• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-08-05 18:58:50 följande:
    Brottsbilderna behöver naturligtvis inte se likadana ut, om då Sverige skulle ha motsvarande antal pedofiler som Belgien. Sverige kan till och med ha fler pedofiler än Belgien, utan att det finns ett enda barn i en källare.

Aja, bara intressant hur man så gärna och i första rum, förklarar olika samhällsskillnader med människor och gener i fokus - och inte lägger något fokus alls på hur samhällen, som system, eventuellt skiljer sig åt.

Mönstret känns ganska genomgående, oavsett vad ämnet skulle handla om.
    Jag förstår vad du menar, men jag tror som sagt inte att Sveriges poliskår är så mycket sämre än Belgiens, så jag tror inte på den förklaringen. Det ÄR något annat, som går djupare, men jag vet inte om någon har förklarat det..?

Om vi tar fransmännen t.ex.. Jag har inte umgåtts så mycket mer än ytligt med fransmän, så jag har inte hunnit märka något sådant själv. Men jag vet att det finns en "allmän" observation av fransmän, att de ska vara väldigt maliciösa. Småsadistiska. Skadeglada när någon råkar illa ut. Och detta har jag läst någonstans, skulle bero på att de uppfostras med mycket stryk och andra förnedrande bestraffningsmetoder. Det gör att de bär på en massa ingrodd vilja att se andra bli förnedrade och lida o.s.v., genom livet. Oftast inte i STORA sammanhang, inte så att de misshandlar människor och djur, men just det där småmaliciösa - skadeglädjen i vardagen. 
  • Statsvetaren

Det finns en hel del folk som genuint hatar SD, men det finns även många människor som "hatar" SD på grund av stigmatiseringen och det sociala grupptrycket.

Särskilt kvinnor är sårbara för att vika ned sig inför grupptryck. Män bryr sig mindre om andras åsikter/grupptryck, även om en sådan effekt finns här också.

Vi har 10 % som faktiskt röstar SD. Jag skulle tippa på att vi har i alla fall runt 15-20 % som sympatiserar med gällande det mesta och säkerligen runt 50 % av de etniska svenskarna som sympatiserar med SD när det kommer till invandringen.

• Digestive
    Jeaninne skrev 2014-08-05 19:06:42 följande:

Jag förstår vad du menar, men jag tror som sagt inte att Sveriges poliskår är så mycket sämre än Belgiens, så jag tror inte på den förklaringen. Det ÄR något annat, som går djupare, men jag vet inte om någon har förklarat det..?

Om vi tar fransmännen t.ex.. Jag har inte umgåtts så mycket mer än ytligt med fransmän, så jag har inte hunnit märka något sådant själv. Men jag vet att det finns en "allmän" observation av fransmän, att de ska vara väldigt maliciösa. Småsadistiska. Skadeglada när någon råkar illa ut. Och detta har jag läst någonstans, skulle bero på att de uppfostras med mycket stryk och andra förnedrande bestraffningsmetoder. Det gör att de bär på en massa ingrodd vilja att se andra bli förnedrade och lida o.s.v., genom livet. Oftast inte i STORA sammanhang, inte så att de misshandlar människor och djur, men just det där småmaliciösa - skadeglädjen i vardagen. 

Hur mäter man effektiviteten på polis - genom att fler eller färre brott uppdagas? Givetvis en svår fråga att greppa om helt men jag tror att mer oro bör riktas åt länder med exempelvis förvånandsvärt låg pedofilverksamhet (som då har ertappats) än länder med förvånadsvärt högt dito. Själva läggningen/störningen verkar ju inte uppstå lättare eller svårare i förhållande till nationer, utan det är ju en fråga om biologi.

Sedan spelar naturligtvis kulturen sin roll men kulturen skapar (troligen) inte sexuella läggningar/störningar på ett så fundamentalt plan (utan snarare så kan en kultur ha en lättare mentalitet kring att "passa på" eller då anser att låg ålder är mer "rent" och så vidare, bland såväl icke pedofiler som pedofiler).

