• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-09 11:52:12 följande:
    Maryam i Hällefors, 1994. Hon var kristen, liksom pappan som mördade henne.
    Ja, hon var kristen syrian. Jag glömde den gruppen förut.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 15:15:54 följande:
    No true Scotsman-argumentet alltså.

http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman

Varför blir jag inte förvånad?
    Nej. När man säger "kristna" så tänker man ju på västerlänningar samt de länder som västerlänningar spritt sig till, t.ex. Amerika och Australien. Inte enskilda avarter. Det finns säkert "kristna" indianer kvar i Amazonas djungler också, som efter sitt kristnande av portugisiska präster för 3-400 år sedan har bluddrat bort det mesta, till en "kristendom" som vi inte längre skulle känna igen. Det går inte att inkludera dem när man ska beskriva hur kristna agerar.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-08-09 15:23:44 följande:
    Nej, snarare kan man säga att svenskarna är världens mest lättstyrda folk.
    Det stämmer, och det gäller ALLTING som jag kan komma på nu. I andra länder har folk gjort motstånd, och det har aldrig gått att omvända hela folket (oavsett vad det gäller). Medan det i Sverige alltid bara får finnas en åsikt åt gången, och alla som ens andas om något annat fryses/mobbas ut, förlorar jobbet, utesluts ur fackföreningen o.s.v..

Det finns många andra exempel än invandringen, t.ex. synen på aborter (i USA finns det en stor pro life-rörelse, här blir en person omöjlig om hon eller han säger att h*n är emot abort). Eller synen på religionen i skolan. I USA finns det skolor, speciellt i Bibelbältet, där man inte ens undervisar om Darwins lära - utan endast om skapelseberättelsen. Det skulle vara otänkbart här - en sådan skola skulle inte få verka. Och så vidare.

(Nu har jag inte sagt att detta med abort och kreationismen är varken mina åsikter eller bra åsikter, nödvändigtvis. Det var endast exempel.)
  • Jeaninne
    JTA skrev 2014-08-09 18:30:17 följande:
    Att ALLA människor i en viss grupp tänker eller beter sig precis likadant är förstås ett helt ohållbart påstående. Jag brukar tänka mig strömningar istället. Det finns huvudsakliga strömningar och så finns extrema eller marginella strömningar.

HBT-certifierade imamer är en mycket marginell strömning inom det muslimska kollektivet. De får oproportionerligt mycket utrymme i media för att journalisterna liksom du gärna vill hitta någonting som motsäger att muslimerna skulle vara religiösa fundamentalister som kan förändras.

Antalet "svenska" jihadister i Syrien/Irak lär till exempel vara många gånger fler än antalet som förespråkar tolerans för HBT. Vad får det dig att tänka?
    Exakt. Men det går inte att prata förstånd med någon som önsketänker... Vore jag homosexuell eller bisexuell, så skulle jag vara jävligt orolig för att muslimerna skulle ta över här. JÄVLIGT. För då blir det spöstraff  - i värsta fall hängning - på stadens torg, folket till varnagel. För kvinnor kanske tvångsomskärelse... Och var det ska bli av barnen som redan finns i sådana förhållanden, vill vi inte tänka på...

Även för kvinnor som aldrig varit gifta med sina barns pappor, samt barn som är födda utanför äktenskap, kan det bli problem. 
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-09 15:23:44 följande:
    Nej, snarare kan man säga att svenskarna är världens mest lättstyrda folk.
    Jeaninne skrev 2014-08-10 00:25:30 följande:
    Det stämmer, och det gäller ALLTING som jag kan komma på nu. I andra länder har folk gjort motstånd, och det har aldrig gått att omvända hela folket (oavsett vad det gäller). Medan det i Sverige alltid bara får finnas en åsikt åt gången, och alla som ens andas om något annat fryses/mobbas ut, förlorar jobbet, utesluts ur fackföreningen o.s.v..
    Hm, det finns visst ingen hejd på SD-sektens hat mot Sverige och oss svenskar.

Världens mest lättstyrda folk som inte som inte har kurage att göra motstånd mot makten, och det bara för att vi svenskar inte böjer våra huvuden inför sektledaren Åkessons  briljans utan i stället ser med löje och förakt på SD-sekten och dess ständiga svenskhat.

För den som inte enbart sitter i pojkrumsfönstert och spanar efter batikhäxor, eller uppbär bidrag från soc så ter det sig nog helt annorlunda.

Internationella företag som etablerar sig  i Sverige brukar åtminstone inledningsvis ha stora problem att anpassa sig till den svenska kulturen där man är van att ifrågasätta. Kortfattat brukar fenomenet beskrivas som att här går det inte aatt peka med hela handen och förvänta sig att nå resutat - här kan chefer och ledningsbeslut bli ifrågasatta, så det gäller för dem att lära sig att motivera och diskutera beslut.

Finns det överhuvudtaget någon innehåll bakom frasen att SD-sekten älskar Sverige. Vilket Sverige i så fall - det dryper ju om förakt för Sverige och svenskar från sektens förkunnare.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Philipsson

Otroligt att det finns folk som ännu tror att Alliansen har bedrivit denna massinvandringspolitik som nån slags snällhetspolitik.

