Inlägg från: Anonym (orkar inte mer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orkar inte mer)

Amma i 6 månader annars dör hon?

sitter här och gråter, så fort jag vänder henne till rygg så rullar hon runt och borrar in näsan i madrassen...hur fan skall jag orka?

Emeli skrev 2013-11-04 01:08:07 följande:
    Jättebra och smidig lösning. Tills du har hunnit skaffa en sådan kan du palla upp henne med hjälp av rullade eller vikta handdukar. Lägg handdukarna UNDER madrassen så det bildas en liten upphöjning på vardera sidan om henne. Då kommer hon inte att kunna vända sig. Så gjorde vi när jag arbetade på sjukhus och vi ville att en patient (stor som liten) skulle ligga i ett visst läge. Lägg absolut inte lösa kuddar i sängen ovanpå madrassen. De kan hon flytta på och trassla in sig i. För att du och resten av familjen ska må bra på längre sikt är det viktigt att du följer de goda råd du har fått i tråden och söker hjälp mot din ångest. Så här kan ni inte ha det. Kraaaaam!

Går tyvärr inte att göra så när man har larm plattor

Jag kan heller inte köpa en sån kudde pga larmet.
    Anonym (också) skrev 2013-11-04 14:42:17 följande:
    Angående "sleep positioners" och lösa kuddar. Jag köpte en variant liknande den nedanstående på ebay till min första (men när den kom så luktade den så mycket rök att vi inte kunde använda den - stackars bebis i det hem den kom ifrån säger jag bara!!):

www.walmart.com/ip/The-First-Years-Airflow-In... 

I alla fall, nu när jag var nojjig för mitt senaste barn gjorde jag research för att köpa en liknande, men kom över denna länk:

www.cpsc.gov/onsafety/2010/09/sleep-positione.../

I USA är de mycket mer restriktiva med vad de rekommenderar i sängen. De vill helst inte se några lösa kuddar och täcken alls. I Sverige "ska" man ju ha kudde till bebisen för att undvika platt huvud.

I alla fall, vi valde att inte köpa en sådan den här gången. Kuddar går bort också, för OM hon vänder sig kan hon hamna med näsan mot kudden. Vi använde (som Emeli skrev om också) hårt rullade handdukar. Vi tänkte dock inte på att lägga dem under madrassen - bra råd!! Handdukarna måste hamna under armhålehöjd, för att inte ligga för nära näsan.

Men TS, nu när din dotter kan vända sig om är det också så att hon anses stark nog att kunna sova på mage, för hon kan flytta på huvud och näsa om luftvägarna blir blockerade. Hade nog också bytt läge på henne dock om jag såg det, just eftersom jag är nojjig. Men jag kan glädja dig med att det bara är max två månader tills hon rör sig fritt och ledigt i sängen ändå. Nu använder vi ingenting till dottern.
    Har man inte ens mysfiltar i sängen i USA? vad har bebisen på sig förutom kläder på natten då?
    kudde och täcke har vi aldrig använt till vår dotter och hon har superfin huvudform enligt mitt bvc. 
    Mammatillfilur skrev 2013-11-04 19:51:32 följande:
    Om en bebis har börjat vända sig själv och lägger sig själv på mage så kan barnet försvara dina luftvägar. När barnet är moget att vända sig självt minskar även risken för PSD markant.

TS sök hjälp du har inte ett friskt tankemönster....
    nej jag kanske inte är frisk och det beror på att jag förlorat barn!!
    Anonym (också) skrev 2013-11-04 14:42:17 följande:
    Angående "sleep positioners" och lösa kuddar. Jag köpte en variant liknande den nedanstående på ebay till min första (men när den kom så luktade den så mycket rök att vi inte kunde använda den - stackars bebis i det hem den kom ifrån säger jag bara!!):

www.walmart.com/ip/The-First-Years-Airflow-In... 

I alla fall, nu när jag var nojjig för mitt senaste barn gjorde jag research för att köpa en liknande, men kom över denna länk:

www.cpsc.gov/onsafety/2010/09/sleep-positione.../

I USA är de mycket mer restriktiva med vad de rekommenderar i sängen. De vill helst inte se några lösa kuddar och täcken alls. I Sverige "ska" man ju ha kudde till bebisen för att undvika platt huvud.

I alla fall, vi valde att inte köpa en sådan den här gången. Kuddar går bort också, för OM hon vänder sig kan hon hamna med näsan mot kudden. Vi använde (som Emeli skrev om också) hårt rullade handdukar. Vi tänkte dock inte på att lägga dem under madrassen - bra råd!! Handdukarna måste hamna under armhålehöjd, för att inte ligga för nära näsan.

Men TS, nu när din dotter kan vända sig om är det också så att hon anses stark nog att kunna sova på mage, för hon kan flytta på huvud och näsa om luftvägarna blir blockerade. Hade nog också bytt läge på henne dock om jag såg det, just eftersom jag är nojjig. Men jag kan glädja dig med att det bara är max två månader tills hon rör sig fritt och ledigt i sängen ändå. Nu använder vi ingenting till dottern.
    Det här gjorde mig irriterad!!

