• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-07 00:29:26 följande:

Det du beskriver är inte vad jag har hört. Däremot händer det ju att de påstår sådana saker i förhören, och spelar sin roll mer eller mindre väl inför de som genomför intervjuerna.

Och unga flickor... de kommer ju nästan aldrig hit på egen hand..? Vilket är ganska självklart med tanke på att kvinnor, särskilt unga, inte får röra sig på allmän plats utan förklä - och än mindre resa någonstans... De kan inte ens lämna landet utan sin förmyndares tillåtelse. Jag vet någon enstaka ung somaliska, men då satte föräldrarna henne på planet och släktingar väntade på Kastrup, typ...

Så dåliga asylboenden som du beskriver finns heller inte i Sverige. När det gäller asylboenden för ensamkommande "barn" så är det t.o.m. samma krav som för HVB-hem, det vill säga det måste finnas personal dygnet runt och minst en anställd måste vara socionom... I sydeuropa kan det dock se ut så.

Jaha. Så jag har inbillat mig. Jag arbetar med utbildning och mina kontakter med asylsökande har inget med beslutsprocessen att göra. Ofta framkommer deras berättelser först efter många möten, till mig eller till de rektorer, kuratorer eller lärare som möter dem. Att i sin yrkesroll lyssna till professionell, högutbildad personal som har regelbundna kontakter med dem (jag), eller att som bekant grunda sin uppfattning från oprofessionell, lågutbildad personal som pratar med obehöriga om individer på asylboendet (du) är två olika sätt att ta reda på hur verkligheten är beskaffad. Var och en får väl välja vilken man föredrar.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-07 00:47:34 följande:
    Jaha. Så jag har inbillat mig. Jag arbetar med utbildning och mina kontakter med asylsökande har inget med beslutsprocessen att göra. Ofta framkommer deras berättelser först efter många möten, till mig eller till de rektorer, kuratorer eller lärare som möter dem. Att i sin yrkesroll lyssna till professionell, högutbildad personal som har regelbundna kontakter med dem (jag), eller att som bekant grunda sin uppfattning från oprofessionell, lågutbildad personal som pratar med obehöriga om individer på asylboendet (du) är två olika sätt att ta reda på hur verkligheten är beskaffad. Var och en får väl välja vilken man föredrar.
    Dessa asylboenden handlar ju bara om att redan rika individer berikar sig ännu mer på allmänhetens bekostnad.

De politiker som driver denna politik borde anklagas för förskingring av allmänna medel! På våra sjukhus, äldreboenden (de få som finns kvar) och inom hemtjänsten, går personalen på knäna, för att resurserna inte räcker till. Våra gamla lämnas ensamma och nedpissade. Ovärdigt en s.k. välfärdsstat. Våra gemensamma resurser hamnar hos folk som inte har betalat skatt i detta land - invandrare -, och hos dem som berikar sig på invandringen.

Begriper du inte att Sverige befinner sig i fritt fall? Om detta fortsätter kommer Sverige inte att kunna ta emot en enda flykting, och inga flyktingar och utvandrare kommer att vilja komma hit.

För att inte nämna skolan...svensk skola har befunnit sig i ett dekadent tillstånd sen 40 år tillbaka, och nu är det värre än någonsin, och inte lär det bli bättre så länge eleverna bara kan kommunicera på främmande språk!
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-07 06:47:51 följande:
    Begriper du inte att Sverige befinner sig i fritt fall? Om detta fortsätter kommer Sverige inte att kunna ta emot en enda flykting, och inga flyktingar och utvandrare kommer att vilja komma hit.
    Fritt fall.

Sannolikt har du väl bara blivit lite yr på morgonkvisten och förväxlat din egen vurpa med Sveriges.

Be gärna någon hjälpa dig att jämföra Sveriges starka ekonomi med det introverta Finlands ekonomiska fall mot depression.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Kunigunda

Dessa asylboenden handlar ju bara om att redan rika individer berikar sig ännu mer på allmänhetens bekostnad.

