Inlägg från: Anonym (orkar inte mer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orkar inte mer)

Amma i 6 månader annars dör hon?

hymafr skrev 2013-11-05 10:12:44 följande:
    Jag förstår nog inte - du har alltså inte dottern i ditt eget sovrum? Varför inte? Varför ställer du inte hennes spjälsäng ca 2 decimeter från din säng och sen sätter du på larmet. Om hon trots det dör så är det på grund av något som du inte kunde avvärjt ens om du haft henne i famnen.

Andningslarmet är ju det vi har för att rädda alla barn från PSD. De barn som dör trots andningslarm dör av t ex hjärtfel. Kanske det finns någon som hört talas om någon som dött av vanligt andningsuppehåll trots larm - jag har inte hört någon i alla fall. Tvärtom har jag hört flera som klarat sig då de antingen själva vaknat till av larmet eller att föräldrarna lyft upp dem och de börjat andas. T o m en som fick göra HLR på sin dotter som sen klarade sig helt frisk. 
    Vart står det att jag INTE har min dotter i mitt rum??
    MIn dotter HAR ett form av hjärtfel: VSD. 
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2013-11-05 10:14:20 följande:
    Vart står det att jag INTE har min dotter i mitt rum??
    MIn dotter HAR ett form av hjärtfel: VSD. 
    Dock: hennes form av vsd skall inte påverka henne sa kardiologen, men jag kan inte släppa oron ändå!
    http://www.webmd.com/parenting/baby/news/20121121/infant-deaths-sleep-positioners

13 Infant Deaths Tied to Sleep Positioners
    Officials Warn Sleep Positioners Pose Suffocation Risk
    By 
    WebMD Health News
    Reviewed by Louise Chang, MD

Nov. 21, 2012 -- A product marketed to help keep babies safe while they sleep may have the opposite effect.

At least 13 infants have died since 1997 while lying in sleep positioners or sleep wedges, a new CDC report shows. The products often claim to reduce the risk of sudden infant death syndrome (SIDS).

Researchers found all but one of the deaths involved infants aged 3 months or less. Most of the infants were placed on their sides to sleep in the sleep positioner, and many were later found lying on their stomachs.

Most of the infants suffocated after rolling onto their stomachs from a side-facing position.

The FDA has never approved any infant sleep positioner to prevent or reduce the risk of SIDS.

Officials are urging parents to follow these safety steps:

Stop using sleep positioners. Using a sleep positioner to hold an infant on his or her back for sleep is dangerous and unnecessary. Never put pillows, wedges, comforters, or quilts under an infant in a crib orbassinet. Always put an infant to sleep on his or her back at night and at nap time to reduce the risk of SIDS.

A few infant sleep positioners have been cleared by the FDA to treat specific medical conditions, such as gastroesophageal reflux. Officials say these sleep positioners should only be used by prescription.

New Warning for Sleep Positioners

There are two main types of infant sleep positioners. One is a flat mat with a side bolster. The other is an inclined wedge mat with side bolsters.

The FDA and U.S. Consumer Product Safety Commission (CPSC) also issued a warning against the use of sleep positioners in 2010.

In this latest report, researchers from the CDC, FDA, and CPSC reviewed data on deaths related to infant sleep positioners from January 1997 to March 2011.

The results showed 13 deaths. The victims ranged in age from 21 days to 4 months.

Four of the infants had been born prematurely and three were one of a set of twins. Four of the 13 infants also had recent respiratory symptoms, such as a cold.

“At least nine of the infants were placed on their sides (and one prone), raising the concern that the 'back-to-sleep' message to position infants on their backs is either not being heard or not being followed,” researcher Brenda Lawrence, MD, of the FDA, writes in the CDC report.

The CPSC has also received dozens of reports of infants put to sleep on their backs or sides in positioners and later found in a potentially dangerous position.

entjej skrev 2013-11-05 10:23:05 följande:

Vad jag läst så innan plötslig spädbarnsdöd så slutar barnet att andas men om någon skakar barnet då så kan barnet börja andas igen. Så om larmet utlöses så kan man skaka barnet och barnet behöver kanske inte dö...har jag läst fel menar du? Larmet löses ju ut rätt fort...man dör ju inte direkt om man håller andan...
    Inte fan skall man skaka ett barn, inte ens när det slutats att andas!!!!!

