• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2015-01-11 15:36:54 följande:

Om du är känslig med andra använder ordet hobby i en diskussion kanske du ska sluta upp med att begagna dig av ordet själv i diskussioner där det inte hör hemma? Det var ju faktiskt du som startade med att slänga in ordet i debatten.

Jag bryr mig inte om vad du anser om SD, däremot anser jag att en verksamhet som kräver 5 kr för varje intjänad krona är idiotisk och i bästa fall bör betraktas som en hobby.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-01-11 15:39:06 följande:
    Jag bryr mig inte om vad du anser om SD, däremot anser jag att en verksamhet som kräver 5 kr för varje intjänad krona är idiotisk och i bästa fall bör betraktas som en hobby.
    Ok, då vet jag.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-01-11 08:36:48 följande:

Ja, det var ju också det Söder sa.

Däremot gäller ju inte det för samekulturen, vilket jag förvisso inte har någonting emot (och heller inte Söder, vilket han uttryckligen sa).

Fast märker du inte motsättningen? För intellektuellt komplicerat?

Ni som hävdar att blodsbörd SKA vara irrelevant, att etniciteten ska vara "öppen", försvarar samtidigt en samhällelig struktur, den samiska, där just blodsbörd och etnisk bakgrund är grundförutsättningen för tillhörighet.

Ni resonerar alltså mot er själva.

Ni? Ska man spela intelligent så kan ju ordning och reda på diskussionsparterna ses som iallafall en invigande förmåga. Inte riktigt första gången som vi växlar ord heller.

Har aldrig problematiserat blodsbörd överhuvudtaget och föregående utgjorde jungfruinlägget i denna sakfråga. Har inte skrivit någonting i den här tråden det här året överhuvudtaget.

Hur som helst så känns Björn Söders (och din) syn på sak rimligast - en same som uttryckligen kallar sig för/identifierar sig som en same (varför specifikt ordet "same" används), har högst troligt en samisk identitet och Sverige som nationstillhörighet. Undantag finns säkerligen men man kan nog se en uttryckligen monoton identitet som en ledande regel för identiteten.

Har svårare för att se motiven för den här vilda diskussionen än att rimligt filosofera över sakfrågan i sig. Vilket "Skönt att ha fått det uträtt!" på sätt och vis ville förmedla, också, att det ser ut att räcka med föregående korta poängtering, helt enkelt, och att övrig diskussion känns ganska överflödig.

Vad folk dock "är" ligger dock inte på mitt bord att avgöra. Sådant kan gudar och folk som överhuvudtaget kan definiera begreppet "är" syssla med. Den närmaste och filosofiskt hållbara slutsatsen som jag kan komma fram till angående "är" i sammanhanget, lyder som följande; samer är som oss, fast annorlunda, precis som du och jag sinsemellan, trots att båda är svenskar (och det hela mynnar sedan ut i ett oändligt långt tåg som följer den universella regeln; ju närmare man observerar någonting dessto fler variabler finner man att utgå nya mätningar ifrån).

Övriga slutsatser handlar om intellektuell nonsens, om att babbla på utan objektiv hållbarhet överhuvudtaget. Det vill säga om åsikter och sådan skit. Så, lycka till med en oändlig diskussion om färgen på bajs - finner iallafall Björn Söders (och din) syn på saken rimligast, att det handlar om den personliga identiten och att ordet "same" pekar på en specifik sådan (i regel).
  • Digestive
    kenneth768768 skrev 2015-01-11 12:13:37 följande:

Det verkar ju innebära att en person som aldrig tänkt tanken förut, ibte bara kan knäppa med fingrarna och säga "nu är jag same"?

Jag kan nästan tänka mig att björn söder skulle bli mördad av rosanna dinamarca om han testat resonera så där runt svenskar.

Men å andra sidan, vad är svenskar? Det finns ju igen entydig definition, förutom att man knäppt med fingrarna och sagt "jag är svensk". Så det går kanske inte att jämföra resonemangen. För övrigtt är jag ganska dålig på att knäppa med fingarrna, så det vore bra om det ibte ingick i definition av svenskhet. Hm, snurrigt.

Snurrigt men det rimligaste. Eldsprovet ligger ju sedan i mottagandet bland de övriga som identifierar sig som svenskar. Där har semantik ingen större inverkan i praktik direkt.

Såhär ser det ut i krystade och onaturliga sammarbeten som nationer som idé utgör. Hade folk fått möjligheten att skapa sammarbeten på helt egna villkor, så hade det inte känts snurrigt för en sekund.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2015-01-11 08:36:48 följande:
    Ja, det var ju också det Söder sa.

Däremot gäller ju inte det för samekulturen, vilket jag förvisso inte har någonting emot (och heller inte Söder, vilket han uttryckligen sa).

Fast märker du inte motsättningen? För intellektuellt komplicerat?

Ni som hävdar att blodsbörd SKA vara irrelevant, att etniciteten ska vara "öppen", försvarar samtidigt en samhällelig struktur, den samiska, där just blodsbörd och etnisk bakgrund är grundförutsättningen för tillhörighet.

Ni resonerar alltså mot er själva.
    Visa på var NÅGON av oss försvarat blodsbördsgrejen tack. Det är du som tagit upp den, vi har inte ens diskuterat den frågan.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2015-01-11 08:40:04 följande:
    Men samer identifierar ju per definition sig som samer, d.v.s. icke-svenskar. Man kan inte vara same och svensk på samma gång, i kulturellt hänseende, precis som att man inte kan vara bäbis och vuxen på samma gång.

Du verkar inte begripa vad begreppen "same" och "samisk" innebär. Läs på!
    Aha. Så Jimmy Åkesson är inte svensk, eftersom han identiferar sig som "etnisk skåning"? Bra att veta.

Och jo, klart som fan man kan vara svensk och same. Precis som man kan vara svensk och stockholmare.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2015-01-11 13:17:57 följande:
    Inte ens alla samer har rätt att leva på statsbidragen till rennäringen, endast medlemmar i samebyarna har rätt till dessa 200 000 000:- som slösas bort på deras hobby.
    Du menar såsom SD slösar bort partibidraget på sin hobby?
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2015-01-11 15:39:06 följande:
    Wow, rätt många jobb i Sverige som är hobby dådå...
  • Digestive
    Rataxes skrev 2015-01-11 13:17:57 följande:

Inte ens alla samer har rätt att leva på statsbidragen till rennäringen, endast medlemmar i samebyarna har rätt till dessa 200 000 000:- som slösas bort på deras hobby.

En liten slant för att få behålla den enda värdiga, genuint hälsosamma fast ändå kommersiella djuruppfödningen som finns - i troligen hela den moderna västvärlden.

Känn igen kvalité och uppskatta den! Inte direkt Eldorados antibiotikafyllda skinka från grisar uppfödda på hormoner och skräp i renskaven.

Mm, renskav. <3 Att man faktiskt äter annat kött övergår ändå ens förstånd. Troligen mer essentiell och upptagsduglig näring i en alpbetande ren än i något på apotekshyllan.

Bla, bla..

Lyssnat något på Rega Elicit-R? Den verkar söt.
  • Lyckligaste

Själv älskar jag SD och hoppas de får 30% nästa val tyvärr ha de fega jävlarna ställt in extravalet av rädsla för SD!

Svar på tråden Varför hatar folk SD?