• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:42:57 följande:
    Vad gör du mer än gnäller på forum.
    Du reagerar ju starkt, så vad är dina åtgärder för att förbättra?
    Pratar med omgivningen.

I övrigt inget. Väntar på erbjudande från politiskt parti

Är vansinnig över utvecklingen i landet. Eller avvecklingen kanske är ett mer träffande ord.

• realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:41:48 följande:
    Och precis som du så försöker dom flesta föräldrar hålla ordning på sina barn och lära dom rätt och fel, svenska föräldrar som invandrade föräldrar.
    Nationaliteten gör ingen skillnad i det fallet.
    Sant, men uppfattningen om VAD som är rätt och fel, kan det.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-09 08:46:40 följande:
    Nej han är inte inlåst, men jag hör ju hur han pratar med sina kompisar när de är här t.ex.. Det skulle komma fram NÅGONTING i så fall, om dom attityderna fanns i gänget.

Det verkar som om väldigt många i exempelvis Husby inte lyckats särskilt bra... Och jag råkar veta, att det är väldigt vanligt att dessa familjer släpper sina söner vind för våg tidigt. Döttrarna släpper man däremot inte ur sikte.
    Det är vad du tror ja, du vet inte alltså inte ett dugg om vad din son har för sig när inte du ser på.

Vi har redan gått igenom det här med Husby och andra liknande områden, att det handlar om socioekonomiska faktorer mer än någonting annat.
    Men det vill ju inte du höra talas om.
    Det spräcker din världsbild och vad skulle du då hacka på invandrarna om.
    Att du skriver att du vet saker är helt irrelevant, det har visat sig så många gånger att det du hävdar du vet har varit rena rappakaljan.
    Vill du bli trodd av mig får du prestera bättre än så.
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:44:31 följande:
    Jag tänker inte mata dig med länkar, men om du följt med i samhällsdebatten det minsta kan du inte ha undgått alla dom åtgärder som har satts in för att stävja bråk och skadegörelse i förorterna.
    Det kan bara inte komma som en överraskning för dig.
    Jag menade inte åtgärder från svenska samhället, det var inte det vi pratade om.
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:50:07 följande:
    Det är vad du tror ja, du vet inte alltså inte ett dugg om vad din son har för sig när inte du ser på.

Vi har redan gått igenom det här med Husby och andra liknande områden, att det handlar om socioekonomiska faktorer mer än någonting annat.
    Att du skriver att du vet saker är helt irrelevant, det har visat sig så många gånger att det du hävdar du vet har varit rena rappakaljan.
    Det är väl bara att se hur det ser ut i olika länder..eller vill du mena att det inte är någon skillnad mellan länder och kulturer? Då har du inte rest speciellt mycket.

Och man vet inte allt om sina barn, det har du rätt i....men man vet vilka grundvärderingar man präntat in i dem från barnaåren.

• Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-09 08:27:57 följande:
    Ja, tänk om alla invandrare skulle ta tillvara möjligheterna här i landet, som hon har gjort! Enligt PK-tanterna skulle det vara omöjligt p.g.a. att de drabbas av så mycket fördomar som håller dem tillbaka, men i så fall skulle ju denna kvinna ha mötts av SAMMA fördomar...

Jag känner förresten en somalisk kvinna som arbetar som hjälplärare på SFI (hon tolkar mellan lärarna och de helt nyanlända, som inte kan någon svenska alls än). Henne har jag all respekt för! Hennes man arbetar som busschaufför för övrigt. Så visst finns dom OCKSÅ. Men så gick dom också in för att lära sig svenska och bli självförsörjande här ifrån början, och de begränsade sitt barnantal till tre... vilket är närmast barnlöst i Somalia, där kvinnans status bestäms av hur många söner hon fött. 
    Vad bra att du har respekt för henne, får så gör dom flesta invandrare, jag är övertygad om att alla människor försöker så gott dom kan, både svenskar och invandrare.
    Sen har vi alla olika förutsättningar och når därför olika långt och behöver olika stöd och i olika  utsträckningar.
    Det kan väl ändå inte vara så svårt att förstå.
    Så om du menar vad du säger när du säger att du respekterar den här kvinnan så borde du respektera dom flesta människorna.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-09 08:49:29 följande:
    Sant, men uppfattningen om VAD som är rätt och fel, kan det.
    Exakt. T.ex. har väldigt många muslimska föräldrar - kanske majoriteten, fast man såklart inte kan ge några siffror eller procenttal - uppfattningen att familjens flickor och kvinnor bär familjens heder. Familjens pojkar och män däremot, kan göra vad som helst med svenska flickor - som ses som slampor utan värde. Så länge som de gifter sig med en kysk muslimsk flicka när den dagen kommer. Och dessa värderingar är starkt ingrodda. De fanns för övrigt i Sverige också förr, fast inte bland verkligt troende kristna. 
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:47:02 följande:
    Nej det gör jag inte, såklart. :)

Du menar rädslan...kopplade det till att du skrev:
    hur snabbt generaliseringar och extrapoleringar uppstår.
    Bra, då har vi rett ut det. Glad
    Kan du utveckla hur du tänkte där, för jag hängde inte med.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:50:07 följande:

Vi har också gått igenom att detta med socioekonomiska faktorer inte håller. Eftersom det även bor andra nationaliteter och religioner i dessa områden (t.ex. svenskar, finländare och östasiater). De lever under samma socioekonomiska förhållanden, men de bär sig inte åt så för det.

Dessutom är även de socioekonomiska förhållandena självförvållade, eller i alla fall delvis. När det gäller de ungdomar i upploppen, som till och med var födda här, så hade ju deras föräldrar haft många år på sig att lära sig svenska, begränsa antalet småsyskon, skaffa jobb - och flytta därifrån. 
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:48:38 följande:
    Pratar med omgivningen.

I övrigt inget. Väntar på erbjudande från politiskt parti

Är vansinnig över utvecklingen i landet. Eller avvecklingen kanske är ett mer träffande ord.
    Som dom flesta människor alltså, dom flesta är rätt oföretagsamma.
    Men sen finns det eldsjälar och dom är värda all cred, men även dom har sina begränsningar.
    Tänk om vi alla bara kunde göra något, så mycket bättre det skulle bli.
    En varmare och medmänskligare värld.
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?