Spjälskydd i sängen ökar risken för PSD:

Och det är en PSD-expert som svarar:

Is it safe to use bumpers on my baby's crib? Last updated: november 2011

Fern Hauck

SIDS expert

No. The American Academy of Pediatrics and SIDS prevention groups caution against using crib bumpers. (This includes the "breathable mesh crib liners" that are now on the market.)

It's true that many crib bedding sets are still sold with bumpers. And you may be tempted to use some kind of bumper or liner to keep your baby's limbs from slipping between the crib slats or your baby's head from banging against the sides.

But there's no evidence that these products prevent injuries. And reports show that they can lead to suffocation, strangulation, or entrapment. Some bumpers also reduce the flow of fresh air in your baby's crib, which is considered a contributing factor in SIDS.

http://www.babycenter.com/408_is-it-safe-to-use-bumpers-on-my-babys-crib_1368447.bc
    Anonym (sök hjälp.) skrev 2013-11-05 10:51:11 följande:
    Ts... För din egna skull, SÖK HJÄLP! NU!!

Ditt tankesätt är varken normalt lr nyttigt!
    Kan du svära till tusen att en psykolog kan hjälpa mig så att jag kan låta mitt barn sova tryggt och jag kan slappna av helt och inte oroa mig det minsta för psd??
    mammastitch skrev 2013-11-05 12:06:49 följande:
    TS - jag har inte läst hela tråden men skummat igenom den. Du verkar ha satt dig in i den minsta lilla detalj kring PSD och inriktar hela ditt liv kring att hålla ditt barn vid liv. Samtidigt uppvisar du ett stort motstånd till att söka hjälp. Du motiverar dina nojor med att du har förlorat ett barn, att det är förklaringen till att du nu mår så dåligt och är så orolig. När ditt barn fyller 1år och risken för psd sjunker markant, blir du lugn då? Är faran över ? Eller kommer du oroa dig över alla andra faror/sjukdomar  som ditt barn kan råka ut för?

"Att vara förälder är att leva med en laddad pistol mot sin (känslomässiga)tinning", är det någon som sagt och det stämmer. Man oroar sig alltid en smula och det släpper inte, oberoende av barnets ålder. Men du oroar dig för mycket! Du uttrycker även en motvilja till att prata med en psykolog och jag kan inte låta bli att undra om du ser din oro för ditt barn som en kärleksyttring till det barn som du förlorade och att du på ett plan faktiskt inte vill sluta oroa dig?
    Om jag hade haft svaret på dina frågor så hade jag svarat.
    Inte är jag motvillig eller orolig för psd för att jävlas med er i tråden!
    det är oerhört jobbigt för mig och jag finner inte heller någon lösning i detta.
    att sitta och skriva "sök hjälp, du är inte frisk!!" som vissa har gjort, tror ni det hjälper?
    hjälper det mig att bli bättre?

det är som att säga till en alkoholist "sluta drick NU!"

Krafs skrev 2013-11-05 17:58:26 följande:
    Men vad VILL du då? Vad VILL du med denna tråd? Om du inte är intresserad av att ta tag i problemet, vad är då poängen med din tråd?

Den typ av depression du beskriver att du har, kan vara direkt livsfarlig för ditt barn. Kanske inte just nu, men låter du detta utvecklas så kan du vara en direkt fara för ditt barn.

Jag tycker att du ska ge din sambo tillgång till denna tråd, så han kan läsa om hur du mår och de reaktioner som uppkommit kring detta. Sedan så föreslår du att ni tar kontakt med psykiatrin så du får hjälp å det snaraste.

MIn sambo vet redan allt och mer hur jag mår, vad jag är orolig för etc. Jag döljer ingenting för han.

Han vet också att jag gjort denna tråden.

Svar på tråden Amma i 6 månader annars dör hon?