• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-08-07 10:57:02 följande:
    Jo, jag har barn i skolan.

Jag har också haft vänner och släkt som fått dödliga sjukdomar och vårdats av den svenska sjukvården i ett flertal år där enorma resurser sattes in på att ge dem den bästa tänkbara behandling och där bemötandet av dem var så bra man bara kan tänka sig.

Min uppfattning är att ni sverigedemokrater "pissar" på allt och alla i syfte att få Sverige att framstå som ett land i fritt fall.

Det enda som tycks befinna sig i fritt fall är SD-sektens moral.
    Ok, vi är på det planet nu? Detaljnivå.
    Absolut. Det finns fantastiska människor i vården, som sliter som galningar och gör ett fantastiskt arbete, och jag har själv massor av positiva erfarenheter.

Men det är väl just tack vare dessa fantastiska människor som det är bra,men vad har de för förutsättningar idag. De arbetar ofta i uppförsbacke med usla resurser .SÅ du ska inte bara ta in det du serveras, utan ha lite koll på hur det tillagas också.
    Anledningen att du fått bra vård är att de finns, men hur länge orkar de?

Det är det där jag menar med att sila verkligheten...bakom fasaderna kan det finnas problem, allt är inte bara vad du ser och får.

Ta sig fem minuter och läs detta. Vill du veta mer finns massor av berättelser där ute, bara att googla.

vardforbundetbloggen.se/vastbloggen/2014/07/07/natt-pa-akuten-2014/

• FDFMGA
    realist14 skrev 2014-08-07 11:11:08 följande:
    Ok, vi är på det planet nu? Detaljnivå.
    Absolut. Det finns fantastiska människor i vården, som sliter som galningar och gör ett fantastiskt arbete, och jag har själv massor av positiva erfarenheter.

Men det är väl just tack vare dessa fantastiska människor som det är bra,men vad har de för förutsättningar idag. De arbetar ofta i uppförsbacke med usla resurser .SÅ du ska inte bara ta in det du serveras, utan ha lite koll på hur det tillagas också.
    Anledningen att du fått bra vård är att de finns, men hur länge orkar de?

Det är det där jag menar med att sila verkligheten...bakom fasaderna kan det finnas problem, allt är inte bara vad du ser och får.

Ta sig fem minuter och läs detta. Vill du veta mer finns massor av berättelser där ute, bara att googla.

vardforbundetbloggen.se/vastbloggen/2014/07/07/natt-pa-akuten-2014/
    Du frågade om jag har barn i skolan och jag svarade. Detaljnivån beror alltså på din frågeställning.

Annars är jag medveten om att vi har haft ett systemskifte i Sverige där fokus i långt större utsträckning nu ligger på den enskilda individens förmåga än som tidigare samhällets skyddsnät.

Jag kopplar inte den förändringen till invandring överhuvudtaget, utan till att det under några årtionden blåste nyliberala vindar i Sverige.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-08-07 11:32:21 följande:
    Du frågade om jag har barn i skolan och jag svarade. Detaljnivån beror alltså på din frågeställning.

Annars är jag medveten om att vi har haft ett systemskifte i Sverige där fokus i långt större utsträckning nu ligger på den enskilda individens förmåga än som tidigare samhällets skyddsnät.

Jag kopplar inte den förändringen till invandring överhuvudtaget, utan till att det under några årtionden blåste nyliberala vindar i Sverige.
    Barn OCH vården pratade vi om.
    Men jag fortsatte inte om skolans situation utan pratade om vården, eller hur.

Du lät som att det var hur bra som helst...vilket det inte är.
    Att vi ännu fortfarande får bra vård är som sagt  pga änglarna vi har där, som täcker upp..trots en sjuk situation, det är DET som är det dåliga med vården, inte det du ser och får just nu.

Och detta är ett faktum som många vårdanställda bekräftar, och inget som är lösa rykten som SD-folket hittar på.

Och det gjordes inga kopplingar till invandringen i inlägget du svarade på heller....den kopplingen gör du själv....nu.

Det handlade om Sverige-fritt fall, inget annat.

• nissenissenisse091

Man kan hjälpa fler på plats än i Sverige. Tål att upprepas. När vi hjälper en ung man på 16+ att bo i Sverige väljer vi att inte hjälpa kanske 100 småbarn i fattiga delar av världen.

• FDFMGA
    realist14 skrev 2014-08-07 11:44:52 följande:
    Barn OCH vården pratade vi om.
    Men jag fortsatte inte om skolans situation utan pratade om vården, eller hur.

Du lät som att det var hur bra som helst...vilket det inte är.
    Att vi ännu fortfarande får bra vård är som sagt  pga änglarna vi har där, som täcker upp..trots en sjuk situation, det är DET som är det dåliga med vården, inte det du ser och får just nu.

Och detta är ett faktum som många vårdanställda bekräftar, och inget som är lösa rykten som SD-folket hittar på.

Och det gjordes inga kopplingar till invandringen i inlägget du svarade på heller....den kopplingen gör du själv....nu.

Det handlade om Sverige-fritt fall, inget annat.
    Ingen koppling. Nja, jag ser nog ett flertal kopplingar. jag stryker under dem för din skull
    Philipsson skrev 2014-08-07 06:47:51 följande:
    Dessa asylboenden handlar ju bara om att redan rika individer berikar sig ännu mer på allmänhetens bekostnad.

De politiker som driver denna politik borde anklagas för förskingring av allmänna medel! På våra sjukhus, äldreboenden (de få som finns kvar) och inom hemtjänsten, går personalen på knäna, för att resurserna inte räcker till. Våra gamla lämnas ensamma och nedpissade. Ovärdigt en s.k. välfärdsstat. Våra gemensamma resurser hamnar hos folk som inte har betalat skatt i detta land - invandrare -, och hos dem som berikar sig på invandringen.

