Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-07-10 13:23:50 följande:
    Vatikanstaten..? Men den är ju uppbyggd av människor ifrån så väsensskilda länder som Irland och Brasilien... Så det vore mer märkligt om det INTE fanns olika kulturella inflytanden där... Dock är de ju enade i sin tro och sin liturgi och i det liturgiska språket (latin).

Angående olika kulturer i Sverige, så är det som förenar ändå mycket mer omfattande än det som skiljer. Men självklart är även lokala kulturuttryck värda att bevara - jag är den första att tycka det! Allt från att baka spettekakor till konsten att skilja renar med lasso bör bevaras!
    Exakt. Vatikanstaten har folk från världens alla hörn.

Precis som Sverige.

Right. Jag är säker på att en svensk Hells Angel-medlem känner mycket mer gemenskap med Marcus Wallenberg än med en rumänsk Hells Angel. Drömmer
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Lindir skrev 2014-07-10 14:42:43 följande:
    Jag tror att de flesta som gillar svensk folkmusik inte bara gillar svensk folkmusik, de gillar folkmusik oavsett var den har sitt ursprung. Folkmusiker tycks mig också ofta vara mycket lite inskränkta vad gäller musikaliska intryck. Det står i sig inte i motsatsförhållande till att också bevara den svenska folkmusikskatten.
    Nu var det länge sedan jag var på en folkmusikfestival men du får gärna tipsa mig om några. Det gör inget om de förutom svensk folkmusik också innehåller en god dos irländsk folkmusik och varför inte lite drusisk också.
    Heh, minns när SD gjorde ett utspel om att kulturpengar enbart skulle gå till svensk folkmusik, och inte till mer mångkulturella kulturinslag. Svenska folkmusiker uttryckte, i rak motsats till vad SD väntat sig, starkt missnöje med detta - de menade att mångkultur har varit och är en inspiration för folkmusik(er), och att SD kunde stoppa sitt förslag där solen inte skiner. Varpå SD raskt förklarade att svenska folkmusiker är svenskfientliga!! Drömmer
  • Dorian Ertymexx
    Jeaninne skrev 2014-07-10 13:38:56 följande:
    Det är ingen som vill förbjuda någonting. Månkulturella festivaler har också sin plats! Det vi vänder oss emot, är att det har gått för långt åt ANDRA hållet. Att det har blivit PK att gömma undan vår egen kultur - ja, att till och med påstå att vi inte har någon kultur.

Det är t.ex. omöjligt idag att få sponsorer till en folkmusikfestival, som enbart innefattar traditionell nordisk folkmusik och -dans. Alltså fiol, dragspel, nyckelharpa och sång. Hambo, schottis, bondvals, polka och våra 700 svenska polskevarianter...

Utan det MÅSTE vara några utländska inslag också. Som alibi. Samt helst något "genusperspektiv", typ den gruppen tjejer som framför traditionella folkvisor, där alla "han" har bytts ut till "hon" och vice versa. Det är Jungfrun som rider till främmande land och Herr Olof som sömmar de röda gullband. DÅ tänker sponsorerna att det är Politiskt Korrekt att sponsra festivalen! Och lokalpressen skriver entusiastiskt om allt det "mångkulturella" och "utmanande" och "nyskapande" (den inbjudna riksspelemannen struntar man i att intervjua).
    Jodå, SD vill förbjuda en hel del. De bara hymlar om det en massa.

