• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • overdose
    FDFMGA skrev 2014-09-15 07:07:42 följande:
    Fast trist ändå - jag hade gärna sett att SD fått lite färre röster.

Men positivt att resultatet borde innebära att blockpolitiken upphör på sikt.
    Du förutspådde väl för några år sedan att de var på väg ut? Startade du inte en tråd om hur de gick bakåt, och en tråd som du länge och väl postade i?

Jag tror det är rätt talande för en människa som dig. Sverige och världen kan gå sönder mitt framför dina ögon, utan att du ser något, bara du får bevara din självbild.

Jag säger så här, i själva verket finns det inget att hata hos SD, för ingen vuxen människa hatar. Det måste finnas plats för oss alla. Det betyder dock inte att vi alla måste vara på exakt samma plats.

I väldigt många diskussioner har det också visat sig att de som säger sig hata SD inte alls har några argument, och att de beter sig på just ett sådant sätt som de säger sig inte tycka om.

Jag har i många inlägg skrivit på samma vis som de som hatar SD, bara det att jag har visat på andras tillkortakommanden, men av någon anledning verkar flera debattörer här inte villiga att acceptera att man "hatar" dem - även om det bara är för diskussionens skull - är inte det konstigt?

Vill man hata, måste man väl tycka om att bliva hatad, eller åtminstone acceptera det? Eller har vissa av er aldrig hört talas om gyllene regeln?

Det är dags att börja förstå att något är väldigt fel i Sverige, och att de som röstar på SD inte alls vill något elakt.

Vi behöver en mycket djupare samhällsdebatt än vad FMGA kan ge oss, en som handlar om våra mest fundamentala bevekelsegrunder.

Jag vet att det finns flera här som kan delta i en sådan, men för att det skall fungera måste man lägga ifrån sig grupptänkandet, och se SD som tänkande individer ;)

• Quintus Zebra
    overdose skrev 2014-09-15 13:13:10 följande:
    Vill man hata, måste man väl tycka om att bliva hatad, eller åtminstone acceptera det? Eller har vissa av er aldrig hört talas om gyllene regeln?
    Gäller detta SD också?

Om SD anser att Sverige ska vara så kulturellt homogent som möjligt, och för att uppnå detta vill stänga ute invandrare från vissa kulturer från Sverige. Kan man då samtidigt säga att det är odemokratiskt när SD inte släpps in i vissa sammanhang, som t.ex. i riksdagssamarbeten, för att de anses ha andra värderingar än resterande partier?

SD ska kanske bestämma sig? Är det odemokratiskt eller inte att särbehandla människor på grund av kulturella skillnader?

Är det inte lite mystiskt att ett parti som säger sig vara mot mångkultur samtidigt i demokratins namn försöker tvinga fram mer heterogenitet i riksdagen? Försöker tvinga de andra partierna att släppa in dem?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • FDFMGA
    overdose skrev 2014-09-15 13:13:10 följande:
    Du förutspådde väl för några år sedan att de var på väg ut? Startade du inte en tråd om hur de gick bakåt, och en tråd som du länge och väl postade i?

Jag tror det är rätt talande för en människa som dig. Sverige och världen kan gå sönder mitt framför dina ögon, utan att du ser något, bara du får bevara din självbild.

Jag säger så här, i själva verket finns det inget att hata hos SD, för ingen vuxen människa hatar. Det måste finnas plats för oss alla. Det betyder dock inte att vi alla måste vara på exakt samma plats.

I väldigt många diskussioner har det också visat sig att de som säger sig hata SD inte alls har några argument, och att de beter sig på just ett sådant sätt som de säger sig inte tycka om.

Jag har i många inlägg skrivit på samma vis som de som hatar SD, bara det att jag har visat på andras tillkortakommanden, men av någon anledning verkar flera debattörer här inte villiga att acceptera att man "hatar" dem - även om det bara är för diskussionens skull - är inte det konstigt?

Det är dags att börja förstå att något är väldigt fel i Sverige, och att de som röstar på SD inte alls vill något elakt.

Vi behöver en mycket djupare samhällsdebatt än vad FMGA kan ge oss, en som handlar om våra mest fundamentala bevekelsegrunder.

Jag vet att det finns flera här som kan delta i en sådan, men för att det skall fungera måste man lägga ifrån sig grupptänkandet, och se SD som tänkande individer ;)
    Mm, den ja - lite av önsketänkande förstås och så blev det tyvärr inte.

Men det har i stället blivit en oerhört intressant politisk situation i Sverige. Jag tror inte för ett ögonblick att S eller S och MP eller S, MP och V har möjlighet att bilda en fungerande regering med mindre än att de kan få ett formaliserat stöd från ett av av de borgerliga mittenpartierna - så med lite tur kan SD:s framgångar innebära att blockpolitiken bryts upp - man ska inte glömma att det finns ett mycket starkt väljarstöd för att SD ska ska hållas utanför allt politiskt inflytande som rör deras huvudfråga invandringen.