Eller då förklarat genom ditt exempel - att kulturen inte skapar sadister som så, utan snarare ger möjligheten för fransmännen att uttrycka sin skadeglädje i en mer ursäktad utsträckning.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-08-05 19:06:42 följande:

Och vad säger alla de som menar att vi är så liika alla
    ? Klart sådant formar, som så mycket annat. Hade också läst det tidigare.

Såg du btw den fantastiska serien som gick på 90-talet om förlossningsupplevelsen i olika länder...intressant och spännande. Vill minnas att frankrike låg i topp på att använda kejsarsnitt, och deras fokus var mer på att få vila ut efteråt och bebisen låg på annan avdelning och fick vatten i nappflaska första dygnet om mamman så ville. Och det var vanligt.Långt ifrån hur vi hade det...tex.

• FDFMGA
    Statsvetaren skrev 2014-08-05 19:21:08 följande:

Det finns en hel del folk som genuint hatar SD, men det finns även många människor som "hatar" SD på grund av stigmatiseringen och det sociala grupptrycket.

Särskilt kvinnor är sårbara för att vika ned sig inför grupptryck. Män bryr sig mindre om andras åsikter/grupptryck, även om en sådan effekt finns här också.

Vi har 10 % som faktiskt röstar SD. Jag skulle tippa på att vi har i alla fall runt 15-20 % som sympatiserar med gällande det mesta och säkerligen runt 50 % av de etniska svenskarna som sympatiserar med SD när det kommer till invandringen.

Jag skulle gissa att de uppskattningar som gjorts av opinionsinstitut där 15-20 procent anser att SD har den bästa invandringspolitiken ganska väl avspeglar opinionen. Nu särskiljer ju inte opinionsinstituten mellan etniska svenskar och övriga av såväl metodologiska som etiska skäl.

Min gissning är att man måste börja talibanisera som du för att få till högre siffror, genom att förminska kvinnors åsikter och dessutom  bara räkna in de som tillhör den egna klanen.

Min gissning är att mycket av de förakt vi svenskar, etniska eller ej, känner inför SD-sekten just bottnar att sekten är vår alldeles egna talibanvariant.

Endast Sverige svenska talibaner har, typ. Och klanen kallas SD.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-05 19:37:13 följande:

Och vad säger alla de som menar att vi är så liika alla
    ? Klart sådant formar, som så mycket annat. Hade också läst det tidigare.

Såg du btw den fantastiska serien som gick på 90-talet om förlossningsupplevelsen i olika länder...intressant och spännande. Vill minnas att frankrike låg i topp på att använda kejsarsnitt, och deras fokus var mer på att få vila ut efteråt och bebisen låg på annan avdelning och fick vatten i nappflaska första dygnet om mamman så ville. Och det var vanligt.Långt ifrån hur vi hade det...tex.

Jo. Det var till och med så att fransyskorna (vet inte om de gjorde det på landet, men i storstäderna) regelmässigt gavs tabletter efter förlossningen, för att få bort mjölkproduktionen. Om kvinnan inte ville ta tabletterna, så försökte barnmorskan övertala henne med argument som "tänk om du får ful byst och din man tar en älskarinna - då kommer du att ångra dig!" Och det här är inte så länge sedan heller...
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2014-08-05 12:57:05 följande:
    Inte enligt SD, nej. Enligt SD är Sverige ett kristet land. Och ska tvingas på mer kristendom, oavsett vad folk vill.
    Fel. Vi ska inte tvingas på MER kristendom. Däremot skall det kristna arv vi har idag inte utplånas av staten i en strävan att vara religiöst neutral:

