av att göra saker på eget ansvar riktigt än.

Som ovan. Men den allra mest förekommande konsekvensen hos oss, uppför man sig dåligt blir föräldern, syskonet eller kompisen arg, ledsen, irriterad eller besviken och då vill den personen knappast hjälpa en eller hitta på något roligt förrän man har gjort förlåt.
  • Flickan och kråkan

Straff är också konsekvenser. Blir lite märkligt när man diskuterar om man tror att dessa är väsensskilda.

Det finns:
    - Naturliga konsekvenser - "går man i vattenpölar i strumpor utan gummistövlar, så blir man blöt"
    - Logiska konsekvenser - "slår 2-åringen kompisen med en spade, så tar närvarande vuxen undan spaden"
    - Ologiska konsekvenser - "slår 2-åringen kompisen med spaden, så får barnet som slår inget lördagsgodis"

Vi försöker hålla oss till naturliga och logiska konsekvenser. Gränsen mellan logiska och ologiska konsekvenser är inte absolut utan beror på personens ålder bland annat. För en vuxen kan böter för fortkörning vara en logisk konsekvens även om förseelsen inte har någon koppling till pengar.

• Hannah76
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-11 13:22:59 följande:
    Straff är också konsekvenser. Blir lite märkligt när man diskuterar om man tror att dessa är väsensskilda.

Det finns:
    - Naturliga konsekvenser - "går man i vattenpölar i strumpor utan gummistövlar, så blir man blöt"
    - Logiska konsekvenser - "slår 2-åringen kompisen med en spade, så tar närvarande vuxen undan spaden"
    - Ologiska konsekvenser - "slår 2-åringen kompisen med spaden, så får barnet som slår inget lördagsgodis"

Vi försöker hålla oss till naturliga och logiska konsekvenser. Gränsen mellan logiska och ologiska konsekvenser är inte absolut utan beror på personens ålder bland annat. För en vuxen kan böter för fortkörning vara en logisk konsekvens även om förseelsen inte har någon koppling till pengar.

Med straff menar jag ologiska konsekvenser. Trodde att de flesta såg det så.
  • Flickan och kråkan
    Hannah76 skrev 2013-10-11 14:45:59 följande:

Med straff menar jag ologiska konsekvenser. Trodde att de flesta såg det så.
    Ja, men det är ju fortfarande konsekvenser oavsett om man kallar det straff eller ologiska konsekvenser. Du skrev ju själv tidigare att du tyckte att ett exempel ovan var ett straff och inte en konsekvens.
  • Hannah76
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-11 14:56:17 följande:
    Ja, men det är ju fortfarande konsekvenser oavsett om man kallar det straff eller ologiska konsekvenser. Du skrev ju själv tidigare att du tyckte att ett exempel ovan var ett straff och inte en konsekvens.

Man behöver inte alltid krångla till det.
  • Flickan och kråkan
    Hannah76 skrev 2013-10-11 14:58:29 följande:

Man behöver inte alltid krångla till det.
    Fast det är ju precis det man gör när man säger att straff och konsekvenser är olika saker. En logisk konsekvens kan uppfattas av ett barn som ett straff minst lika mycket som en ologisk konsekvens. Det finns inga absoluta gränser mellan logiska och ologiska konsekvenser. Även en logisk konsekvens går man som vuxen in och "utdelar" för att man inte gillar de naturliga konsekvenserna som blir i situationen. 
  • Hannah76
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-11 15:06:51 följande:
    Fast det är ju precis det man gör när man säger att straff och konsekvenser är olika saker. En logisk konsekvens kan uppfattas av ett barn som ett straff minst lika mycket som en ologisk konsekvens. Det finns inga absoluta gränser mellan logiska och ologiska konsekvenser. Även en logisk konsekvens går man som vuxen in och "utdelar" för att man inte gillar de naturliga konsekvenserna som blir i situationen. 

Jaja.
  • lövet2
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-11 15:06:51 följande:
    Straff och konsekvens är olika saker. En konsekvens är en följd av något barnet gjort. Ett straff är ett uttänkt sätt av den vuxna som är menat att göra barnet ledset / skrämt / skamset.
  • Flickan och kråkan
    lövet2 skrev 2013-10-11 18:40:50 följande:
    Straff och konsekvens är olika saker. En konsekvens är en följd av något barnet gjort. Ett straff är ett uttänkt sätt av den vuxna som är menat att göra barnet ledset / skrämt / skamset.
    Nej, det är de inte. En konsekvens är något som följer av något annat, varken mer eller mindre. Ett straff ÄR en konsekvens. Den enda typ av konsekvens där den vuxne inte ingriper på något vis och inte "utdelar" en konsekvens är naturliga konsekvenser. Jag känner dock ingen som enbart fostrar med hjälp av naturliga konsekvenser......det vore rätt förfärligt på mer än ett sätt. Om ologiska konsekvenser alltid är kopplade till skam vet jag inte om jag tycker stämmer (även om de ofts kan vara det) eftersom gränsen mellan logiska och ologiska konsekvenser inte är absoluta utan huruvida de är det eller inte beror på mottagaren. 
Svar på tråden Konsekvenser