• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Frk Röd
    NinaCamilla skrev 2014-01-26 11:57:44 följande:
    Frk Röd: jag har börjat äta redan prednisolon 10 mg per dag. Jag har inte fått än schema inför ET för progynon eller om jag ska öka prednisolon. Det känns bara att mensen är på gång efter 4 mån nedreglering och ogillar när min kropp vill något annat än vara lugn och stilla.
    Är det kliniken som sagt att du ska börja äta prednisolon redan nu, eller tar du det på eget bevåg?

• Frk Röd
    NinaCamilla skrev 2014-01-26 12:01:28 följande:
    Frk röd: jag har överaktiv immunförsvar och då tror grekiska läkare (och i andra länder än Sverige) att intralipid näringslösning hjälper mot det. Det är inte medicin utan används i Sverige vid anorexi och cancerpatienter att de får näring. I infertilitetsbehandlingar är det ganska vanlig i Grekland innan har autoimmuna sjukdomar.
    Gud va mycket man inte vet, det är en hel djungel det här. Tack för svar.
  • NinaCamilla

Ja, jag fick ordination att börja redan nu innan behandling. När jag gjorde ÄD i Finland provade jag både att ta innan vid ett försök och började direkt på högre dos vid insättning en annan gång. Det är en djungel med mediciner och jag hoppas på att flera på tråden lyckas med första 3 försök utan extra undersökningar. När man påbörjar ÄD svängen tror man att det är mycket lättare men det är ju många moment som måste vara rätt.

• Jenkis
    Helisa skrev 2014-01-26 09:25:38 följande:
    Irma01, ja det är vad jag också fått höra. Inget är ju nånsin säkert men risken för missfall de första 12 v är 25% men har man sett ett tickande hjärta sjunker risken till 10% sa läkaren som kollade mig 9/1. Nu är jag i v 9+4.

NinaCamilla, den här gången ska det gå bra! Önskar dig all lycka till!
    Det fick jag också höra av läkare. Dessutom brukar man i dagligt tal prata om v 12 som en magiskt gräns, men enligt samma läkare kan man i 99.9 % av fallen andas ut redan vid 10 fullgångna veckor. Mellan v. 5 och 10 är risken "stor" för missfall. Då aborteras "alla" missbildade och de med kromosomavvikelser.

Sen kan man ju ha otur ändå, men det är en annan historia och av andra orsaker (oftast)
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-01-26 12:42:40 följande:
    Ja, jag fick ordination att börja redan nu innan behandling. När jag gjorde ÄD i Finland provade jag både att ta innan vid ett försök och började direkt på högre dos vid insättning en annan gång. Det är en djungel med mediciner och jag hoppas på att flera på tråden lyckas med första 3 försök utan extra undersökningar. När man påbörjar ÄD svängen tror man att det är mycket lättare men det är ju många moment som måste vara rätt.
    Tell me about it....

Nä, nu vänder vi på trenden och hoppas på 2014/2015 blir våra friska graviditet/bebisars år!

Hädanefter är det här turtråden!
  • Jenkis

Såg statistik på att det utförs 150-200 äggdonationer i Sverige per år. Alltså runt fyra personer i veckan får ÄD (räknat bort sommar/julstängningar).

Om vi har åtta universitetssjukhus i Sverige (har inte räknat efter) betyder det att varje sjukhus i snitt gör en ÄD-beh varannan vecka! Ingenting alltså...

Behovet måste ju ligga på minst 500-600 donationer i alla fall. Om det kunde utföras skulle vi inte ha några köer i Sverige.

Undrar hur många IVF-behandlingar som utförs varje år i Sverige? 20 000 (1998 var det drygt 10 000 st) är nog inte orimligt. Vi har ju 15-16 kliniker typ. Alltså att varje klinik tar 5-6 patienter per dag (femdagarsvecka) med borträknat för sommar- och juluppehåll!

Snacka om snedfördelning.

• Irma01

Ja, Jenkis, det är inte tillräckligt på långa vägar. Problemet är väl dock först o främst tillgång till donatorer. Flera län borde göra som i Skåne o h höja ersättningen. Sedan dess har de knappt någon kö!

Tack för info förresten, då har jag två veckor kvar innan jag kan andas ut!

Kram

• NinaCamilla

Behöver råd från er. Ni som har varit nedreglerad, har ni haft tjockare slemhinna och follikal? Det känns att mina mens är på gång och skulle ta procren i börja av februari. Nu är jag orolig att ÄD går i pipan om min kropp vill ha mens och inte jag eller kliniken. Det här är jätte skumt och efter 4 mån nedreglering borde inte kroppen vara så aktiv men tydligen känner det att vi är på gång igen.

• Jenkis
    Irma01 skrev 2014-01-26 14:49:08 följande:
    Ja, Jenkis, det är inte tillräckligt på långa vägar. Problemet är väl dock först o främst tillgång till donatorer. Flera län borde göra som i Skåne o h höja ersättningen. Sedan dess har de knappt någon kö!

Tack för info förresten, då har jag två veckor kvar innan jag kan andas ut!

Kram
    Ja, ersättningen borde vara samma i hela Sverige.
    Åldersgränserna borde vara samma för mottagare i hela Sverige.
    Antal försök borde vara samma i hela Sverige.

Undrar om det skulle se annorlunda ut om ÄD kunde drivas på privata kliniker?

Dels är ersättningen för låg, men folk drar sig ju även för att åka till ett universitetssjukhus och donera. Tror att vi skulle få fler som donerar om man kunde göra det på vilken IVF-klinik som helst och helst på sitt hemsjukhus...
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-01-26 18:36:53 följande:
    Behöver råd från er. Ni som har varit nedreglerad, har ni haft tjockare slemhinna och follikal? Det känns att mina mens är på gång och skulle ta procren i börja av februari. Nu är jag orolig att ÄD går i pipan om min kropp vill ha mens och inte jag eller kliniken. Det här är jätte skumt och efter 4 mån nedreglering borde inte kroppen vara så aktiv men tydligen känner det att vi är på gång igen.
    Inte tjock slemhinna. Kanske 4-5 mm och antralfoliklar (vilande foliklar) har man ju hela tiden om man är fertil. Även om man är nedreglerad.

Däremot skall man ju inte ha cystor på äggstockarna (mogna äggblåsor eller gulkroppscystor), för då stör de behandlingen. Då är man inte heller nedreglerad som man skall.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014