• Anonym (nerfälld)

Storgrälat pga toalock!!

Jag vet att detta kan låta klyschigt, men på senaste tiden har jag och min sambo börjat bråka om toalettlocket. Jag anser att toalettlocket finns där av en anledning och har ALLTID haft som vana att fälla ner det efter varje toabesök. Det är alltså någonting jag gör reflexmässigt utan att tänka på det. Min sambo tycker tydligen att locket inte har någon fuktion och låter det ALLTID vara uppe.

Egentligen, för min del, skulle det här inte föreställa något problem. Det brukar ju oftast vara så att det är kvinnan som tjatar på mannen att han ska lära sig fälla ned locket. Inte hos oss, här är det tvärtom! Jag tycker det är en småsak att bråka om och har aldrig stört mig på att jag hittar locket uppfällt efter honom, jag köper att vi har olika vanor och att jag inte kan lära en vuxen man att fälla ner locket efter sig. Fine. MEN, han har nu efter 1 år ihop börjat tycka det är jäääätteirriterande att jag fäller ner locket!!! Han säger att han inte orkar lyfta upp det varje gång och "varför ska det fällas ner när man ändå måste lyfta upp det varje gång?" ja helt enkelt så är han så LAT tydligen att han inte kan lägga en millesekund på att lyfta upp toalocket. Först trodde jag han skämtade men nu har han börjat påpeka detta varje gång han går in på toan och hittar locket nedfällt. Han smäller med locket när han fäller upp det för att jag ska höra hur irriterande han tycker att det är. Imorse blev han så arg och skrek att jag fäller ner locket bara för att jävlas, för jag vet ju hur irriterad han blir, så vad gör karln? Jo, han SLITER AV HELA LOCKET FRÅN TOASTOLEN!!!!! Och slänger det på golvet! Jag började koka så arg jag var, skrek något jag själv inte kommer ihåg och sprang därifrån. Sen dess är vi ovänner. 

Alltså, jag vet inte vad jag ska göra. Vad fan sysslar han med?! Känns som ett stort jävla skämt men det är på allvar. Startar ett storgräl om ett toalock! Ska jag verkligen behöva backa och anpassa mig efter honom bara för att han tycker att toalock är onödigt? Spelar inte det någon roll att jag tycker toalocket har en funktion?  

• Svar på tråden Storgrälat pga toalock!!
  • Anonym (snuskigt)

Jag och min sambo hade diskussion om locket ska vara uppe eller nere....efter många debatter om detta, där jag har hävdat att locket ska vara stängt annars sprids bakterier, kom denna artikel i aftonbladet.

Nu stängs locket varenda gång!

www.aftonbladet.se/halsa/article13402616.ab

• Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (snuskigt) skrev 2013-10-30 16:21:42 följande:
    Jag och min sambo hade diskussion om locket ska vara uppe eller nere....efter många debatter om detta, där jag har hävdat att locket ska vara stängt annars sprids bakterier, kom denna artikel i aftonbladet.

Ja, det där är kvalitetsjournalistik som även kan omvända den mest skeptiske, det må jag säga.
    Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • Anonym (nerfälld)
    Anonym (mespropp) skrev 2013-10-30 15:55:16 följande:

Det känns som att han vill få slut på relationen men inte är vuxen nog att säga det rakt ut. Han försöker istället med småsaker för att få sig att ta steget. Jag hade dragit och stängt av mobilen i någon vecka eller två. Saknar han dig inte så har du svaret sen..
    Jag tror faktiskt inte han är ute efter att bli av med mig då han nyligen har friat. Nu när jag tänker efter har han alltid varit såhär JOBBIG som person, alltså att han hakar upp sig på småsaker och bråkar om det och släpper det inte förrän han får "rätt". Tex när jag såg supersnygga stövlar som jag gillade men hade ett par ganska nya hemma, han tyckte att jag inte borde köpa ännu ett par, ok jag höll med. Men jag hade visat stövlarna för mina föräldrar som köpte exakt dessa två veckor senare till mig på min födelsedag. Han blev skitförbannad! Sa att det var ett sätt för mig att manipulera honom att köpa det som vi kommit överrens om att inte köpa osv. Gick ju liksom inte att förklara för honom att herregud det här är en present och mina föräldrar har betalat, ge dig nu! Nej, han är liksom så principfast att jag inte skulle ha stövlarna överhuvudtaget oavsett om jag vann dem på lotto. Jag behöll stövlarna vilket gjorde honom extremt förbannad. Först mycket senare insåg han hur barnsligt det var och hur fel av honom det var. Helt sjukt. 