Och nej, det är inte omöjligt, känner folk inom den svängen. Klart de lever inte gott på det, men det gör man ju ingenstans inom kultur med rådande regering (som, återigen, får SDs stöd i slika frågor).
  • Dorian Ertymexx
    Jeaninne skrev 2014-07-10 20:09:06 följande:
    Det fattar jag också att vi har fått influenser annanstans ifrån. MEN allt har ju smälts ned och blandats med annat, bland annat vårt eget gamla genuina, och skapats om, för att passa vår egna folksjäl...
    Jo, faktiskt. Allt. Finns inget "gammalt genuint", allt är nytolkningar. Helt enkelt för att varje generation definierar, omdefinierar, ratar och skapar nytt. Jultomten fanns inte för hundra år sedan, då var det julbocken som gällde. Lucia är nymodigt. Köttbullarna kom från utsocknes, liksom potatisen. Och så är det med all kultur, överallt - allt, överallt, i alla länder, är resultat av smältdeglar, omtolkningar och evig förändring. Det gamla genuina hittar du i historiska muséer, ingen annan stans.
  • Dorian Ertymexx
    Lindir skrev 2014-07-10 20:57:51 följande:
    Jag tror du oroar dig i onödan. Kultur förändras och har alltid förändrats men det sker så sakterliga. Jag har inte sett att vår kultur har förändrats värst mycket sedan jag var barn. Visst finns det flera kulturer i Sverige nu men nog knaprar vi sill, skinka och kräftor vid givna tillfällen fortfarande. Att man inkluderar andra kulturyttringar i ett land betyer inte att man utpånar sina egna. Ingen kommer att hindra oss från att dansa runt midsommarstänger (eller är det majstänger - kulturkrockar?), sjunga nationalsången vid hockey-VM eller fika (se där en genuint svensk kulturyttring).
    Jepp. Visst har det förändrats, det har det, men om man ser det som en katastrof skulle man känna sig lika oroad vid vilken given tidpunkt som helst i historien. Det har alltid förändrats. Konstant.
  • Dorian Ertymexx
    Jeaninne skrev 2014-07-12 06:41:52 följande:
    Det finns redan speciella domstolar för muslimer i Storbritannien. Dessa dömer i familjerätt, och brittisk lag är alltså satt ur spel. Giftermål med flera fruar, skilsmässa p.g.a. att bruden inte var oskuld, frågor om hemgiftens återbetalande, olika villkor för män och kvinnor när/om de får initiera skilsmässa, mannen har rätt till barnen efter en skilsmässa... Helt galet!
    Nej det är det inte. Brittisk lag gäller. Däremot är familjerätt inte något slags bindande lag - den appliceras bara när parter inte kan komma överens. De muslimska domstolarna är försök att skapa sämja. De bryter alltså inte mot brittisk lag på något vis.

Och vad du glömmer nämna är att liknande domstolar finns för judar också. Och, troligen, också för kristna som Jehovas Vittnen, men det har jag inget skriftligt på.
  • Dorian Ertymexx
    tobbe01 skrev 2014-07-12 10:05:00 följande:

Att denna tråd är så välbesökt säger mig att SD verkligen behövs. Efter valet i höst får vi veta hur mycket och att SD kommer att göra ett bra val står utom allt tvivel. Jag hjälper till med min röst.

Intressant logik. Så om många besöker Auschwitz så är det ett tecken på att nazismen behövs?
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2014-07-15 00:42:37 följande:
    Jag har aldrig varit med om maken till självupptagenhet. SD är det enda parti jag vet där så många följare på fullt allvar tror att de som ogillar deras parti och politik på något sätt är otillräkneliga.
    Alltid lika roligt när SD-fans gnäller om PK. Finns fan inget parti som är så PK-skitnödiga som SD - de ska hela tiden ändra i sina texter för att låta mindre rasistiska, mindre homofoba, mindre misogyna. Så fort en text läggs upp och den får minsta kritik så "försvinner" den, och en ny, mer PK-aktig en kommer upp.

SD och deras fans är de sista som ska gnälla om PK!
  • Dorian Ertymexx
    realist14 skrev 2014-07-18 15:39:30 följande:
    Finns massor av reportage om detta i England.
    Och det finns reportage om chemtrails också. Och om UFOs som snor folk och ger dem anal probes. Och om en hel massa annat dumt. Att det finns reportage om något är inte en garant för att det är sant. Det borde ju SD-fantaster veta, som ju förnekar varenda reportage om partiet som dikt och förbannad lögn, eller hur?
  • Dorian Ertymexx
    FDFMGA skrev 2014-07-18 19:16:42 följande:
    Åh, fan!

Så du har blivit buddhist - och även inom den religionen anser den andlige ledaren att det är bäst att hjälpa på plats.

Jag har inte läst länken. Hur menar han att man bäst hjälper på plats i Syrien? Militär intervention eller något annat innovativt?

Skämt åsido. Det går inte alltid att hjälpa på plats. Syrien är ett åskådligt exempel på detta och de kringliggande länderna har redan tagit emot miljontals flyktingar och har svårt att klara fler.

Det handlar inte om människor som- efter vad någon här i tråden påstod - låtsas utan i allra högsta grad om folk som behöver hjälp.
    Lustigt att SD aldrig försöker få hem Szilág Érik/Erik Almqvist eller någon av de andra "politiska flyktingarna" från sitt parti... om det är bäst att hjälpa på plats alltså...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?