Philipsson skrev 2014-12-12 15:39:33 följande:
Medmänsklighet och empati är inte kausala begrepp. Det där har du missförstått.
Om man t.ex. har den empatiska förmågan att sätta sig in en pedofils bevekelsegrunder och psyke, så innebär ju inte det att man förordar vare sig kortare eller längre fängelsestraff för det.
Likadant med invandrare/flyktingar. För att man kan sätta sig in i deras psyke, så innebär ju inte det att man måste förorda den hägsta invandringen i Europa för det.
Vad du säger är ju att bara de som hyser samma politiska uppfattning som du, är empatiska och hyser medmänsklighet, och att alla andra inte gör det. Höjden av självgodhet således.
Däremot är det ju så att många som vill framstå som "goda", lägger sig till med somliga åsikter som de uppfattar som att samhället betraktar som "goda", för att vinna fördelar av det. Opportunism, således.
Nej nej, inte alls! Jag är övertygad om att många som inte delar min syn på politik har empati och medmänsklighet. Vet det till och med! Det är just SD som jag menar saknar dessa egenskaper. Något som de glatt visar prov på gång på gång. De saknar till och med vanlig, hederlig skam och skuldkänsla.