• Anonym (nerfälld)

Storgrälat pga toalock!!

Jag vet att detta kan låta klyschigt, men på senaste tiden har jag och min sambo börjat bråka om toalettlocket. Jag anser att toalettlocket finns där av en anledning och har ALLTID haft som vana att fälla ner det efter varje toabesök. Det är alltså någonting jag gör reflexmässigt utan att tänka på det. Min sambo tycker tydligen att locket inte har någon fuktion och låter det ALLTID vara uppe.

Egentligen, för min del, skulle det här inte föreställa något problem. Det brukar ju oftast vara så att det är kvinnan som tjatar på mannen att han ska lära sig fälla ned locket. Inte hos oss, här är det tvärtom! Jag tycker det är en småsak att bråka om och har aldrig stört mig på att jag hittar locket uppfällt efter honom, jag köper att vi har olika vanor och att jag inte kan lära en vuxen man att fälla ner locket efter sig. Fine. MEN, han har nu efter 1 år ihop börjat tycka det är jäääätteirriterande att jag fäller ner locket!!! Han säger att han inte orkar lyfta upp det varje gång och "varför ska det fällas ner när man ändå måste lyfta upp det varje gång?" ja helt enkelt så är han så LAT tydligen att han inte kan lägga en millesekund på att lyfta upp toalocket. Först trodde jag han skämtade men nu har han börjat påpeka detta varje gång han går in på toan och hittar locket nedfällt. Han smäller med locket när han fäller upp det för att jag ska höra hur irriterande han tycker att det är. Imorse blev han så arg och skrek att jag fäller ner locket bara för att jävlas, för jag vet ju hur irriterad han blir, så vad gör karln? Jo, han SLITER AV HELA LOCKET FRÅN TOASTOLEN!!!!! Och slänger det på golvet! Jag började koka så arg jag var, skrek något jag själv inte kommer ihåg och sprang därifrån. Sen dess är vi ovänner. 

Alltså, jag vet inte vad jag ska göra. Vad fan sysslar han med?! Känns som ett stort jävla skämt men det är på allvar. Startar ett storgräl om ett toalock! Ska jag verkligen behöva backa och anpassa mig efter honom bara för att han tycker att toalock är onödigt? Spelar inte det någon roll att jag tycker toalocket har en funktion?  

• Svar på tråden Storgrälat pga toalock!!
  • Nöjd man

Tycker inte du ska backa för att det ska bli lugnt. Han kommer nog bara hitta något nytt att irritera sig över.

Sitt ned i lugn och ro och fråga honom hur det egentligen är. Låt han få chans att prata om det finns något annat som han är frustrerad eller är orolig över.

Sen tycker jag att det är viktigt att han förstår att sådant beteende med toalocket inte är acceptabelt om man som vuxna ska kunna leva tillsammans. 

• Anonym (nerfälld)
    Anonym (L) skrev 2013-10-25 10:38:54 följande:
    Din sambo har problem. Säger han samma sak om dörrar till köksskåp också? För egentligen kan ni ta bort alla de dörrarna, bara jobbigt att öppna och stänga hela tiden. Eller, nej, just det, de är där dels för att skydda (damm, matos) men också för att det ser snyggt ut.
    Funderar faktiskt på att montera ner några köksdörrar och säga att jag tycker det är så himla jobbigt att behöva öppna dem hela tiden.
    Nöjd man skrev 2013-10-25 10:46:41 följande:
    Tycker inte du ska backa för att det ska bli lugnt. Han kommer nog bara hitta något nytt att irritera sig över.

Sitt ned i lugn och ro och fråga honom hur det egentligen är. Låt han få chans att prata om det finns något annat som han är frustrerad eller är orolig över.

Sen tycker jag att det är viktigt att han förstår att sådant beteende med toalocket inte är acceptabelt om man som vuxna ska kunna leva tillsammans. 
    Jag vet att han har väldigt mycket på jobbet nu och är stressad men tror inte detta har med saken att göra. Han är snarare sån, när han anser att han har rätt då har han det och man får tycka annat bäst man vill. Nu började han uppmärksamma toalocket av någon anledning och då släpper han det inte förrän han får mig att inse hur onödigt det är att fälla ner det hela tiden.. 

• Anonym (nerfälld)

Nästan så jag önskar att jag för länge sedan började tjata på honom istället att han ska fälla ner toalocket, för att han ska ha fattat att oftast är det den omvända diskussionen som gäller. Nu tror han liksom att för mig spelar det ingen roll om det är nere/uppe och att jag bara jävlas med att fälla ner locket nu när han uttryckt sin önskan om att det ska vara uppe.