De politiker som driver denna politik borde anklagas för förskingring av allmänna medel! På våra sjukhus, äldreboenden (de få som finns kvar) och inom hemtjänsten, går personalen på knäna, för att resurserna inte räcker till. Våra gamla lämnas ensamma och nedpissade. Ovärdigt en s.k. välfärdsstat. Våra gemensamma resurser hamnar hos folk som inte har betalat skatt i detta land - invandrare -, och hos dem som berikar sig på invandringen.

För att inte nämna skolan...svensk skola har befunnit sig i ett dekadent tillstånd sen 40 år tillbaka, och nu är det värre än någonsin, och inte lär det bli bättre så länge eleverna bara kan kommunicera på främmande språk!

Gör nu en jämförande analys mellan det du just skrev och värdegrunden i läroplanen. Begrepp som solidaritet, värdet med kulturell mångfald etc syns inte direkt i det du skriver.
  • realist14
    Digestive skrev 2014-08-06 11:51:59 följande:
    Sedan så finns det givetvis islamistiska intressen inom olika grupperingar i Sveeige men ser inte på något vis att dessa är talande för gruppen muslimer i stort.
    Ja men vad sker om förhållandevis små grupperingar har stor makt då, det kanske du inte kalkylerade med.

Om de tex påverkar unga killar till en negativ syn på oss, umgås inte med svenskar, bli inte som dem, osv, och våra värderingar är fel och våra tjejer är för lättklädda, hur tror du deras syn på befolningen i landet blir då och vilka vi.och dem, skapas inte då. Och framför all vilken respekt får de.
    DÄR har du en rejäl källa till problem.
  • realist14

Detta är ett vansinne som kommer i skymundan av invandringsdebatten, men det faller väl under det som "pk-ligan" lite arrogant beskriver som- ööööverdiven oro och öööverdriven beskrivning av läget.

• FDFMGA
    realist14 skrev 2014-08-07 09:08:23 följande:
    Detta är ett vansinne som kommer i skymundan av invandringsdebatten, men det faller väl under det som "pk-ligan" lite arrogant beskriver som- ööööverdiven oro och öööverdriven beskrivning av läget.
    Helt korrekt.

PK-ligan delar nog inte uppfattningen att Sverige befinner sig i fritt fall.

Min egen uppfattning är att Philipssons fantasier saknar relevans på alla andra områden än det självklara att Philipsson är FL:s egen faster Fantasia.

Du vet - hon som reser i fantasin.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-08-07 10:01:27 följande:
    Helt korrekt.

PK-ligan delar nog inte uppfattningen att Sverige befinner sig i fritt fall.

Min egen uppfattning är att Philipssons fantasier saknar relevans på alla andra områden än det självklara att Philipsson är FL:s egen faster Fantasia.

Du vet - hon som reser i fantasin.
    Du har ingen äldre på äldreboende än?
    Ingen vän som är sjukskriven ?
    Ingen arbetslös i fas 3?
    Inga barn i skolan?

Näe då kan du ju inte veta, kanske.

Sen kan man ju tolka fritt fall hur man vill, vi kommer inte att gå i KK i morgon eller nästa vecka nej, men utvecklingen vi har, där välfärden säljs ut mer och mer och där vår berömda trygghet urholkas mer och mer, är inte positiv.
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-07 00:47:34 följande:
    Har det någon gång stått klart för dig att en asylsökandes berättelse är osann?
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-08-07 10:16:55 följande:
    Du har ingen äldre på äldreboende än?
    Ingen vän som är sjukskriven ?
    Ingen arbetslös i fas 3?
    Inga barn i skolan?

Näe då kan du ju inte veta, kanske.

Sen kan man ju tolka fritt fall hur man vill, vi kommer inte att gå i KK i morgon eller nästa vecka nej, men utvecklingen vi har, där välfärden säljs ut mer och mer och där vår berömda trygghet urholkas mer och mer, är inte positiv.
    Jo, jag har barn i skolan.

Jag har också haft vänner och släkt som fått dödliga sjukdomar och vårdats av den svenska sjukvården i ett flertal år där enorma resurser sattes in på att ge dem den bästa tänkbara behandling och där bemötandet av dem var så bra man bara kan tänka sig.

Min uppfattning är att ni sverigedemokrater "pissar" på allt och alla i syfte att få Sverige att framstå som ett land i fritt fall.

Det enda som tycks befinna sig i fritt fall är SD-sektens moral.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?