• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:43:51 följande:
    Det är bara det att du har inte sanningen, du har ett uppmålat skräckscenario som inte överesstämmer med verkligheten.
    Läs mitt inlägg till realist ovan.
    Nej, jag vet du kan inte begripa hur man samtidigt kan värna om kvinnors rättigheter och en human människosyn.
    Att ge människor en fristad från förtryck och krig är inte detsamma som att stödja islam.
    Men jag undrar om du nånsin kommer förstå det, om du vill förstå det, nånting säger mig att det snarare handlar om det sistnämnda.
    Det andra blir ju följden av det första. Eftersom de tar med sig religionen och kulturen hit. Det är ju inte religionen/kulturen de flyr ifrån. Utom i vissa specialfall, som iranierna som flydde när Khomeini tog över, eller de kristna syrianerna. I de kristna syrianernas fall, så är dock deras variant av kristendom väldigt extrem. Och kulturen, inklusive tvångsgiften, oskuldskontroller, hedersmord o.s.v., är precis likadan som bland (fundamentala) muslimer.

Och NEJ alla muslimer är inte så - det finns liberalare inriktningar i de nordafrikanska länderna, samt bland infödda turkar (till skillnad från kurder) i Turkiet. Det är dock inte dom som kommer hit som flyktingar, utan dom som kommer hit är just fundamentalister.
  • JTA
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:17:47 följande:
    Jisses.
    Du vet att det där håller på att luckras upp mer och mer, nu börjar ju imamer till och med viga homosexuella.
    Och i synnerhet av dom som bor i Sverige, dels därför att dom har flytt hit, dom som förmår det är dom drivkraftiga, dom som vågar tänka utanför boxen.
    Och dels därför att dom färgas av våra värderingar.
    Dels därför att när människor får utbildning och en dräglig levnadsstandard så försvinner dom där värderingarna mer och mer.

JO, just bland verkligt troende kristna har den synen varit som starkast och lever kvar än idag i mer eller mindre utsträckning.
    Men att det har försvunnit här beror ju på just min sista punkt ovan, självklart gäller det även muslimer.
    Känner till en enda imam i världen som viger homosexuella. Känner du till några fler?
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-08-09 08:22:57 följande:

Så det där med "ses inte med blida ögon", det var bara något du drog till med?

Eller menar du att det sitter en hop med folk som reagerat starkt men som inte gör något- ändå?

Ang, Ansvar för andra, så är väl minikravet att iaf ha ansvar för sina unga killar som bor hemma, men det verkar brista även där.

Och man kan reagaera även om man inte har ett ansvar...eller hur...det är väl därför vi debatterar här....

Ang- somliga syns inte men finns ändå...så lägg gärna ut en länk eller två på motsatsen, dvs det DU sett ...du som vet.

Eller antar du bara?

Det finns många i invandrartäta områden som genom kyrkan, fotbollen (eller annan sport) eller andra initiativ som nattvandring verkar för en tryggare miljö för barn och ungdomar. De är ofta på plats om något händer och reder upp, talar till rätta och lugnar.
  • Jeaninne
    Jisses.
    Du vet att det där håller på att luckras upp mer och mer, nu börjar ju imamer till och med viga homosexuella.
    Och i synnerhet av dom som bor i Sverige, dels därför att dom har flytt hit, dom som förmår det är dom drivkraftiga, dom som vågar tänka utanför boxen.
    Och dels därför att dom färgas av våra värderingar.
    Dels därför att när människor får utbildning och en dräglig levnadsstandard så försvinner dom där värderingarna mer och mer.

JO, just bland verkligt troende kristna har den synen varit som starkast och lever kvar än idag i mer eller mindre utsträckning.
    Men att det har försvunnit här beror ju på just min sista punkt ovan, självklart gäller det även muslimer.
    Det är EN imam som har välsignat (inte vigt) homosexuella, och han har det inte lätt just nu... Död Skulle inte förvåna mig alls om han hittas mördad.

Hedersmord har aldrig förekommit bland kristna. Det har såklart hänt att en far har slängt ut sin gravida dotter, och att hon har dött av svält och umbäranden till följd av det. Men uppfattningen att en man (eller bror) är tvungen att mörda kvinnan rituellt, för att rentvå familjens heder, har aldrig funnits i Sverige eller inom kristendomen. Det som kommer närmast är väl i så fall häxbränningarna... men det är ett tag sedan nu.

Detta att invandrare skulle anpassa sig till samhället omkring stämmer inte heller. Det är faktiskt precis tvärtom - och detta kunde vi iaktta när det gällde de katolska och grekisk-ortodoxa arbetskraftsinvandrarna som kom hit på 1950-70-talet. Från bland annat Spanien, Italien, det före detta Jugoslavien och Grekland. Jag kände en hel del av dem på 1970- och 80-talet, då jag växte upp i Tensta. De familjerna fortsatte att hålla sina ungdomar lika hårt som de själva hade blivit hållna i hemlandet i sin ungdom. De hade inte fattat, att i hemlandet hade även katolska ungdomar fått börja använda p-medel och bo ihop utan att vara gifta...

Det är för övrigt likadant i svenskbygderna i Minnesota. Där talar folk en gammalsvenska som vi knappt förstår längre, de firar gamla svenska traditioner som vi har glömt bort o.s.v..
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-09 08:46:40 följande:

Nej han är inte inlåst, men jag hör ju hur han pratar med sina kompisar när de är här t.ex.. Det skulle komma fram NÅGONTING i så fall, om dom attityderna fanns i gänget.