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/religionen/
    "Den svenska staten kan och bör inte vara religiöst neutral. Sverige har varit ett kristet land i över tusen år. Kristendomen är intim sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten. Få andra idéer och institutioner har varit lika betydelsefulla för formandet av den svenska kulturen som kristendomen och den svenska kyrkan. Det svenska språket, konsten, litteraturen, filosofin, moralen, traditionerna, arkitekturen, musiken m.m. är alla exempel på samhällsområden som varit och är starkt färgade av vårt kristna arv. Påverkan har dock också varit ömsesidig. Förhållandena, förutsättningarna och kulturen i vårt land gjort att den svenska kristendomens historia innehåller vissa särdrag i jämförelse med andra kristna länder. Många kristna högtider och traditioner är fortfarande en självklar del av vår nationella kultur och utgör viktiga inslag även i många icke troendes liv. Att känna till och förstå det svenska kristna kulturarvet är en viktig nyckel till att förstå vårt lands historia, kultur och samtid. Bevarandet av detta kulturarv är således en angelägenhet för alla svenskar, troende såväl som icke-troende. För att kunna förhålla sig strikt religiöst neutral skulle staten behöva fjärma en betydande del av det svenska kulturarvet ifrån de offentliga verksamheterna och det offentliga rummet och detta är ingenting som Sverigedemokraterna ser som önskvärt. Kristendomen bör i kraft av sin historia tillåtas att inneha en särställning i förhållande till andra religioner i Sverige."
  • Jeaninne
    Flash Gordon skrev 2014-08-05 20:05:35 följande:
    Fel. Vi ska inte tvingas på MER kristendom. Däremot skall det kristna arv vi har idag inte utplånas av staten i en strävan att vara religiöst neutral:

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/religionen/
    "Den svenska staten kan och bör inte vara religiöst neutral. Sverige har varit ett kristet land i över tusen år. Kristendomen är intim sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten. Få andra idéer och institutioner har varit lika betydelsefulla för formandet av den svenska kulturen som kristendomen och den svenska kyrkan. Det svenska språket, konsten, litteraturen, filosofin, moralen, traditionerna, arkitekturen, musiken m.m. är alla exempel på samhällsområden som varit och är starkt färgade av vårt kristna arv. Påverkan har dock också varit ömsesidig. Förhållandena, förutsättningarna och kulturen i vårt land gjort att den svenska kristendomens historia innehåller vissa särdrag i jämförelse med andra kristna länder. Många kristna högtider och traditioner är fortfarande en självklar del av vår nationella kultur och utgör viktiga inslag även i många icke troendes liv. Att känna till och förstå det svenska kristna kulturarvet är en viktig nyckel till att förstå vårt lands historia, kultur och samtid. Bevarandet av detta kulturarv är således en angelägenhet för alla svenskar, troende såväl som icke-troende. För att kunna förhålla sig strikt religiöst neutral skulle staten behöva fjärma en betydande del av det svenska kulturarvet ifrån de offentliga verksamheterna och det offentliga rummet och detta är ingenting som Sverigedemokraterna ser som önskvärt. Kristendomen bör i kraft av sin historia tillåtas att inneha en särställning i förhållande till andra religioner i Sverige."
    Ja? Det var ju precis det jag skrev. Det handlar alltså inte om att påtvinga människor en personlig gudstro - hur nu det skulle gå till? - utan om kyrkans traditionsbärande funktion. Efter tusen år är ju de flesta traditioner vi har, på något sätt kristna eller hopflätade med andra traditioner, som ÄR kristna. Det blir helt bisarrt om allt som på minsta sätt kan ses som kristet, måste rensas ut från det offentliga rummet - för att inte muslimerna ska bli kränkta..? Hör du inte hur det låter..?
  • Flash Gordon
    Jeaninne skrev 2014-08-05 20:15:56 följande:
    Ja? Det var ju precis det jag skrev. Det handlar alltså inte om att påtvinga människor en personlig gudstro - hur nu det skulle gå till? - utan om kyrkans traditionsbärande funktion. Efter tusen år är ju de flesta traditioner vi har, på något sätt kristna eller hopflätade med andra traditioner, som ÄR kristna. Det blir helt bisarrt om allt som på minsta sätt kan ses som kristet, måste rensas ut från det offentliga rummet - för att inte muslimerna ska bli kränkta..? Hör du inte hur det låter..?
    Jag svarade på Dorians inlägg.

Jag rättade honom när han påstod att vi ska påtvingas mer kristendom än idag.
  • Jeaninne
    Flash Gordon skrev 2014-08-05 21:03:32 följande:
    Jag svarade på Dorians inlägg.

Jag rättade honom när han påstod att vi ska påtvingas mer kristendom än idag.
    Förlåt. Får skylla på värmen! Skäms
Svar på tråden Varför hatar folk SD?