Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför hatar folk SD?

VPK skrev 2014-12-19 01:01:48 följande:
    När det kommer till att äga renar är det bara ett fåtal utvalda som får göra det, lite orättvist, hade gärna haft ett par renar på gården.. Goda att äta är de också, brukar tjuvskjuta en när tillfälle ges. Har halva frysen med renkött :)
    Så fint att du erkänner att du har ett kriminellt beteende sådär. Inte alla som har det modet.

Lustigt det där - ni avundas samerna, men inte de rika? Eller vill du inte ha en lyxbil eller en privat lyxyacht? Märkligt att ni alltid avundas just minoriteters, ofta drabbade minoriteters få fördelar. Låter nästan som oginhet.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2014-12-19 03:01:49 följande:
    Exakt. Men varför åker du inte dit och stävjar det? Vad gör du i Sverige? Ut och kämpa och besegra galenskapen!
    Man kan slåss på många olika sätt. Att ta mot dissidenter och flyktingar, ge dem ett nytt hem och en bas att arbeta ifrån är ett mycket framgångsrikt sätt faktiskt. Och ett som på sikt kan gynna Sverige om dissidenterna vinner sin kamp, och har goda kontakter i Sverige. Då kan vi ha fördel av det via handel och diplomati. Alltid dumt att förkasta potentiella framtida vänner för att man är lite snål i stunden.
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2014-12-19 03:12:20 följande:
    Men Vem fan bryr sig? Ärligt talat. Vem bryr sig om att vilja vara same? Och vem av dom vill va svensk? Nä bråka gärna, men för fan välj era strider!! Sluta tönta er!!!
    Fast det är ju ett av kärnorna i SDs politik. Att få bestämma åt andra vad de är.

Notera skillnaden i lagtexten om sametinget och vad SD skriver om samma fråga: i sametingstexten ovan så står det att "den som ser sig som same" kan kalla sig same (om än inte alltid rösta i tinget för det) - medan SD i sina texter har skrivit att "den som anser sig vara svensk och av andra uppfattas som svensk är svensk.

I det ena fallet får du definiera dig själv, i SDs fall tar de sig rätten att definiera vem du är.

Astöntigt? Absolut! Vansinnigt? Utan tvekan! Typiskt SD? Yep, det är ju tyvärr det.
  • Dorian Ertymexx
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-19 21:07:13 följande:
    Och när offrar du en månadslön?

En ynka kan du väl ge, din humanitära megamänniska?

Inte?
    Fantastiskt. Du försöker alltså få "humanitär" att låta som något fult. Bara det säger mil om din människosyn.
  • Dorian Ertymexx
    overdose skrev 2014-12-20 11:34:34 följande:
    Det är inget annat än vad du gör. Läs bara vad du skriver.

Ingenstans i det du skrivit står det att vad du tycker bara är dina egna tankar som ingen annan skall bry sig om.

Och fråga dig detta, ifall du inte vill vara med och bestämma om vad andra tycker, varför skriva?

Således har du inget argument alls. Det enda du säger är...

Jag vill bestämma, och bestämma något annat än SD.

Notera att rent språkligt använder sig texterna av olika ord, orden "kalla sig" och ordet "är" betyder inte samma sak.

Jag kan ju till exempel kalla mig älskare av din intelligens, men så måste inte vara fallet.

Hur som helst, man får konstatera är att sametinget definierar saker och ting. Rent språktekniskt är det ju så att de som jag, som inte ser mig som same, men ändå vill kalla mig same, inte får det.

De vill alltså bestämma vad jag ska kalla mig.

Jag skall returnera ditt tyvärr, med orden, dina inlägg är sorgliga, och tyder på att du har en mycket ringa språklig intelligens.

Med tanke på vad du skrivit om SD ovan, kanske det är ok att du får höra något om dina egna ord?

Aha. Att motarbeta att andra ska bestämma över dig och mig i fråga om hur vi definierar oss är alltså lika diktatoriskt som att vilja bestämma över andra. Ja, det får stå för dig då, om du inte kan se skillnaden.

Jag skriver mest fakta om SD. Att du ogillar det och attackerar min språkliga förmåga säger mer om dig än mig, faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-12-21 00:28:11 följande:
    Men du begriper ju uppenbarligen inte hur representativa demokratier fungerar. Det handlar inte om att minoriteter "dikterar" hur majoriteten ska göra, eller för den delen att majoriteten "dikterar" hur minoriteten ska göra.

