• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • NinaCamilla

Tackar Frk Röd för svaren. Jag har haft tidigare också äggblåsor men då var jag endast nedreglerad i en månad. Nu har jag lite längre period och tyckte att det va konstig.

• Jenkis
    Redan47 skrev 2014-01-20 17:44:17 följande:
    När jag startR med östrogen har det varit m 2mgx3 dag1. Den reaktion du berättar om upplevde jag mer när progestoron tillsätts. Och ÄD 2, kände jag mig sjuk hoppades på gravid, även om jag kände det inte va så.
    Vet inte om det har att göra med att förra gången jag blev nedreglerad fick kroppen spel och typ ägglossade (började dag 2) och då fick jag en cysta. Kan ju tänkas att progesteronet i kroppen var lite högre då.

Likaså när man gör FET kanske det också finns lite progesteron kvar i kroppen eftersom man inte blir nedreglerad på samma sätt?

Den här gången gick ju nedregleringen bra och jag har varit nedreglerad ett tag och har väl inga hormoner i kroppen. Om man då pangar på med östrogen får man ju östrogenöverskott eftersom det inte finns en gnutta progesteron i min kropp nu. Progesteron och östrogen balanserar ju normalt varandra, så det kanske blir bättre när jag får börja med vagitorierna?

Bara en teori såklart.

Sen finns det ett samband mellan sköldkörtel, äggstockar och binjurar, så det är klart att en obalans någonstans får effekter på kroppen.
  • Irma01

Hej...

Såg att jag hade ljusbruna flytningar nyss när jag var på toa. Är i vecka 8 och blir verkligen orolig. Ser ut som att jag håller på få missfall? Har inte speciellt ont, och ha ringt till KS, väntar på att de ringer tillbaka.

Någon som har varit med om detta?

• Jenkis
    Irma01 skrev 2014-01-22 13:14:24 följande:
    Hej...

Såg att jag hade ljusbruna flytningar nyss när jag var på toa. Är i vecka 8 och blir verkligen orolig. Ser ut som att jag håller på få missfall? Har inte speciellt ont, och ha ringt till KS, väntar på att de ringer tillbaka.

Ja! Förmodligen ingen fara. Jag blödde mycket och färskt rött blod varje dag i flera veckor. Så länge du inte har kraftigt ont så är det ingen fara. Man kan blöda mycket utan problem.
  • villsågärna38

Irma, det är jättevanligt med blödningar när man är gravid. Extra vanligt om man gjort äggdonation. Jag blödde också en hel del med dottern. Det går inte att veta om det är ma eller ofarliga blödningar. Ta det lugnt och om du är orolig så boka ett extra ultraljud på mvc el KS el besök gynakuten om det börjar blöda mkt. Kram

• Smurfan2
    Hej...

Som ovanstående redan skrivit är det vanligt med blödningar vid ÄD, det är faktiskt ganska vanligt med blödningar vid vanliga graviditeter också bara det att man inte riktigt pratar om det. Om det är bruna blödningar är det sannolikt inte färskt blod utan det kan vara så enkelt som att det kan vara ett litet skavsår från vagitorierna. Jag har blött ordentligt och haft levrade röda blodklumpar. Gick hur bra som helst. När jag fick missfall var det två saker som skilde, det ena att det gjorde väldigt ont och det andra att alla symptom och gravidkänslor försvann, jag kände mig inte längre gravid om du förstår hur jag menar. Är du i v 8 kan du ju åka in till gynakuten och göra ett UL.
  • Löparnörden

Hej...

Hade rosa flytningar under vecka 7-8 och vid ett tillfälle även färskt blod och det var inget missfall, dottern är nu 5 månader:)

Fast man bli ju fruktansvärt orolig när man kämpat och äntligen blivit gravid.

Så länge som du inte har störtblödning och ont är det oftast ingen fara. Som jag förstått det är det vanligt med blödningar vid äggdonation av nån oförklarlig anledning.

Hoppas det går bra för dig, förstår verkligen din oro
  • Smurfan2

Och när jag fick MA så blödde det inget alls, fast jag kände på mig att något var fel. 

• Irma01

Tusen tack för era svar!
    Ringde som sagt till KS och vi ska dit i morgon eftersom de tyckte att man borde kunna se nu hur det ser ut. Har inte ont, så det får jag ta som ett bra tecken. Håller tummarna och berättar hur det går i morgon!

Tack tjejer

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2014-01-22 15:00:06 följande:
    Tusen tack för era svar! Ringde som sagt till KS och vi ska dit i morgon eftersom de tyckte att man borde kunna se nu hur det ser ut. Har inte ont, så det får jag ta som ett bra tecken. Håller tummarna och berättar hur det går i morgon! Tack tjejer

Vi håller tummarna!! Bra att du fick en tid så snabbt!! Kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014