Det verkar som om väldigt många i exempelvis Husby inte lyckats särskilt bra... Och jag råkar veta, att det är väldigt vanligt att dessa familjer släpper sina söner vind för våg tidigt. Döttrarna släpper man däremot inte ur sikte.

Om du pratar hemma som du gör här på forumet, har din son lärt sig att man gör skillnad på folk och folk och ser ner på de som tycker annorlunda (PK-tanter, ditt uttryck). Om du inte pratar så här hemma utan bara i särskilda sammanhang har du precis motbevisat dig själv ang dig vetskap om sonens attityder och ageranden utanför hemmet.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-09 08:58:33 följande:

Vi har också gått igenom att detta med socioekonomiska faktorer inte håller. Eftersom det även bor andra nationaliteter och religioner i dessa områden (t.ex. svenskar, finländare och östasiater). De lever under samma socioekonomiska förhållanden, men de bär sig inte åt så för det.

Dessutom är även de socioekonomiska förhållandena självförvållade, eller i alla fall delvis. När det gäller de ungdomar i upploppen, som till och med var födda här, så hade ju deras föräldrar haft många år på sig att lära sig svenska, begränsa antalet småsyskon, skaffa jobb - och flytta därifrån. 

Var det du som anklagade mig för klassförakt? Läs sista stycket igen.

När det är upplopp i Husby är det ungdomarna i Husby som bråkar, inte muslimerna i Husby, det vet du va? Upploppen är ett ungdomsfenomen och är framförallt kopplat till frustrationen över levnadsvillkoren, identitetssökande och uppgivenhet inför framtidsutsikter.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-09 10:31:46 följande:
    Det andra blir ju följden av det första. Eftersom de tar med sig religionen och kulturen hit. Det är ju inte religionen/kulturen de flyr ifrån. Utom i vissa specialfall, som iranierna som flydde när Khomeini tog över, eller de kristna syrianerna. I de kristna syrianernas fall, så är dock deras variant av kristendom väldigt extrem. Och kulturen, inklusive tvångsgiften, oskuldskontroller, hedersmord o.s.v., är precis likadan som bland (fundamentala) muslimer.

Och NEJ alla muslimer är inte så - det finns liberalare inriktningar i de nordafrikanska länderna, samt bland infödda turkar (till skillnad från kurder) i Turkiet. Det är dock inte dom som kommer hit som flyktingar, utan dom som kommer hit är just fundamentalister.
    Det är du som påstår att det blir en så följd.
    Jag tror inte alls att det behöver bli så eller ens att det är så, som jag skrev i tidigare inlägg om varför.
    Sen handlar det förstås om hur vi som värdland sköter integreringen.
    Jag tror att det du beskriver självklart existerar, men att det tillhör undantagen, dom allra flesta tar inte med sig dom värderingarna hit.
    Du glömmer en viktig sak, det är människor som varit med om helt livsomvälvande händelser, när sånt händer en människa så är man också mer benägen att ändra sina värderingar, när allting skakas om i det fundament man trodde på.
    Och när det fundamentet fick en att fly sitt hemland så är man knappast benägen att återuppta det i det nya landet.
  • Speakers Corner
    JTA skrev 2014-08-09 10:32:25 följande:
    Känner till en enda imam i världen som viger homosexuella. Känner du till några fler?
    Kan inga namn på rak arm, vem är det du känner till?
    Men jag har läst om det vid ett flertal tillfällen på sistone.
  • Kunigunda

Jisses.

Något säger mig att SD och dess anhängare inte betraktar just detta som framsteg...
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-09 10:40:03 följande:
    Det är EN imam som har välsignat (inte vigt) homosexuella, och han har det inte lätt just nu... Död Skulle inte förvåna mig alls om han hittas mördad.

Hedersmord har aldrig förekommit bland kristna. Det har såklart hänt att en far har slängt ut sin gravida dotter, och att hon har dött av svält och umbäranden till följd av det. Men uppfattningen att en man (eller bror) är tvungen att mörda kvinnan rituellt, för att rentvå familjens heder, har aldrig funnits i Sverige eller inom kristendomen. Det som kommer närmast är väl i så fall häxbränningarna... men det är ett tag sedan nu.

Detta att invandrare skulle anpassa sig till samhället omkring stämmer inte heller. Det är faktiskt precis tvärtom - och detta kunde vi iaktta när det gällde de katolska och grekisk-ortodoxa arbetskraftsinvandrarna som kom hit på 1950-70-talet. Från bland annat Spanien, Italien, det före detta Jugoslavien och Grekland. Jag kände en hel del av dem på 1970- och 80-talet, då jag växte upp i Tensta. De familjerna fortsatte att hålla sina ungdomar lika hårt som de själva hade blivit hållna i hemlandet i sin ungdom. De hade inte fattat, att i hemlandet hade även katolska ungdomar fått börja använda p-medel och bo ihop utan att vara gifta...

Det är för övrigt likadant i svenskbygderna i Minnesota. Där talar folk en gammalsvenska som vi knappt förstår längre, de firar gamla svenska traditioner som vi har glömt bort o.s.v..
    Jo, det är sant, ja, titta på dom du nämner dom är helt integrerade idag.
    Och att man firar sina egna högtider eller talar sitt eget språk med varandra, skulle det vara fel menar du, skämtar du nu eller.
    Om man i övrigt är integrerad och självförsörjande och följer landets lagar, vad spelar det för roll?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?