Så antingen får vi någon slags politisk konstellation som har en majoritet av riksdagen bakom sig, exempelvis S och MP med V och FP som stödpartier eller också har vi förmodligen att nyval att se fram mot inom några månader.

Det senare är också lite intressant, säkert skulle väljarna straffa de partier som inte bjuder till för att i politisk praktik hålla rasismen borta från inflytande.

Vem vet - kanske jag kommer att få se min önskeregeringskonstellation , S, MP och FP, innan den kommande mandatperioden är över.

Visst är det trist att SD kan få var fjärde röst i avfolkningsbygder som Ljusnarsberg - men rädda människor söker enkla lösningar och SD:s variant av stoppa världen jag vill kliva av kan säkert locka dem som inte ser något annat alternativ. 
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2014-09-15 14:00:00 följande:

Mm, den ja - lite av önsketänkande förstås och så blev det tyvärr inte.

Men det har i stället blivit en oerhört intressant politisk situation i Sverige. Jag tror inte för ett ögonblick att S eller S och MP eller S, MP och V har möjlighet att bilda en fungerande regering med mindre än att de kan få ett formaliserat stöd från ett av av de borgerliga mittenpartierna - så med lite tur kan SD:s framgångar innebära att blockpolitiken bryts upp - man ska inte glömma att det finns ett mycket starkt väljarstöd för att SD ska ska hållas utanför allt politiskt inflytande som rör deras huvudfråga invandringen.

Så antingen får vi någon slags politisk konstellation som har en majoritet av riksdagen bakom sig, exempelvis S och MP med V och FP som stödpartier eller också har vi förmodligen att nyval att se fram mot inom några månader.

Det senare är också lite intressant, säkert skulle väljarna straffa de partier som inte bjuder till för att i politisk praktik hålla rasismen borta från inflytande.

Vem vet - kanske jag kommer att få se min önskeregeringskonstellation , S, MP och FP, innan den kommande mandatperioden är över.

Visst är det trist att SD kan få var fjärde röst i avfolkningsbygder som Ljusnarsberg - men rädda människor söker enkla lösningar och SD:s variant av stoppa världen jag vill kliva av kan säkert locka dem som inte ser något annat alternativ. 

Ja! På den punkten gjorde de sannerligen spännande nytta, genom att splittra blockpolitiken. Mer spännande nu än vid/inför valet! Hade velat se C och KD som stödpartier med något på vänstersidan men de flesta kombinationer är spännande.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Jag vet givetvis att samtliga partier har allt att förlora på att i ens minsta möjliga mån samarbeta med SD. Därför lär det inte inträffa. Jag kan sympatisera med tanken på ett SD med så lite inflytande som möjligt, men samtidigt...

Ponera att något av blocken skulle öppna för ett samarbete med SD. Är det inte ett rätt bra sätt att få med dem i "gemenskapen" (inte det bästa ordvalet, men men) och att inte ge dem chansen att mjölka bilden av sig själva som utstötta martyrer? Låt dem vara med och tycka lite, har de ändå så fel om allting som alla säger borde det inte vara särskilt svårt att ändra eller helt förkasta deras förslag på ett sådant sätt att de bättre överensstämmer med ens egna partivärden. "Anpassningen" sker i det läget inte bara från övriga partier, utan även från SD. 

Skulle det i ett sådant läge gå som jag tror, dvs att uppgiften skulle vara SD övermäktig, växer de knappast så mycket mer till nästa val utan snarare tvärtom.

Eller tänker jag helt galet?

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Rataxes
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-15 10:58:25 följande:
    Jag tror du står och spisar LP-skivor och är lite skeptisk till "det där nya" som kommit, CD eller vad det heter.

Dessutom har du åtminstone på mig aldrig gett intryck att vara en potentiell karriärkomet av den sort du beskriver i ditt inlägg. Doften av tjurbajs ligger tät över den här tråden.
    Det är jag som står och spisar LP-skivor
    Tänk att man skulle ha något gemensamt med någon som retar sig så oerhört på min person, där ser man. Det finns kanske hopp om världen i alla fall. Vi skulle säkert kunna ha intressanta HiFi-diskussioner i ett parallellt universum. Jag föredrar liksom Digestive också rörelektronik men avstår streamande, har inte ens en dator i musikrummet.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Rataxes
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-15 14:46:57 följande:

Jag vet givetvis att samtliga partier har allt att förlora på att i ens minsta möjliga mån samarbeta med SD. Därför lär det inte inträffa. Jag kan sympatisera med tanken på ett SD med så lite inflytande som möjligt, men samtidigt...

