• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-09 14:42:23 följande:
    Men det är ju just det som är vår svenska kultur. Vi är den mest individualistiska nationen i världen. Ska vi ha en regering som tvingar oss att vara annat?
    Nej, snarare kan man säga att svenskarna är världens mest lättstyrda folk.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-09 15:23:44 följande:

Nej, snarare kan man säga att svenskarna är världens mest lättstyrda folk.

Jag åsyftade world value surveys karta. Vilken studie tänkte du på?
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-09 16:10:00 följande:
    Jag åsyftade world value surveys karta.

Dokumentet? Sida i dokumentet?
  • Philipsson
    Vilken studie tänkte du på?
    På det faktum att svenskarna historiskt sett alltid, mycket snabbt, har anpassat sina åsikter efter den makten, d.v.s. etablissemanget, har velat att folket skulle ha. Det var det bärande ämnet i TV-serien "Världens modernaste land" bl a.
  • JTA
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 15:13:30 följande:
    Det får mig att tänka att det är en början och det är vackert nog.
    Rom byggdes inte på en dag.
    Och det får mig att tänka att det motbevisar påståendet att muslimer är religiösa fundamentalister som inte kan förändras.
    Det är vad det får mig att tänka.

Vad får det dig att tänka?
    Att ALLA människor i en viss grupp tänker eller beter sig precis likadant är förstås ett helt ohållbart påstående. Jag brukar tänka mig strömningar istället. Det finns huvudsakliga strömningar och så finns extrema eller marginella strömningar.

HBT-certifierade imamer är en mycket marginell strömning inom det muslimska kollektivet. De får oproportionerligt mycket utrymme i media för att journalisterna liksom du gärna vill hitta någonting som motsäger att muslimerna skulle vara religiösa fundamentalister som kan förändras.

Antalet "svenska" jihadister i Syrien/Irak lär till exempel vara många gånger fler än antalet som förespråkar tolerans för HBT. Vad får det dig att tänka?

• Digestive
    JTA skrev 2014-08-09 14:12:38 följande:

Svenskarna är en av världens minst traditionsbundna folk. Man kan gott säga att vår tradition är att vara sekulära/rationella, toleranta, ickenationalistiska etc. Traditionen är att skita i traditionerna. Se WVS culture map.

Så du kanske får som du vill.

Kruxet med detta i ett sammanhang där man problematiserar invandringen är att våra invandrare i stor utsträckning kommer från kulturer med motsatt karaktär. Religiösa, intoleranta, nationalistiska, traditionsbundna med starka survival values.

Eller med andra ord: Ju fler invandrare vi pga vår ickenationalistiska och toleranta attityd släpper in, desto mindre tolerant och ickenationalistiskt blir Sverige.

Jag skrev att det skulle gälla alla människor, att söka samarbete, varav sådant förslag följde. Läs igenom saker lite bättre innan du svarar. ?
  • ankielisabethjohansson

Jag har själv inget problem med alla dessa som kommer hit, bara en del av dom. De som ställer till med problem och de som skriker och visslar efter en när man är ute på stan. Man blir illa tillmods. 
    Jag känner en gammal polis som berättade att över 80% av alla de brott som begås i Sverige har begåtts av invandrare. Det är bara 20% svenskar i Sverige. Om man nu kommer till ett annat land, varför kan man då inte uppföra sig och följa lagar och regler?
    Vi tar in så många hela tiden. Vi kan inte ens ta hand om alla de vi redan har här.
    Alla våra gamla släktingar och nära, som är på ålderdomshem har det skitdåligt, pga att vi har för lite pengar för att ta hand om dom. Pensionerna blir bara lägre och lägre, undra varför? 
    Moderaterna vill bara ta in fler och fler. Det kommer inte gå. Fredrik skulle aldrig låtat sina barn gå runt på stan bland alla dessa invandrare. 
    Vi kan väl börja ta hand om de vi redan har här och inte göra Fredriks plånbok större och hans ego större. Han är den ända som tjänar på detta. 
    Jag säger inte att alla är dåliga, det finns så många snälla och oskyldiga där ute. 

• JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-09 14:42:23 följande:
    Men det är ju just det som är vår svenska kultur. Vi är den mest individualistiska nationen i världen. Ska vi ha en regering som tvingar oss att vara annat?
    Ja det är vad jag skrev OCH menade. Vi får inte en regering som tvingar oss att vara annat. SD är socialkonservativa men jag är övertygad om att de flesta av deras väljare är missnöjesröster - SOM-undersökningen 2012 visade att 45 % av svenskarna anser det vara en bra idé att dra ner på flyktinginvandringen medan endast 26 % höll emot. SD har bara på grund av missnöje potential för mycket mer än 10 % - övriga partier agerar ju tvärt emot folkviljan.

Man bör fundera på hur det kan vara möjligt att 45 % vill minska på flyktinginvandringen. Den från vänsterhåll vanliga förklaringsmodellen att högerextremismen sprider sig som en gräsbrand håller knappast. Sverige är dokumenterat öppet, tolerant och ickerasistiskt. För mig är det mycket rimligare att svensken helt enkelt har tröttnat på en politik som uppenbarligen inte fungerar.
  • JTA
    Digestive skrev 2014-08-09 18:33:42 följande:
    Jag skrev att det skulle gälla alla människor, att söka samarbete, varav sådant förslag följde. Läs igenom saker lite bättre innan du svarar. ?
    Aha, ja det gjorde du. Jag hade fokus på Sverige och vad som kunde göras här när jag läste ditt inlägg, sorry.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?