Konsekvenser
Hej!
jag undrar vad ni har för konsekvenser för era barn när de inte gör det dem skall eller beteer sig dåligt. OM ni har några vill säga. Jag undrar också vilka slags beteende/handling ni ger konsekvenser för.
Hej!
jag undrar vad ni har för konsekvenser för era barn när de inte gör det dem skall eller beteer sig dåligt. OM ni har några vill säga. Jag undrar också vilka slags beteende/handling ni ger konsekvenser för.
Men hur gör ni om barnet säger dumma saker/skriker? Vad blir konsekvensen då? Min 5 åring har alltid varit högljudd och har ofta irriterande ljud för sig. Nu har han även börjat vråla tjockis i tid och otid. Inte så kul när man är ute och folk kanske tror att han menar dom. Han säger det inte för att vara taskig eller så utan han har bara fått ordet på hjärnan verkar det som. Allt handlar om tjockisar, påpekar tjockisar på tv, han vill bli en tjockis osv. Pratar med honom och säger att folk blir ledsna om man kallar dom för tjockisar och att det gör ont i öronen när han gör oljud och skriker. Han slutar en stund sen glömmer han bort det och är på samma ljudnivå efter någon minut igen. Är så trött på att behöva tjata om det hela dagarna!
Här hemma, för min tolvåring har vi ett antqal "husregler" som mest handlar om uppförande, och till viss del om vad man ska ta ansvar för samt hjälpa til med hemma. Vi har just nu det så att följs inte regler om uppförande blir det tidigare läggdagstid eller uppgifterna, tas skärmtid bort. På samma sätt blr d belöning om relgerna följs.
Vi har ett fast schema, som fungerar för oss eftersom vissa saker glöms bort annars och det blir en påminnelse för barnet. Målet är att barnet ska komma ihåg alla sina "uppgifter" för fm, em och kväll, vilket mest handlar om påminnnelser inför skoldagen samt ta ansvar för sin disk, kläder, grejer osv..
DEt finns också alltid fönster att göra sakerna i efterhand. Sedan är det ien alltid till hundraprocent strikt men vi försöker följa den där listan för att slippa tjat om smågrejer varje dag. Konsekvenserna är naturliga, mindre tid tillsammans på kvällen om man inte kan vara trevlig, och mer tillsammans om man är trevlig, samt mindre skärmtid om man itne gör sina uppgitter, för då behövs den tiden till sina uppgifter osv..
Men som sagt, detta är en lathund, inte en grej vi följer till punkt o pricka. Det finns variationer även om jag försöker vara konsekvent. Men konsekvensen ger ju frukt tillslut för det är ju trist att få lägga sig tidigare på kvällen.
Jag lånar tråden lite och undrar vad ni tycker. Jag syftar nu på Logiska och Ologiska konsekvenser.
Om jag tar med mig barnet när det är dags att handla, och han vill följa med. Han vet mycket väl
att i rulltrappan står man still för det är ingen leksak. Det är 4 st rulltrappor innan vi är framme och
han har gjort allt man inte får göra, även fast jag sagt till både på ett förklarande sätt och i slutet
lite argt. Vad blir konsekvensen av det tycker ni? Ska jag göra ngt? Ser ingen logisk konsekvens för
rulltrappan kan jag ju inte ta ifrån honom. En ologisk konsekvens är väl i sådana fall att han inte får
handla ngt i affären, vilket jag vet att han alltid vill.
Vad hade ni gjort?
Vi har inga konsekvenser i form av straff för det tror jag inte på, framförallt inte till små barn.
Men vissa saker får ju naturliga konsekvenser. Vill man inte hålla mamma i handen på en parkering så finns bara alternativet att mamma bär en till bilen. Häller man ut ett glas vatten så blir man blöt. River man sönder boken vi läser så ställer vi upp boken i hyllan. Skriker man i affären så åker vi hem osv.
Vårt barn är knappt 2 år.
Och till frågan om att handla i affären, är det fel att säga att nej för att han inte lyssnade när han blev tillsagd i rulltrappan? Som en tidigare i tråden skrev så kan det självklart vara ngt viktigt som han behöver och då är det en sak men kan man säga nej om han tex. vill ha en leksak som verkligen inte behövs eller blir det en ologisk konsekvens som inte är okej?
Och till frågan om att handla i affären, är det fel att säga att nej för att han inte lyssnade när han blev tillsagd i rulltrappan? Som en tidigare i tråden skrev så kan det självklart vara ngt viktigt som han behöver och då är det en sak men kan man säga nej om han tex. vill ha en leksak som verkligen inte behövs eller blir det en ologisk konsekvens som inte är okej?
I detta fallet så vet jag vad jag vill och hur jag känner, men det är min andra hälft som jag inte är överens med så jag var nyfiken på hur andra tänker.
I detta fallet slutade det med att vi kom innanför dörrarna och han hittade direkt ngt han ville ha och mamma sa ja.
Jag känner själv att det inte är rätt, men det är ju min åsikt. För mig känns det nästan som att han får en belöning när han inte sköter sig. Det var inget snack när vi hade åkt färdigt i rulltrappan och kan man sedan bara få saker trots det så tror jag att han tycker att man kan göra så i fortsättningen oxå. Det resulterar ju ändå med att man får saker. Kanske är ute på svag is i mitt antagande, vad vet jag.