• Anonym (jjj)

Ni med överlevnadsbarn!?

Begreppet överlevnadsbarn är ganska nytt för mig. Jag minns att en sköterska på BB nämnde det i förbifarten, men det är mitt första barn och jag blev snittad så jag tog ingen notis om det.

Jag har en son på snart fem månader som är extremt krävande. Han var det redan på BB, skrek så fort man inte hade honom på bröstet. Minns hur alla andra föräldrar gick runt med sina bebisar i sin plastvagn, vi konkade och bar för jämnan. Han var tom så krävande att personalen på BB fick avlasta oss en natt. Dom gjorde en del undersökningar på honom, men han verkade vara frisk som en nötkärna.

När vi kom hem fortsatte det. Jag kunde inte lägga ifrån mig honom ens en sekund. Han skrek och skrek. BVC sa kolik. Tiden gick, och det fortsatte. Ibland hade han bra perioder, ibland dåliga, men även under hans bra perioder är det höga protester varje vaken minut.

Han sover för det mesta gott på natten, men typ ingenting på dagen. Skulle han sova på dagen är det 5-10 min åt gången, MAX 30. Han gnäller över allt, att sitta, att ligga, att stå osv. Han är bara nöjd om man bär på honom, alltså går runt. Vagnen och bilen fungerar så länge han sover. Vaknar han så är han arg även där.

Jag vet inte hur många tårar jag har gråtit. Jag har ett oändligt tålamod då jag är hund-, och hästtränare, och gråter för det mesta i tystnad, men det har faktiskt hänt att jag helt har tappat det. Bebisar bara sover, sa alla. Jag anmälde mig till studier men dessa har ju så klart gått käpprätt. Jag kan knappt ta hem vänner när han skriker så mycket som han gör.

Han är tidig med det mesta, och har alltid varit stark. Står redan. Han är också otroligt kontaktsökande, vill le och smila åt alla han möter. Men om någon kommer för nära eller vill hålla honom så blir han misstänksam, och ibland även ledsen.

Jag vet inte vad jag ska göra... Har jag ett överlevnadsbarn? Jag  vill inte ha svar så som att det är jobbigt att ha barn, och att det låter som ett normalt bebisbeteende. Det är det inte. Jag har många bebisar omkring mig att jämföra med. Jag bor ovanpå BVC och dom hör honom varje dag. BVC har gjort vad dom kunnat för att hjälpa mig.

Jag har fått avbryta säkert 15 gånger under tiden jag skrivit detta inlägget, och jag har säkert glömt massa. Kan någon komma med tips?

• Svar på tråden Ni med överlevnadsbarn!?
  • Anonym (känns igen)

Fast att tro att man ska kunna studera med en bebis måste väl ändå vara att ha orimliga förväntningar! Mycket handlar om vad man har för förväntningar, sen kan det givetvis bli jobbigt ändå.

Jag hade inte så mycket erfarenhet av barn innan men att det blir tufft med bebis hade jag hört så jag var väl inställd på det. När jag kommit i kontakt med andra föräldrar via så höll de på att få slag när jag sa att jag ammade  >30 ggr/dygn. Jag å andra sidan höll på tappa hakan när de berättade att deras barn på några månader kunder sova flera timmar i sträck. 

• Anonym (Ann)

Jag hade ett sådan son och kan trösta dig med att det går över. Min son krävdeuppmärksamhet hela ttiden fram t ca ettårsåldern. Efter det har han varit väldigt lugn och stabil. Ett väldigt lätt barn har han varit sen dess det säger alla. Till skillnad från hans syster som var superlätt som bebis men blev väldigt trotsig och trilskande efter spädbarns tiden. Så härda ut några månader. Lycka till.

• gorek86

Å va jag känner igen mig i detta! Har en son på 7 1/2 mån och han har varit en gnällig bebis sedan han föddes och är fortfarande. Senast igår storgrät jag hela dagen för att det var så jobbigt, mammalivet blev inte som jag hade tänkt mig

• Liama
    gorek86 skrev 2014-02-10 14:52:23 följande:

Å va jag känner igen mig i detta! Har en son på 7 1/2 mån och han har varit en gnällig bebis sedan han föddes och är fortfarande. Senast igår storgrät jag hela dagen för att det var så jobbigt, mammalivet blev inte som jag hade tänkt mig

Nä synen på mammalivet får sig en törn. Min dotter är nu 8 månader och hon har blivit mycket nöjdare med livet. Hon är väldigt verbal och framåt vilket är vanligt för överlevnadsbarn. Mitt enda tips är att varje dag försöka tänka på positiva saker som hänt. Jag upprepar ofta för mig själv att "envetenhet kommer man långt med!". Hoppas du snart ser ljuset i tunneln! Jag känner med dig, du är inte ensam...
  • Anonym (prövad)

Jag hade/har också en sån gosse. Han fick en gåstol när han var 5 månader, och då blev det en vändning. Plötsligt kunde han ta sig fram själv och utforska allt. Han forcerade trösklar och han for fram som en vilde, och han log och skrattade efter att ha gallskrikit sig igenom dagarna fram till dess. Han fick fortfarande ett och annat skrikutbrott, men gåstolen var guld värd. Han fick senare en adhd-diagnos, men han klarar sig ganska bra både i skolan och för övrigt.
    Som baby skrek han så gott som oavbrutet och var knappt tyst medan han åt. Men från 5 veckors ålder sov han 12 timmar/natt utan avbrott. Att försöka lägga honom på dagarna var lönlöst. Möjligtvis kunde han somna i bilen eller ute i vagnen, men bara så länge det rullade. Bärsele funkade hyfsat, men man gå utomhus. Inne skrek han i den också.