Vi som tänkt till har ju begripit att det Alliansen har ägnat sig åt är att slita sönder välfärdsstaten.

Jag Guillou skriver om Reinfeldts ideologi här: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article19340038.ab

Även om JG inte nämner invandringspolitiken explicit, kräver det ju ingen större tankemöda att stoppa in även den i Reinfeldts ideologiska paket.

• Philipsson
    Jeaninne skrev 2014-08-10 00:25:30 följande:

Det finns många andra exempel än invandringen, t.ex. synen på aborter (i USA finns det en stor pro life-rörelse, här blir en person omöjlig om hon eller han säger att h*n är emot abort). Eller synen på religionen i skolan. I USA finns det skolor, speciellt i Bibelbältet, där man inte ens undervisar om Darwins lära - utan endast om skapelseberättelsen. Det skulle vara otänkbart här - en sådan skola skulle inte få verka. Och så vidare.

(Nu har jag inte sagt att detta med abort och kreationismen är varken mina åsikter eller bra åsikter, nödvändigtvis. Det var endast exempel.)
    Ett bra exempel är när dåtidens etablissemang beslöt sig för att byta ut det svenska kungahuset! Helt frankt hämtade man hit en fransk marsalk från Napoleons krigsmakt, Bernadotte, som dessutom helt saknade adel i sina anor. L´ancient régime förpassades till historien i ett huj! Svenska folket tillfrågades aldrig men protesterade heller inte.

Ett annat bra exempel är när dåtidens etablissemang beslöt att Sverige skulle bli ett protestantiskt land. Det gick helt fredligt till; Gustav Vasa och Oxenstierna omvände svenskarnas med ett pennstreck! Svenska folket tillfrågades aldrig men protesterade hellr inte.

Motsvarande skeenden i Europa gav upphov till inbördeskrig!
  • JTA
    Philipsson skrev 2014-08-10 08:23:54 följande:
    Ett bra exempel är när dåtidens etablissemang beslöt sig för att byta ut det svenska kungahuset! Helt frankt hämtade man hit en fransk marsalk från Napoleons krigsmakt, Bernadotte, som dessutom helt saknade adel i sina anor. L´ancient régime förpassades till historien i ett huj! Svenska folket tillfrågades aldrig men protesterade heller inte.

Ett annat bra exempel är när dåtidens etablissemang beslöt att Sverige skulle bli ett protestantiskt land. Det gick helt fredligt till; Gustav Vasa och Oxenstierna omvände svenskarnas med ett pennstreck! Svenska folket tillfrågades aldrig men protesterade hellr inte.

Motsvarande skeenden i Europa gav upphov till inbördeskrig!
    Ett motexempel är folkomröstningen om euro. Massiv propaganda från i stort sett hela det politiska spektrat, näringslivet och facken. Ändå övertygande seger för nejsidan.

Invandringspolitiken kan bli nästa NEJ från folket. Det finns uppenbarligen gränser.
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:32:20 följande:
    Du har en poäng, det medger jag.
    Det är extrapoleringar åt alla håll, och vi polariserar oss.
    Jag håller med det är synd att det blir så.
    Debatten skulle tjäna på att vi nyanserade oss men då från båda hållen, för även dom som är emot invandringen är precis lika goda kålsupare.

Men generaliseringar är av ondo, dom skapar fördomar som skapar diskriminering som skapar våld.
    Generaliseringar ska man vara jävligt försiktig med.
    Och för mig personligen så funkar det så att när nån drar till med en generalisering då slutar jag lyssna.
    Som när Jeaninne skriver som hon gjorde i inlägget om muslimers kvinnosyn, då tänker jag på dom muslimer jag känner och jag ser att det hon skriver inte alls stämmer in på det dom säger och står för.
    Nästa tanke blir då att om dom inte står för det så finns det säkert många, många fler som inte heller gör det, men som Jeaninne anklagar och sprider att dom gör.
    Fördomar helt enkelt.
    Det är fult att göra så mot andra människor.
    Geraliseringar kan mycket väl uttalas av de som (jag är en av dem) har som en så självklar sak i bakhuvudet att det inte  behöver tjatas om varenda gång man säger något- att det givetvis inte gäller precis alla.
    Men- man kan nu ha tillräckliga problem med företeelsen  ändå, eller hur.

Jag menar, ska man hårddra det där pratet om att aalllaa ska var involverade- annars har vi inte rätt att säga något, så kan vi knappt ens uttalas oss om nazismens historia eftersom det faktiskt fanns de som vägrade lyda order ..men de förminskar väl inte det som skedde för det?? Nej- just det.

Har skrivit det förut, men den tål att upprepas, muslimerna har sin gud- Allah, vi har vår- Alla.

Det går inte att föra en debatt med guden Alla på axlarna, inte om något.

• realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:35:32 följande:
    Så varför blir du då inte politiskt engagerad?
    Bra fråga. Ska tugga på den.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?