Det är t.ex. ingen "majoritet" som har bestämt att Mp ska sitta i regeringen. De fick ju bara runt 7%. Ändå gör de det (antagligen inte så länge till iofs).

Vad det handlar om,  i en fungerande demokrati vill säga, är att folket pressar partierna att anpassa sin politiska agenda efter opinionen, via röstsedeln.

Eftersom nu en stor del av folket nu tycker att förändringar av invandringspolitiken är en viktig sak, så röstar många ur denna del på ett parti som representerar denna opinion. För att de andra partierna, d.v.s. de som konkurrerar om samma väljare, inte ska tappa än fler röster till Sd, så kommer de att förändra sin invandringspolitik.

De enda som inte kommer att förändra sin invandringspolitik är sannolikt Mp och V: Dessa partier konkurrerar inte om samma väljare som Sd.
    Har inte jag redan svarat på det här? Jo, folket röstade för S, MP och V med god förståelse för att de högst sannolikt skulle samarbeta. Det var ingen hemlig plan som dpldes för folket, det var klart och tydligt att någon slags konstellation av de tre skulle bilda regering. Röstade man på dem så röstade man också för den koalitionen. Man ska vara fasligt obeläst för att inte begripa en så enkel sak!

"Vad det handlar om,  i en fungerande demokrati vill säga, är att folket pressar partierna att anpassa sin politiska agenda efter opinionen, via röstsedeln." Exalt. Och 87% röstade inte på SD. Folkopinionen har talat.

Bortsett från att en stord del inte alls tycker att det är en viktig sak.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-12-21 10:39:54 följande:
    Jag formulerade det så bra i en annan tråd så jag skriver det igen:

För några veckor sen lyssnade jag på P1 och där var det en vänsterinriktad samhällsdebattör, författare etc som sa att ca en tredjedel av befolkningen tycker likadant som partier som SD. Det syns i andra länder menade hon och hon var inte ett dugg överraskad att SD fick 13% och att de antagligen kommer upp i 30%. 

Det ni SD-motståndare inte förstår är att det finns väldigt många människor som har samma synsätt som partier som SD.  Nu har det aldrig funnits ett parti som SD tidigare i svensk politik, så att SD växer kommer som en överraskning för många människor som naivt tror att alla tycker som dom själva. 
    Ehm, jo, det har funnits flertalet liknande partier. Ny Demokrati, diverse fascistiska och nazistiska partier kring tiden för världskriget...

Och om man är överraskad av SDs existens är man nog mentalt lika snabb som en skägglav.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-12-21 10:58:24 följande:
    Invandringen är redan begränsad. Jag tror att det finns många människor som inte tycker om det mångkulturella samhället, som alla partier förespråkar utom SD. Ni kallar det för rasism, och det kanske är rasism, men vad gör det när det finns människor som tycker så? Om det finns ett parti som tilltalar dessa människor så får detta parti deras röster. Och som författaren sa är det ca en tredjedel av befolkningen som tycker likadant.

Jag kör taxi och jag kan säga att dom jag har haft i taxin och pratar om babbar är babbar själva. 
    Emot det mångkulturella Sverige? Menar du att vi ska bryta upp landet i dess beståndsdelar? Vissa skåningar och jämtar lär iofs bli glada, men jag tvivlar på att gutar och storstadområden kommer jubla.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-12-21 11:09:36 följande:
    Inte direkt emot det mångkulturella samhället, utan tycker att det mångkulturella samhällsexperimentet har gått för snabbt och för långt, på för kort tid.
    Vet inte om 500 år kan kallas för kort och för snabbt, eller för långt heller, men vi har förstås alla lite olika perspektiv...
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-12-21 11:12:43 följande:
    Ny Demokrati var emot allt, på den tiden var ju M och S ganska lika vad SD är idag.

Jo, under krigstiden var ju Socialdemokraterna nästan ett nazistiskt parti, med rasbiologi och tvångssteriliseringar.  Deras partiledare, tillika statsminister, pratade om det överlägsna homogena vita Sverige.
    Intressant nog det Sverige som SD vill ha tillbaka. Men de är inte rasister, onej...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?