Inlägg från: emjh |Visa alla inlägg
  • emjh

Gravidtråd för oss som är över 35

Jag känner mig helt sänkt. Jag måste läsa mina anteckningar från förra gången för det känns som det är värre nu, men troligen har jag bara glömt. 

Huvudvärken är hemsk och inte blir det bättre av att jag mår för illa för att dricka kaffe, jag försöker dricka mycket vatten men jag borde säkert dricka mer. Fil och naturell yoghurt är nästan det enda jag kan tänka på utan att må illa men jag har ätit det så mycket att jag börjar må illa av det också. 

Hade influensa nyss och häromdagen fick jag kräksjuka... hej immunförsvar! :/  Idag gjorde jag potatissoppa och jösses vad gott det var, det åt jag mycket sist också. 

Jag tror inte jag var så arg sist men denna gång  är jag extremt lättirriterad, får utbrott över allt möjligt (stackars min man) och börjar gråta lättare än vanligt. 

Men så där ja, då har jag gnällt av mig riktigt ordentligt. Skönt. :D

• emjh

Kul att gruppen växer! 

Vi fick jättefina reaktioner från alla i familjen, glada tillrop och glädjetårar. 
    Min ålder har ingen kommenterat, det tänker jag knappt på själv. 

Min förra graviditet var, förutom illamåendet, väldigt smidig och jag kunde gå i klackskor och hoppa upp från stolen ända fram till förlossningen (kunde för övrigt inte prata med förlossningen när det var daga att åka in eftersom jag joggade runt matbordet... det hjälpte mig genom värkarna). :D

Denna gång har jag börjat få väldiga hugg i ryggen... de kommer helt plötsligt, ibland om jag suttit ner ett tag men även när jag står eller går. Det gör galet ont, häromkvällen fick maken hjälpa mig att gå till sängen... 
    Vad är detta? Är det så här foglossning känns eller kan det vara någon nerv? Det är bara i kors-/ländryggen det känns. 

• emjh

PoL: Tack! Jag har aldrig riktigt fattat hur foglossning känns men det var en bra beskrivning. Så är det inte för mig så då kan jag sluta fundera på det. Skönt. :)

• emjh
    DragonWoman skrev 2014-03-09 22:07:14 följande:
    Tänkte ischias när jag läser ditt inlägg. Googla och se om det stämmer med dina besvär
    Jag tror inte det är ischias. Mamma och syrran har haft det och det här är inte på samma sätt. Det går inte nedåt alls i rumpa eller ben.  Eller kan man ha det utan att det strålar?
  • emjh
    DragonWoman skrev 2014-03-10 19:04:47 följande:
    Enligt vänner som haft det så behöver det inte stråla ner i ben, ljumskar eller rumpan. Kolla upp det iaf

Min bm ringde idag med order om att börja äta niferex. Låg järndepå... Men var inte oväntat. Kul att behöva börja redan i v 10...
    Ok, tack för info! Ska prata med henne om det. 

Jag anar att även mitt järnvärde är åt pipsvängen, ska bli väldigt intressant att få provsvar. 
  • emjh

Provtagning imorse. 
    Hade till min förvåning fint blodvärde på 134. 
    Blodsockret var också bra. 

Blodtrycket låg på 140/87. Jag brukar ligga högt men har aldrig mätt på morgonen förut, tänker att det kanske borde vara lägre då? 
    Jag hade dessutom protein i urinen men jag fick inget värde. 

BM konstaterade att det onda i ryggen är foglossning men eftersom det är så tidigt (11+) så trodde hon att det kommer gå tillbaka och jag fick en del tips om vad jag ska tänka på. 

• emjh
    Kaa76 skrev 2014-03-12 22:10:01 följande:
    Har RUL i morgon och är ordentligt orolig, riktigt varför vet jag inte, eller ja, har en massa små orsaker, men inget som borde göra mig så här orolig.  Är dessutom sjuk och blir jag inte feberfri tills i morgon får jag inte göra det, är nog det som oroar mig mest just nu, vill bara att allt skall vara bra :( 
    Hur gick det? Hoppas allt gått väl! 
  • emjh
    Knytet skrev 2014-03-12 11:04:22 följande:
    Blodprov o UL idag gick bra. Plutt mätte perfekt, skönt
    Härligt! :)
  • emjh
    Kaa76 skrev 2014-03-12 22:05:41 följande:
    Är ju mer stigningen de tittar på än själva värdet, så det är säkert helt ok för just dig med det blodtrycket :)

Håller tummarna för att din foglossning blir bättre, har tyvärr själv stora problem med det. 
    Ja det har du rätt i, tack för det. 
    Åh vad jobbigt, vilken vecka är du i? Haft problem länge?  Jag hade inga problem alls förra gången så jag känner mig lite ovan med detta, har inte fått in rutinen att vara försiktig med hur jag rör mig eftersom det varit så lite och relativt lindrigt men bara de senaste dagarna har jag märket en försämring. Ska skärpa mig med skor & trappor och häftiga rörelser osv. 

Hoppas det blir bättre för dig! 
  • emjh
    Kaa76 skrev 2014-03-13 18:54:24 följande:
    Är i v.18, har haft problem från v.6 ungefär. förra gången blev jag heltidssjukskriven i v.11, så har klarat mig lite bättre denna gång även om jag just nu blir snabbt sämre. Är ju tyvärr sällan man blir bättre, även om det kan avstanna om man har tur, är vad jag hoppas på just nu.
    Åh fy. Min BM sa att det kunde gå tillbaka om man får tidigt, men det kan man inte vara säker på alltså... :/ Stackare, håller tummarna för att det avstannar då! 
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35