Begriper du inte att Sverige befinner sig i fritt fall? Om detta fortsätter kommer Sverige inte att kunna ta emot en enda flykting, och inga flyktingar och utvandrare kommer att vilja komma hit.

För att inte nämna skolan...svensk skola har befunnit sig i ett dekadent tillstånd sen 40 år tillbaka, och nu är det värre än någonsin, och inte lär det bli bättre så länge eleverna bara kan kommunicera på främmande språk!

"Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-07 08:12:35 följande:
    Gör nu en jämförande analys mellan det du just skrev och värdegrunden i läroplanen. Begrepp som solidaritet, värdet med kulturell mångfald etc syns inte direkt i det du skriver.
    Men du, nu får du väl skärpa dig. Ska du jämföra vad JAG säger med Läroplanen. Det var ju Sd:s program ju skulle jämföra med Läroplanen. Är du lat?

Du påstår en massa saker men är för lat för att läsa igenom ett partiprogram.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-07 10:57:02 följande:
    Jo, jag har barn i skolan.

Jag har också haft vänner och släkt som fått dödliga sjukdomar och vårdats av den svenska sjukvården i ett flertal år där enorma resurser sattes in på att ge dem den bästa tänkbara behandling och där bemötandet av dem var så bra man bara kan tänka sig.

Min uppfattning är att ni sverigedemokrater "pissar" på allt och alla i syfte att få Sverige att framstå som ett land i fritt fall.

Det enda som tycks befinna sig i fritt fall är SD-sektens moral.
    Du pratar mycket om sekter här, Det är nog så att du att du själv tillhör den tydligaste: det där kotteriet som utgör pk-sekten.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-07 14:36:24 följande:
    Du pratar mycket om sekter här, Det är nog så att du att du själv tillhör den tydligaste: det där kotteriet som utgör pk-sekten.
    Jo, man kan väl ana att du upplever att det finns ett pk-kotteri med batikhäxor och allt. Så när du smyger omkring och spanar känner du tydligt att Sverige befinner sig i fritt fall på grund av invandringen.

Tja, några ekonomer kan man inte precis lasta SD-sekten för att dra till sig - inte ens en liten räknenisse har jag lagt märke till bland sekten.

Men allvarligt talat - det har alltid funnits sekter som förkunnat att undergången är nära - så SD är inte den första som och kommer säkert inte att bli den sista undergångspredikande sekten heller.

Sverige befinner sig i fritt fall, sådana grillerSkrattande
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-08-07 12:48:47 följande:
    Ingen koppling. Nja, jag ser nog ett flertal kopplingar. jag stryker under dem för din skull
    Philipsson skrev 2014-08-07 06:47:51 följande:
    Dessa asylboenden handlar ju bara om att redan rika individer berikar sig ännu mer på allmänhetens bekostnad.

De politiker som driver denna politik borde anklagas för förskingring av allmänna medel! På våra sjukhus, äldreboenden (de få som finns kvar) och inom hemtjänsten, går personalen på knäna, för att resurserna inte räcker till. Våra gamla lämnas ensamma och nedpissade. Ovärdigt en s.k. välfärdsstat. Våra gemensamma resurser hamnar hos folk som inte har betalat skatt i detta land - invandrare -, och hos dem som berikar sig på invandringen.

Begriper du inte att Sverige befinner sig i fritt fall? Om detta fortsätter kommer Sverige inte att kunna ta emot en enda flykting, och inga flyktingar och utvandrare kommer att vilja komma hit.

För att inte nämna skolan...svensk skola har befunnit sig i ett dekadent tillstånd sen 40 år tillbaka, och nu är det värre än någonsin, och inte lär det bli bättre så länge eleverna bara kan kommunicera på främmande språk!

Ja men inte i din och min diskussion.

Men ok, vill du dit ändå, så är det givtvis så att kopplingar finns eftersom man knappast kan ta hand om andra så bra om man själv går på knäna, och kanske inte heller SKA bjuda in som om vi hade obegränsade resurser och agera som om vi själva har allt på det torra och nu kan fokusera på resten av världen.
    Då blir det lite som att bjuda in vännerna till stor fest och duka upp i vardagsrummet för alla pengar man har, medan det i sovrummet läcker från taket och är stopp i avloppet i käöket, men det hade man inga pengar kvar att fixa.

• FDFMGA
    realist14 skrev 2014-08-07 15:38:34 följande:
    Ja men inte i din och min diskussion.

Men ok, vill du dit ändå, så är det givtvis så att kopplingar finns eftersom man knappast kan ta hand om andra så bra om man själv går på knäna, och kanske inte heller SKA bjuda in som om vi hade obegränsade resurser och agera som om vi själva har allt på det torra och nu kan fokusera på resten av världen.
    Då blir det lite som att bjuda in vännerna till stor fest och duka upp i vardagsrummet för alla pengar man har, medan det i sovrummet läcker från taket och är stopp i avloppet i käöket, men det hade man inga pengar kvar att fixa.
    Jo, jag är medveten om att du tycker att invandringen dränerar Sveriges ekonomi.

Jag delar inte den uppfattningen. Sverige är på det hela taget ett mycket välmående land - och det stora flertalet av oss har det hyfsat bra ekonomiskt.

Att vissa grupper som långtidssjukskrivna och arbetslösa har fått det sämre är konsekvensen av en politik där man anser att vi behöver såväl morötter som piskor.

Det finns en baksida på myntet "det ska löna sig att arbete" och på den står det att det ska svida lite i skinnet om man inte arbetar.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?