• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-11 02:50:04 följande:
    Hur de nu ska assimileras när de har "sameblod"... Obestämd
    Men samer identifierar ju per definition sig som samer, d.v.s. icke-svenskar. Man kan inte vara same och svensk på samma gång, i kulturellt hänseende, precis som att man inte kan vara bäbis och vuxen på samma gång.

Du verkar inte begripa vad begreppen "same" och "samisk" innebär. Läs på!
  • KillBill

Saxat från sidan www.samer.se

Frågan om vad som skapar en identitet är komplex. I stora drag kan man säga att det dels handlar om ens ursprung, dels om ens uppväxt, och så självklart individens eget val. Om man har samiska förfäder men inte själv uppfattar sig som same eller vill vara same, så är man inte same. Å andra sidan kan man även ha dubbla identiteter: Till exempel kan man vara både same och svensk och växla kulturella koder i olika sammanhang.

I tidigare lagar uttryckte staten att endast de som hade renar och ägnade sig åt renskötsel, var samer. Det innebar att stora grupper av samer blev utdefinierade och inte räknades som samer i statens ögon. Sedan Sametingslagens tillkomst är det nu språket som är identitetsmarkör.

• kenneth768768
    KillBill skrev 2015-01-11 11:53:39 följande:

Saxat från sidan www.samer.se

Frågan om vad som skapar en identitet är komplex. I stora drag kan man säga att det dels handlar om ens ursprung, dels om ens uppväxt, och så självklart individens eget val. Om man har samiska förfäder men inte själv uppfattar sig som same eller vill vara same, så är man inte same. Å andra sidan kan man även ha dubbla identiteter: Till exempel kan man vara både same och svensk och växla kulturella koder i olika sammanhang.

I tidigare lagar uttryckte staten att endast de som hade renar och ägnade sig åt renskötsel, var samer. Det innebar att stora grupper av samer blev utdefinierade och inte räknades som samer i statens ögon. Sedan Sametingslagens tillkomst är det nu språket som är identitetsmarkör.

Det verkar ju innebära att en person som aldrig tänkt tanken förut, ibte bara kan knäppa med fingrarna och säga "nu är jag same"?

Jag kan nästan tänka mig att björn söder skulle bli mördad av rosanna dinamarca om han testat resonera så där runt svenskar.

Men å andra sidan, vad är svenskar? Det finns ju igen entydig definition, förutom att man knäppt med fingrarna och sagt "jag är svensk". Så det går kanske inte att jämföra resonemangen. För övrigtt är jag ganska dålig på att knäppa med fingarrna, så det vore bra om det ibte ingick i definition av svenskhet. Hm, snurrigt.
  • nihka
    Philipsson skrev 2015-01-11 00:17:22 följande:
    Salming är inget relevant exempel. Man är ju inte same för att man har sameblod i sig!
    Du avgör inte vem som är vad lika lite som BS gör det. Det avgör personen själv.
  • KillBill
    kenneth768768 skrev 2015-01-11 12:13:37 följande:
    Det verkar ju innebära att en person som aldrig tänkt tanken förut, ibte bara kan knäppa med fingrarna och säga "nu är jag same"?

Jag kan nästan tänka mig att björn söder skulle bli mördad av rosanna dinamarca om han testat resonera så där runt svenskar.

Men å andra sidan, vad är svenskar? Det finns ju igen entydig definition, förutom att man knäppt med fingrarna och sagt "jag är svensk". Så det går kanske inte att jämföra resonemangen. För övrigtt är jag ganska dålig på att knäppa med fingarrna, så det vore bra om det ibte ingick i definition av svenskhet. Hm, snurrigt.

Det räcker inte att knäppa med fingrarna. du måste också tala samiska. Samerna har  en särställning i samhället i och med att de räknas som ursprungsbefolkning. Vi övriga svenskar kommer aldrig att betraktas som ursprungsfolk i Sverige hur gärna SD än vill det.

• Rataxes
    Philipsson skrev 2015-01-10 23:41:09 följande:
    Det spelar ingen roll om du flyttar till Lappland och bor där i 30 år, har du inte sameblod i dig och/eller har en samisk-etnisk uppväxt, så har du ingen rätt att bli same (vara renägare), och naturligtvis har du ingen rätt att rösta till Sametinget.

Så, hos vilka står "rastänkandet" att finna?
    Inte ens alla samer har rätt att leva på statsbidragen till rennäringen, endast medlemmar i samebyarna har rätt till dessa 200 000 000:- som slösas bort på deras hobby.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Speakers Corner
    kenneth768768 skrev 2015-01-11 12:13:37 följande:

Både du och jag kan knäppa med fingrarna och välja att definiera oss som samer eller svenskar eller små grönögda monster.
    Det är vår rätt att själva få definiera oss.

Sen om andra finner vår definition trovärdig, det är en annan historia.
    Men rätten till att själv få definiera sig det har var och en av oss. 
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-01-11 13:17:57 följande:
    Inte ens alla samer har rätt att leva på statsbidragen till rennäringen, endast medlemmar i samebyarna har rätt till dessa 200 000 000:- som slösas bort på deras hobby.

Ser du en orättvisa i att staten stödjer rennäringen mes 200 miljoner per år?

Jag kan upplysa dig om att Sverigedemokraterna får ca 200 miljoner kronor i partistöd denna mandatperiod och mig veterligen måste man vara med i SD för att vara med och påverka hur dessa pengar slösas bort på hobbyn (som verkar bestå av hat, ras och offerkoftor).

• Rataxes
    KillBill skrev 2015-01-11 14:16:15 följande:

Ser du en orättvisa i att staten stödjer rennäringen mes 200 miljoner per år?

Jag kan upplysa dig om att Sverigedemokraterna får ca 200 miljoner kronor i partistöd denna mandatperiod och mig veterligen måste man vara med i SD för att vara med och påverka hur dessa pengar slösas bort på hobbyn (som verkar bestå av hat, ras och offerkoftor).

Nu skiter jag högaktningsfullt i SD´s partistöd. Du får gärna verka för att partistödet tas bort, inte mig emot, dessa pengar kan användas bättre.. Dessutom ljuger du, inte ens såssarna kommer upp i 200 miljoner denna mandatperiod. Kolla dina siffror och återkom sedan.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-01-11 14:36:34 följande:
    Nu skiter jag högaktningsfullt i SD´s partistöd. Du får gärna verka för att partistödet tas bort, inte mig emot, dessa pengar kan användas bättre.. Dessutom ljuger du, inte ens såssarna kommer upp i 200 miljoner denna mandatperiod. Kolla dina siffror och återkom sedan.

Jag hittade denna faktaruta i Dagens Nyheter och slog ihop SDs tidigare partistöd med deras nya. Ljuger tabellen?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?