• gorek86

Nej hoppet är det sista som överger en säger en del så det stämmer nog. Idag ringde jag till BVC för att få några tips på hur jag kan göra, och när hon frågade hur jag mår började jag storgrina såklart! Hon ville skicka mig till psykolog men jag vet inte hur jag ska göra? Är ju inte deppig annars, har han en ganska bra dag så är jag ju också glad men nu har det varit extra mycket gnäll den sista tiden och det tär på en.

• Liama
    gorek86 skrev 2014-02-12 10:33:49 följande:

Nej hoppet är det sista som överger en säger en del så det stämmer nog. Idag ringde jag till BVC för att få några tips på hur jag kan göra, och när hon frågade hur jag mår började jag storgrina såklart! Hon ville skicka mig till psykolog men jag vet inte hur jag ska göra? Är ju inte deppig annars, har han en ganska bra dag så är jag ju också glad men nu har det varit extra mycket gnäll den sista tiden och det tär på en.

Det är bara du som kan avgöra om en psykolog skulle hjälpa. Ibland kan det vara bra att få säga högt att det är jobbigt. Ditt barn blir inte annorlunda men det kanske kan ge dig lite styrka? Jag har pratat jättemycket med min mamma eftersom min bror var high need, det har hjälpt mig...
  • Anonym (jjj)

Kom att tänka på den här gamla tråden och kände att jag borde uppdatera den IFALL den skulle skänka hopp till någon annan där ute med samma problem som jag hade med min bebis. Skriver från mobilen så håller det kort. Mitt barn är nu ett år, och det är ett heeelt annat barn sedan jag skrev sist. Så fruktansvärt lätt att ha att göra med! Fortfarande bestämd och egen vilja så det räcker och blir över, men så fruktansvärt lätt att kommunicera med, är typ alltid glad och supersocial! Ger sig på allt och alla, en riktigt trygg och säker liten gosse som sällan är rädd. Jag som mamma är ju stolt som en tupp, och får ständigt kommentarer om hur "med", och härlig personlighet han har. Jag kunde aldrig tro detta när han var en minibebis. Minns så väl ångesten och den där mysiga spädbarnstiden såg man aldrig skymten av. NU njuter jag 😃 och tack till alla som skrev peppande ord och kände igen sig i mitt problem, det hjälpte verkligen!

• Anonym (:-))
    Anonym (jjj) skrev 2014-05-23 13:36:03 följande:
    Kom att tänka på den här gamla tråden och kände att jag borde uppdatera den IFALL den skulle skänka hopp till någon annan där ute med samma problem som jag hade med min bebis. Skriver från mobilen så håller det kort. Mitt barn är nu ett år, och det är ett heeelt annat barn sedan jag skrev sist. Så fruktansvärt lätt att ha att göra med! Fortfarande bestämd och egen vilja så det räcker och blir över, men så fruktansvärt lätt att kommunicera med, är typ alltid glad och supersocial! Ger sig på allt och alla, en riktigt trygg och säker liten gosse som sällan är rädd. Jag som mamma är ju stolt som en tupp, och får ständigt kommentarer om hur "med", och härlig personlighet han har. Jag kunde aldrig tro detta när han var en minibebis. Minns så väl ångesten och den där mysiga spädbarnstiden såg man aldrig skymten av. NU njuter jag ? och tack till alla som skrev peppande ord och kände igen sig i mitt problem, det hjälpte verkligen!

Härligt att höra! När tyckte du att det började vända?
  • Anonym (jjj)
    Anonym ( ) skrev 2014-05-23 20:41:15 följande:
    Härligt att höra! När tyckte du att det började vända?

Vändningen skedde rätt snabbt, vi märkte stor skillnad på bara några veckor. Men jag vill nog påstå att vändningen kom när han började hasa, och kunde ta sig lite hit och dit. Ju lättare han kunde ta sig fram själv och utforska desto lättare blev han. Nu går han och är som sagt superlätt (med undantag från allt jagande, men det hör ju faktiskt till, haha)
  • gorek86

Det va riktigt roligt att höra och det inger hopp för en annan. Visserligen har det blivit lite bättre sen han började krypa men vissa dagar är det verkligen gnäll ifrån morgon till kväll och då bryter jag lätt ihop igen. Ibland vill jag bara spola fram tiden två år , känns som att det blir så mycket lättare när man kan kommunicera.

• Anonym (jjj)
    gorek86 skrev 2014-05-26 20:27:46 följande:
    Det va riktigt roligt att höra och det inger hopp för en annan. Visserligen har det blivit lite bättre sen han började krypa men vissa dagar är det verkligen gnäll ifrån morgon till kväll och då bryter jag lätt ihop igen. Ibland vill jag bara spola fram tiden två år , känns som att det blir så mycket lättare när man kan kommunicera.
    Om det fortfarande är såpass gnälligt skulle jag kräva en ordentlig utredning. När jag tänker efter så slutade vi med mjölk i samma veva som vår son blev gladare. Kan ju ha varit det också. Eller en kombination. Han visade inget på allergitestet. Kan vara värt att försöka? Köp mjölkfritt!
  • gorek86

Kör redan med mjölkfritt, ska till BVC nästa måndag så får höra med henne då. Problemet är att han är så glad och nöjd när vi är där så det känns inte som att hon tror riktigt på oss. Tror att mycket av gnället beror på att han blir väldigt fort trött, går kanske bara en halvtimme efter att han har vaknat som han börjar gnälla och klia sig i ögonen.

Svar på tråden Ni med överlevnadsbarn!?