Hjälper inte. Han ville kompromissa: vi fäller ner locket när vi spolar för att bakterier inte ska flyga runt sen fäller vi upp locket igen. Det är enligt mig INGEN kompromiss, det är att han får som han vill: locket ska vara uppe jämt och ständigt. Han fattar inte heller att det är mer ansträngade att stå och fälla ner och fälla upp locket efter varje toabesök än att bara fälla ner det när man är klar och fälla upp det igen när man ska på toa några timmar senare igen. Svårt att få in den rutinen liksom.

Suck jag orkar bara inte. 
  • Anonym (nerfälld)

Hjälper inte. Han ville kompromissa: vi fäller ner locket när vi spolar för att bakterier inte ska flyga runt sen fäller vi upp locket igen. Det är enligt mig INGEN kompromiss, det är att han får som han vill: locket ska vara uppe jämt och ständigt. Han fattar inte heller att det är mer ansträngade att stå och fälla ner och fälla upp locket efter varje toabesök än att bara fälla ner det när man är klar och fälla upp det igen när man ska på toa några timmar senare igen. Svårt att få in den rutinen liksom.

• Anonym (skitsak)
    Anonym (nerfälld) skrev 2013-10-30 16:29:17 följande:
    Jag tror faktiskt inte han är ute efter att bli av med mig då han nyligen har friat. Nu när jag tänker efter har han alltid varit såhär JOBBIG som person, alltså att han hakar upp sig på småsaker och bråkar om det och släpper det inte förrän han får "rätt". Tex när jag såg supersnygga stövlar som jag gillade men hade ett par ganska nya hemma, han tyckte att jag inte borde köpa ännu ett par, ok jag höll med. Men jag hade visat stövlarna för mina föräldrar som köpte exakt dessa två veckor senare till mig på min födelsedag. Han blev skitförbannad! Sa att det var ett sätt för mig att manipulera honom att köpa det som vi kommit överrens om att inte köpa osv. Gick ju liksom inte att förklara för honom att herregud det här är en present och mina föräldrar har betalat, ge dig nu! Nej, han är liksom så principfast att jag inte skulle ha stövlarna överhuvudtaget oavsett om jag vann dem på lotto. Jag behöll stövlarna vilket gjorde honom extremt förbannad. Först mycket senare insåg han hur barnsligt det var och hur fel av honom det var. Helt sjukt. 

Inte sjutton dör ni av att ha toalocket uppe hela tiden. Här hemma fäller vi bara ner när vi spolar. Ibland, ibland inte. För det mesta är locket uppe. Och ännu lever vi. Inte flyger det omkring bajs bara för att locket är uppe. Tycker ni är lika barnsliga båda två och ingen verkar vilja ge sig. Förstår på din beskrivning att han kan vara envis som en röd gris - men ärligt - är inte du också det?
  • Anonym (nerfälld)
    Anonym (skitsak) skrev 2013-10-30 16:35:04 följande:
    Inte sjutton dör ni av att ha toalocket uppe hela tiden. Här hemma fäller vi bara ner när vi spolar. Ibland, ibland inte. För det mesta är locket uppe. Och ännu lever vi. Inte flyger det omkring bajs bara för att locket är uppe. Tycker ni är lika barnsliga båda två och ingen verkar vilja ge sig. Förstår på din beskrivning att han kan vara envis som en röd gris - men ärligt - är inte du också det?
    Jag har inte påstått det heller. Isåfall hade jag väl tjatat på honom att fälla ner locket. Men nu gör jag inte det. Jag låter honom vara i hans vana och det enda jag önskar är att han ska låta mig och min vana att fälla ner locket vara. Jag fäller ner locket av ren vana ibland och jag vill inte gå runt och behöva tänka på att ändra det bara för att han inte ska få sina små vredesutbrott och smälla i locket hela tiden. Är jag envis för att jag inte vill anpassa mig efter honom och vad han vill utan att han ens har en logisk förklaring till varför han vill det?
  • Anonym (skitsak)
    Anonym (nerfälld) skrev 2013-10-30 16:43:43 följande:
    Jag har inte påstått det heller. Isåfall hade jag väl tjatat på honom att fälla ner locket. Men nu gör jag inte det. Jag låter honom vara i hans vana och det enda jag önskar är att han ska låta mig och min vana att fälla ner locket vara. Jag fäller ner locket av ren vana ibland och jag vill inte gå runt och behöva tänka på att ändra det bara för att han inte ska få sina små vredesutbrott och smälla i locket hela tiden. Är jag envis för att jag inte vill anpassa mig efter honom och vad han vill utan att han ens har en logisk förklaring till varför han vill det?
    Här var det tvärtom. Min man fällde tidigare alltid ner locket varpå jag eller barnen, som inte märkte det på natten när man trött och nödig skulle uträtta sina behov i mörkret och kisset flödade ner på golvet i stället för i toastolen.

