Inlägg från: Humlan26 |Visa alla inlägg
  • Humlan26

Första barnet bf i juli 2014

såjävlaneggo skrev 2014-02-23 22:37:16 följande:
    Har pratat med facket, dom rekommenderade att jag väntar tills jag måste säga till, eftersom dom vet vad våra chefer är kapabla till, tyvärr. Om jag jobbar till april kommer jag få ut 15-18000kr i månaden når jag går på mammaledighet om vi räknat rätt, men om jag säger det nu och får sparken får jag runt 6000kr, eller inte sparken.. Utan jag kommer inte få någon förlängning bara.. det känns hemskt att förlora så mycket pengar när man vet vad man egentligen har rätt till.
    I industrin är inte allt så glamoröst, "vi är bara deras slavar tills dom inte anser oss vara lika bra som robotar" brukar vi säga.. Jag får klura lite till..
    15-18' är riktigt bra försäldrapenning! Då har du ändå ett relativt högavlönat jobb?
  • Humlan26
    Majjjsan skrev 2014-02-24 12:15:26 följande:
    Hej! Jag är i v 20(19+6) och har moderkakan i framvägg. Jag känner hur det rör sig därinne, inte varje kväll men nästan, sen ett par veckor tillbaka.. Mest som "bubbel" och nervryckningar, pulserande känsla. Det måste väl va bebisen? Dock har inte min sambo lyckats känna något än. När tror ni andra att det kan kännas på utsidan? Kram Maja

För mig kom det i vecka 21.
    Nu i vecka 22 känner jag ännu mer tydliga sparkar någon gång per dag, oftast på kvällen när man tar det lugnt.
  • Humlan26
    Passion skrev 2014-02-24 17:34:25 följande:
    Tyckte lät väldigt högt också!
    Men förstår att du väntar med att säga något..

Jag har ingen aaaaning om det här med föräldraförening !
    Kan man gå till FK och få hjälp av dem tro? Är inte direkt pigg på att sitta i telefonkö...

Det finns mycket info på försäkringskassans hemsida. Går även att räkna ut sin föräldrapenning där beroende på hur många dagar / veck amen vill ta ut.
  • Humlan26
    technicolour skrev 2014-02-25 12:32:54 följande:
    Har ni börjat med järntabletter än?  är orolig för att min mage inte kommer att klara av de, verkar vara många som fått ont av dom.. (Niferex)

Första två dagarna va jag lite konstig i magen, men sen är det som vanligt.
  • Humlan26
    LadyGrace skrev 2014-02-26 08:31:06 följande:
    Måste vädra en tanke med er här. Var i badhuset härom veckan och en dam i omklädningsrummet grattade till magen. Det som förvånade mig var att hennes allra första fråga var "vad är det för nåt?". Såg nog lite undrande för hon förtydligade med om det var en flicka eller pojk.
    Vet att många idag tar reda på könet, men jag tyckte det var konstigt att inte första frågan var typ hur långt gången man var eller när den lille kommer. Kändes så fokuserat på att det viktiga var att veta kön. Nån mer som stött på detta?
    Vill bara förtydliga att jag inte är emot att ta reda på kön.
    Verkar som de flesta tar reda på könet nu för tiden, även här på familjelivstråden. Allafrågar mig om kön också.
  • Humlan26
    LååångVägDit skrev 2014-02-28 09:10:31 följande:
    Ja jag jämförde dom två men det ingår mer i TryggHansas o den täcker fler saker. Annars hade jag gärna hållt mig till samma bolag! Jämförde även barnförsäkringarna o de va lika där att TryggHansas var bättre så då blir de smidigt att fortsätta ha den sen när bebisen är född. Däremot hemförsäkringen o min privata byter jag absolut inte bort Länsförsäkringar för dom kan inte Trygghansa leva upp till. Och sen har jag ett pågående ärende (livslångt) hos Länsförsäkringar på min privata så därför kommer jag aldrig byta. Det är ju en djungel det här!
    Till er som ha länsförsäkringar. De täcker mycket mindre vitt vattenskador i tex badrum än vad trygghansa gör. kolla upp det. Du får tex inte kakel och sånt.
  • Humlan26
    bumbie81 skrev 2014-03-02 10:01:26 följande:
    V 23 och ja jag tycker tiden gått jätte fort men som sagt sommarn känns långt borta, har inte börjat inreda ännu. Har börjat att få lite lätt ångest för de haha. Däremot så har ja köpt tyg och ska sy mig mitt egna babynest har bara påbörjat mönstret ännu. Virkar en tjock babyfilt oxå då ja jobbar vissa nätter ja har inte fått någon tid hos min bm förän 20 mars tycker de är lite sent lr? Gjorde ju ul 5 feb. men träffade inte min bm då och fick inget bevis
    Vi ska också dit 20/3. I mitt landsting är alltid första besöket efter inskrivningen v 25.
  • Humlan26
    Passion skrev 2014-03-02 16:02:50 följande:
    Fick hem brev från min BM i fredags om en föräldragrupp som ska hållas vid tre tillfällen nu här framöver, med start nu på måndag, men tiden (14-16) är inte direkt optimalt - speciellt för sambon som jobbar dagtid.

Nån annan här som går /ska gå på föräldrargrupp?
    Tycker det känns viktigt att gå på föräldragrupp. Man går igenom saker som amning, förlossning, studiebesök på förlossningen/bb mm. Bra info även för sambon. Vill att han sak förstå och lära sig lika mycket.
  • Humlan26
    Passion skrev 2014-03-03 21:40:28 följande:
    Var till BM idag för en koll, blodtrycket var högt (!) så ska på en till koll nästa vecka igen - så hoppas att det har blivit lägre till nästa gång...

Hon sa att jag inte skulle oroa mig, men det är klart att man börjar fundera vad som kan hända om jag fortsätter ha högt blodtryck - någon som vet???

Fick även så klart höra lillkillens hjärta pumpa på som ett litet lok!
    Jätteskönt att höra att det var ok iaf!!!

Sen var jag på Föräldrargruppen idag också, var ganska stor grupp med tanke på hur liten ort vi bor på.
    Var kul att träffa andra som har BF ungefär samtidigt, det var ett spann på från sena maj till augusti på deltagarna.

Har en vän som hade väldigt högt blodtryck när hon va gravid. Hon fick någon medicin och blev sjukskriven sista månaderna.
  • Humlan26

Känner mest bebis på fm och em. Ser sparkarna genom tröjan. Nästan inte alls på kvällen. Känns ovanligt.
    Vi har några förslag på killnamn och tjejnamn men inte spikat något ännu.
    Längtar tills nästa bm besök den 20/3. Då går jag in i vecka 26.

Har börjat få lite foglossning, men ska börja på gravidvattengympa på torsdag. Hoppas att de skall vara skönt.

Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014