Ponera att något av blocken skulle öppna för ett samarbete med SD. Är det inte ett rätt bra sätt att få med dem i "gemenskapen" (inte det bästa ordvalet, men men) och att inte ge dem chansen att mjölka bilden av sig själva som utstötta martyrer? Låt dem vara med och tycka lite, har de ändå så fel om allting som alla säger borde det inte vara särskilt svårt att ändra eller helt förkasta deras förslag på ett sådant sätt att de bättre överensstämmer med ens egna partivärden. "Anpassningen" sker i det läget inte bara från övriga partier, utan även från SD. 

Skulle det i ett sådant läge gå som jag tror, dvs att uppgiften skulle vara SD övermäktig, växer de knappast så mycket mer till nästa val utan snarare tvärtom.

Eller tänker jag helt galet?

Jag tror också på att neutralisera SD genom att låta dem visa sin oförmåga i verkligt riksdagsarbete.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Rataxes
    Digestive skrev 2014-09-15 09:48:11 följande:
    Att du alltid ska hamna där med att vara så fascinerad över mitt liv. Har redan tagit det här ytligt med dig men då du försöker ta någon slags ful poäng via min livssituation som gisslan så kan jag förklara den mer grundligt.

Nej, jag arbetar inte - jag behöver inte och inte kommer inte behöva drt på ett bra tag. Har dock betalat skatt så det räcker och blir över för min egen välfärd. På det så bor jag i villa och har en stereo som förmodligen motsvarar halva din årslön och utan att behöva gå upp och jobba idag, som du. Så förklara, vad ska jag med arbete till? För status? På grund av jantelagar? Av ren solidaritet? För att pressa jordens resurser lite extra? För vår statsminister?

Avancerad utbildning? Du lever på 90-talet. Jag laddar ner inspelade universitetsundervisningar ifrån världens alla hörn och ser dem på fritiden emellanåt för nöjes skull och som du nog förstått, har jag en del fritid.

Sådär, kan vi släppa mitt liv en gång för alla nu? Kan tillägga att jag är 33 år. Så, vad har du utifrån ditt lågvattensmärke att presentera för dig själv? Kan med visst förbehåll våga påstå att jag inte vill byta.

Ah, åter till Hells Kitchen. Att jag ens tog en paus för det här.

Iväg och jobba ihop det där som jag redan har skapat åt mig nu, kafferasten är över. Chop, chop..
    Jo, jag behöver gå upp och jobba, än så länge. Har absolut ingenting emot arbete, under mina studier till ingenjör jobbade jag för att slippa studieskulder medan mina kurskamrater krälade i sina spyor på div nationsfester. Bor obelånat, också i villa (med en stereo som nog motsvarar din, kan vi släppa kukmätartävlandet nu?) När jag går i pension om ca 15 år gör jag det skuldfri med en rejäl sparad slant och drar förmodligen från det här skitnödiga landet. Så "sverigevänlig" är jag. Jo, jag är egoist, skäms inte ett dugg för det, mina närmaste är det viktigaste för mig.
  • Digestive
    Rataxes skrev 2014-09-15 15:00:51 följande:

Jo, jag behöver gå upp och jobba, än så länge. Har absolut ingenting emot arbete, under mina studier till ingenjör jobbade jag för att slippa studieskulder medan mina kurskamrater krälade i sina spyor på div nationsfester. Bor obelånat, också i villa (med en stereo som nog motsvarar din, kan vi släppa kukmätartävlandet nu?) När jag går i pension om ca 15 år gör jag det skuldfri med en rejäl sparad slant och drar förmodligen från det här skitnödiga landet. Så "sverigevänlig" är jag. Jo, jag är egoist, skäms inte ett dugg för det, mina närmaste är det viktigaste för mig.

Grattis! Haha, kukmätartävling - du försöker angripa folks livssituation och tror att du på något vis kan få en snygg come back. Jag visade enbart att det inte gick och då det inte var första gången du dök under ett sådant lågvattenmärke så löpte jag linan ut denna.
  • Digestive
    Rataxes skrev 2014-09-15 14:50:51 följande:

Det är jag som står och spisar LP-skivor

Tänk att man skulle ha något gemensamt med någon som retar sig så oerhört på min person, där ser man. Det finns kanske hopp om världen i alla fall. Vi skulle säkert kunna ha intressanta HiFi-diskussioner i ett parallellt universum. Jag föredrar liksom Digestive också rörelektronik men avstår streamande, har inte ens en dator i musikrummet.

Wicked. Trodde bara att den ljusa sidan sysslade med rör men du är väl en sådan där renegade Jedi och numera en Sith. Må det hamna kletiga fingeravtryck på allt som är heligt för dig.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?