Efter ett antal incidenter med barnen som mannen fick städa upp så slutade han fälla ned locket eftersom det ställde till mer besvär än glädje.

Haka inte upp dig på småsaker. Som du skriver. Visst, din man är barnslig och verkar inte kunna föra ett samtal på ett moget sätt men varför inte bara släppa det. Han kanske kommer till insikt så småningom och ber om ursäkt även för detta. Se det inte som en förlust utan som en vinst - det är du som är "the bigger man", den med vuxet perspektiv.
  • Anonym (mespropp)

Och detta är en man som du alltså vill gifta dig med...? Efter exemplet med stövlarna känner jag tyvärr lite att du faktiskt får skylla dig själv. Går man villigt in i ett äktenskap med en tvångmässig idiot med en mental ålder på tre år så har man ju serverat sig situationen helt på egen hand. Fast det är ju klart, han är säkert "jättefin och helt uuunderbar" trots mongosidorna...

• Nöjd man
    Anonym (nerfälld) skrev 2013-10-30 16:29:17 följande:

Ja då är det inget nytt. Jag är övertygad om att OM det ska gå att ändra på någon annans beteende så måste det komma från den själv. Kanske det går att använda historien om stövlarna som ex på när han själv tyckte han var barnslig.

Annars kan jag bra rekommendera att strutsmetoden och låta han se att du skiter fullständigt i om han tycker att du gör det för att jävlas när du inte kan få honom att förstå att det är han som fixerar sig på fel saker. 
  • Ramborg
    Anonym (mespropp) skrev 2013-10-30 23:48:11 följande:
    Och detta är en man som du alltså vill gifta dig med...? Efter exemplet med stövlarna känner jag tyvärr lite att du faktiskt får skylla dig själv. Går man villigt in i ett äktenskap med en tvångmässig idiot med en mental ålder på tre år så har man ju serverat sig situationen helt på egen hand. Fast det är ju klart, han är säkert "jättefin och helt uuunderbar" trots mongosidorna...

Jag tänker detsamma faktiskt...
    42.
  • Anonym (L)

Nu har det gått ett tag ts, och du har även berättat om den knäppa incidenten med stövlarna du fick i present.

Jag tror du behöver fundera över ert framtida liv, speciellt om det innehåller önskan om barn. Utan barn kan det säkert bara bli enstaka gräl som detta och sedan vara bra mellan varven. När barn kommer är det många saker man behöver resonera om och kompromissa om. Jag och min man är inte alls alltid ense om hur vi vill uppfostra barnen, till exempel, och lever man med en som alltid skall ha sitt sätt igenom så blir det två val, lägga sig platt eller lämna förhållandet. Tänk igenom detta noga innan du planerar barn med din nuvarande sambo. 

• Anonym (russin)

Låter som en lätt skadad typ den där.

Ska ni kriga på det viset om barnuppfostran (och tro mig det blir en del tjafs om det!) så hade inte jag velat vara barn i er familj i alla fall.

Svar på tråden Storgrälat pga toalock!!