• Anonym (xx)
    Anonym (nerfälld) skrev 2013-10-25 11:00:12 följande:
    Nästan så jag önskar att jag för länge sedan började tjata på honom istället att han ska fälla ner toalocket, för att han ska ha fattat att oftast är det den omvända diskussionen som gäller. Nu tror han liksom att för mig spelar det ingen roll om det är nere/uppe och att jag bara jävlas med att fälla ner locket nu när han uttryckt sin önskan om att det ska vara uppe.

Tror du han lyssnar på goda argument? Jag menar artikeln om hygien ovan?
  • Anonym (nerfälld)
    Anonym (xx) skrev 2013-10-25 11:07:18 följande:

Tror du han lyssnar på goda argument? Jag menar artikeln om hygien ovan?
    Jag har nämnt det tidigare men han verkar inte bry sig. Eller så trodde han det var hittepå från mitt håll. Jag ska skriva ut massor med artiklar om det idag och servera honom ikväll och fråga om det verkligen är värt att borsta tänderna med bajs bara för att slippa sträcka ut armen och lyfta på det jävla locket så får vi se om det går in.  
  • Anonym (nerfälld)

Han ringde nu och var alldeles som vanligt, jag dock sur och upprörd fortfarande. Jag sa att jag håller på montera ner alla köksdörrar och tänkte passa på med kylskåpsdörren också för, visst, den som designade kylskåpet hade säkert med dörren av en anledning men själv tycker jag bara det är opraktiskt att många gånger om dagen behöva dra i den och stänga igen den om och om igen. Han skrattade bara och bytte tema. Då började jag snacka om bakterier och bajs och att han inte var riktigt klok med sin reaktion och att jag väntar på en ursäkt men han försökte bara fjäska bort det och byta samtalsämne.

• Nöjd man
    Anonym (nerfälld) skrev 2013-10-25 11:14:01 följande:
    Han ringde nu och var alldeles som vanligt, jag dock sur och upprörd fortfarande. Jag sa att jag håller på montera ner alla köksdörrar och tänkte passa på med kylskåpsdörren också för, visst, den som designade kylskåpet hade säkert med dörren av en anledning men själv tycker jag bara det är opraktiskt att många gånger om dagen behöva dra i den och stänga igen den om och om igen. Han skrattade bara och bytte tema. Då började jag snacka om bakterier och bajs och att han inte var riktigt klok med sin reaktion och att jag väntar på en ursäkt men han försökte bara fjäska bort det och byta samtalsämne.
    Tycker det är bra att du står på dig och visar att du inte accepterar den reaktion han hade om toalocket.

Att han tycker att den ska vara uppe är hans beslut, tycker själv att det är ohygieniskt och respektlöst mot dig. Men om han fortsätter med det så får du bestämma hur du vill hantera den delen.

Säger igen, sitt ned och berätta för honom hur du känner när han beter sig som han gjorde och att det påverkar din syn och uppfattning om honom negativt. Låt han få försöka förklara hur han tänker när han gör en sån sak.

Sista tipset, dra inte det här med att montera ned dörrar överallt för långt. Då hamnar snart fokus på fel sak. 
  • Anonym (xx)
    Anonym (nerfälld) skrev 2013-10-25 11:14:01 följande:
    Det verkar som att han ångrar sig iaf Glad
  • Ramborg
    Nöjd man skrev 2013-10-25 11:24:11 följande:
    Tycker det är bra att du står på dig och visar att du inte accepterar den reaktion han hade om toalocket.

Att han tycker att den ska vara uppe är hans beslut, tycker själv att det är ohygieniskt och respektlöst mot dig. Men om han fortsätter med det så får du bestämma hur du vill hantera den delen.

Säger igen, sitt ned och berätta för honom hur du känner när han beter sig som han gjorde och att det påverkar din syn och uppfattning om honom negativt. Låt han få försöka förklara hur han tänker när han gör en sån sak.

Sista tipset, dra inte det här med att montera ned dörrar överallt för långt. Då hamnar snart fokus på fel sak. 

Jag håller med fullständigt. Dra det inte för långt men ge dig inte. Det är en löjlig sak att bråka om, men det är inte ok om du viker ner dig och slutar göra enligt din (helt normala) vana bara för att han blir aggressiv om det.
    42.
  • Severus
    Anonym (nerfälld) skrev 2013-10-25 10:58:13 följande:
    Funderar faktiskt på att montera ner några köksdörrar och säga att jag tycker det är så himla jobbigt att behöva öppna dem hela tiden.

Skulle jag gjort faktiskt
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
Svar på tråden Storgrälat pga toalock!!