"Man kan låta huvudet vila mot en mjuk relativt tjock kudde, som är så stor att både huvud och axlar vilar på kudden. Huvudet ska sjunka ner lite i kudden, så att det stöttas från sidorna. Placera barnets huvud omväxlande åt ena eller andra hållet. Barnets säng kan vändas så att barnet lockas att vända huvudet åt det håll som ljuset faller in mot sängen. På så sätt motverkas att ensidig belastning gör att skallen blir platt eller sned. När barnet är 4-5 månader eller då barnet kan vända sig själv tas kudden bort och ersätts med en fast platt kudde."

http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Information-till-och-for-foraldrar/Plotslig-spadbarnsdod---forebyggande-rad/

Anonym (också) skrev 2013-11-04 18:55:23 följande:
    Här är en länk med CPSCs generella råd:

www.cpsc.gov/onsafety/2012/09/safe-sleep-bedd.../

och

www.cpsc.gov//PageFiles/112732/5049.pdf

Där kan man bland annat läsa att de rekommenderar att börja med kudde när barnet är 1,5. Låter kanske lite i överkant för oss svenskar, men betänk då att de har en population på 300,000,000+ människor att hämta statistik ifrån. Enligt CPSC dör i genomsnitt 32 bebisar per år i USA av lösa kuddar och täcken i sängen.

De rekommenderar i stället varm pyjamas med fot, och de är väldigt vanliga i butikerna där (har även sett dem på bl.a. H&M här). Tunn filt går också bra.

Det känns verkligen knasigt med så olika riktlinjer länder emellan. Vid fler än ett tillfälle har BB- eller BVC-sköterskor tittat på oss som om vi var galna när vi beskriver de råd vi fått från USA. Bland annat det här med kudden fick vi höra på BB och BVC. "Ni använder väl kudde? Ni kommer väl göra det!? Annars kan bebisen få platthuvud!!". Ja sa vi (för att få slut på pratstunden), och gick hem och gjorde som med tidigare bebisar - ingen kudde. Inga platthuvud heller (jättefin huvudform här också). Vi hade i vilket fall inställningen att hellre ha en bebis med platthuvud som kräver åtgärd, än att riskera kvävning. Vi har dock använt filtar, helst då lätta hålvirkade (som farmor gör) eller andra lätta filtar. Hoppas jag inte bidrar till någon noja hos dig, det är verkligen inte min avsikt!
    Länkade den sida som du länkade till min FB-sida. Fy fan vad sura mina vänner blev De sa att deras barnmorskor minsann sagt att man skall ha kudde och deras barn lever än och att man inte skall tro på allt man läser etc etc...
    folk är ju dumma i huvudet på ren svenska!
    min dotter har aldrig haft någon kudde ALDRIG! hon har den finaste huvudformen av alla mina barn. mina två andra hade kudde (tyvärr) 
    Anonym (insikt?) skrev 2013-11-04 21:47:40 följande:
    Du verkar ha insikt om att det du gör/känner inte är helt friskt men du verkar inte ha insikt om att du kanske kan bli frisk om du söker dig till sjukvården. Är det så att du inte vill bli "frisk"? Att du tycker du är annorlunda än oss som inte förlorat något barn och att du därmed har sår inom dig som alltid kommer ge dig ett frikort för att vara överbeskyddande mot din dotter? Är du rädd för att du ska glömma din son om du inte behandlar din dotter som du gör?

Använd kudde eller använd inte kudde - gör som du vill. Vi väljer alla vilka rön och rekommendationer vi ska ta till oss. Men rättfärdiga inte ditt allmänna beteende för att dina vänner inte tror på samma kuddrön som dig - Du har kanske rätt om kuddarna men det betyder inte att dina PSD-rädslor är rationella och sunda.

Snälla TS gör något för att bli frisk. Ring VC, prata med en vän, prata med din man, gå till en kurator- gör något innan det går över styr totalt. Kram och lycka till! 

jag pratar med min man ofta.

HUR ska jag tänka för att inte sätta mig mer i fördärvet?
    Hur tänker ni som har /haft bebisar ang deras sovpositioner, psd, amning etc.
    Hur håller ni er lugna?
    Jag vill veta.....

Ang natten som var: jag gick in, försökte vända på henne. Hon låg på rygg då jag somnade, men på mage när jag vaknade. Jag tänkte: så länge hon iaf ligger på rygg då jag somnar...då är jag nöjd, då slipper jag iaf se henne i magläge och drömma mardrömmar om det.. 

PSD är upp till 1 år och barn skall sova på rygg tills de är 1 år.
    Störst risk är upp till 6 månader och ligger barnet med näsan rakt ner så kan den andas in sin egna luft och kan dö av det.
    Hittade svaret på min egna fråga.

USA verkar ha bättre koll än detta skitland.... 

Går in och tittar på min dotter som har lagt sig på mage...försöker vända henne till rygg, men hon vänder sig snabbt till mage igen.(Dock kan hon inte lägga ena armen framför sig utan hamnar alltid under kroppen )

Jag står och tittar på henne, känner en tår falla...inser att även om jag vänder henne flera gånger så kommer hon antingen 1.) vakna och skrika och hela dagen är förstörd...typ...2.)hon lägger sig på mage igen

i detta ögonblick förstår jag: jag kan inte göra ett skit  

Svar på tråden Amma i 6 månader annars dör hon?