Inlägg från: emjh |Visa alla inlägg
  • emjh

Gravidtråd för oss som är över 35

Apropå kejsarsnitt så har jag ju inte fött med kejsarsnitt men jag blev ju opererad i buken i v22 (el 21, minns inte exakt) och då gjorde de ett lodrätt snitt. Jag var sjukskriven en månad efteråt och det är jag tacksam över. Jag vill absolut inte föda med snitt baserat på de erfarenheterna men jag förstår verkligen de som vill pga hemska vaginala förlossningar. En riktigt jobbig grej efteråt var att det gjorde galet ont i axeln (!) varje gång jag nös, hade gaser, åkte över ett gupp eller liknande. Här hört att man ligger med huvudet nedåt under en sån operation som de gjorde på mig & att det kunde bero på det, men annars har jag tänkt att ngn nerv kom i kläm eller så. Konstig efterverkan. :)

• emjh
    Insanejane77 skrev 2014-05-01 23:04:56 följande:
    Det är gas som dom använder under operationen som samlas och gör ont i axeln, försvinner på nån dag eller två men det är märkligt att det blir så! 

Intressant, det hade jag ingen aning om! För mig gjorde det ont i åtminstone ett par veckor efteråt, men jag kanske var överkänslig. :)
  • emjh
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-02 08:39:46 följande:
    Man använder enbart gas vid titthålsoperation och inte vid öppen kirurgi.

Ok, jag har dålig koll. Då var det kanske en nerv som spökade trots allt. :)
  • emjh
    Fiamedbarn skrev 2014-05-02 19:14:54 följande:
    Är det någon här som haft en polyp i livmodern eller på livmoderhalsen? Jag åkte till förlossningen för att kolla en blödning idag och då upptäckte de en ganska stor polyp. Fick reda på att det skulle kunna innebära cancer, och efter egna efterforskningar är risken ca 1 %. De sa att den inte behövdes tas bort under graviditeten, men efter denna vetskap vill jag att den ska tas bort nu!! Alla polyper ska undersökas sen, så det hade ju varit bra att veta. Även om risken är liten så finns den ju där. I så fall får jag väl ta bort hela livmodern. Om allt går som det ska är jag ju ändå tvåbarnsförälder snart...
    Luck is what happens when preparation meets opportunity

Jag hade ju ett myom, nästan samma sak tror jag. Jag blev opererad i v22 just för att de inte kunde utesluta cancer, fick vänta tre veckor på provsvar efter op. Du är nog i goda händer, jag har aldrig känt mig så väl omhändertagen som då. De kommer säkert hålla extra koll. Hr du blivit röntgad? Jag kallades till magnetröntgen direkt efter att läkarna diskuterat mina ultraljudsbilder. Hur stor är polypen? Mitt myom var 10 cm i diameter. Men de blev oroliga för den var så mörk, hade många ytliga blodkärl. Först trodde de att mitt satt på ena äggstocken och att allt skulle ryka men det visade sig att det satt på livmodern. Jag hoppas och tror att det är lugnt för din del och att polypen försvinner av sig själv eller att de tar bort den efter förlossningen. Det är ingen höjdare att bli opererad med bebis i magen.
  • emjh

PoL & DragonWoman: Lycka till, tänk att ni ska få se era små nu! :) 

• emjh
    Fiamedbarn skrev 2014-05-02 19:56:31 följande:
    En polyp på livmoderhalsen kan kan tydligen knipsa bort utan operation under graviditeten. Den sticker ut som en tunga från livmoderhalsen och är ca 2-3 cm lång och nästan lika bred. Jag tror inte röntgen behövs, hon kunde se den vid en vanlig gynundersökning.

Jag vill verkligen ha bort den nu!! Ska ringa på måndag och se om jag kan få någon tid. Hon nämnde efter undersökningen att hon hade kunnat ta bort den nu, men hon erbjöd sig inte att göra det...så det borde i alla fall vara en rätt så enkel procedur. Jag är bara lite orolig för mer blödningar eller att det skulle vara en risk under pågående graviditet. Men jag har hört andra göra det under graviditeten utan problem.
    Aha, men då förstår jag att du vill ta bort den så fort som möjligt! Lycka till!
  • emjh
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 20:43:32 följande:
    De brände ett hål på gallgången ca en cm ovanför gallblåsan som de inte såg så galla läckte ut i buken. Jag fick ett buk hematom på höger flank efter där de gick in med instrumenten, trycket i buken pga gallvätskan gav mig proppar på äggstocksvenerna så äggstockarna svullnade för blodet kunde inte ta sig därifrån och ena proppen droppade ut i stora kroppsvenen. Min son var tre veckor när operationen var och jag kom hem när han var tre månader. En vecka på IVA då de inte visste om jag skulle överleva. Jag är själv sjukvårdsutbildad och hade tyvärr monitorerna vända mot mig när jag piggnade till och hade blodtryck på 65/45 några gånger så jag var illa däran. Fick dödsångest faktiskt och sjukhusprästen var tom inkopplad. Det är snart 4 år sedan.
    Är tacksam att jag lever.
    men fy så hemskt, lider med dig!
  • emjh
    DragonWoman skrev 2014-05-04 21:32:02 följande:
    Sista gången innan förlossningen... hade gärna fått nått ultraljud i månaden så vi hade kunnat se liten växa smile2.gif

Hade du gjort ditt eller ska göra? smile1.gif

Jag gjorde mitt i tisdags och fick se en liten rackare som låg med benen i kors och båda händerna bakom huvudet. Så gulligt (precis så brukar storasyster ligga). Den tuggade och svalde. Glad

Med första barnet fick jag ultraljud åtminstone fem gånger beroende på min operation, det var underbart!  
    Med denna blir det bara detta enda pga att vi enbart erbjuds RUL i normalfall. 

• emjh
    Insanejane77 skrev 2014-05-04 21:37:21 följande:

Lycka till båda två!

Kan säga att jag får se min lilla tjej varannan vecka på tillväxtultraljud. Det är inte så roligt som man kan tänka sig att gå på UL oftare när man gör det för att egentligen leta efter fel och avvikelser :S För mig är det väldigt ångestladdat och jag är lättad varje gång det är över och inget var galet. Men jag är fortfarande livrädd varenda gång! Nu på torsdag är det dags igen, skräckblandad förtjusning kanske man kan säga :)

Nej det förstår jag. I mitt fall visste jag ju att op. gått bra och att bebisen klarat sig fint, men jag fick extra kontroller för uppföljning tror jag. Eller, jag minns inte vad de sa, men jag var inte orolig då så jag kunde njuta av det. 

Men i din situation förstår jag att det inte är så kul. :/  Håller tummarna för dig och din bebis!
  • emjh
    lina7710 skrev 2014-03-07 18:12:11 följande:
    Idag var vi på KUB.
    Sååååå nervös jag var innan siffrorna räknades fram.
    ALLT såg bra ut !! 

Jag fick mitt Bf flyttat från 14/9 till 6/9 :)

BF-lista {#emotions_dlg.flower} 
    21 Juni, InsaneJane  
    23 juni, FruFA79 
    26 juni, Maramina  
    2 juli, Mallan74  
    9 juli, Lindsey Egot the only one  
    14 juli, Scarlett01 
    23 juli Fiamedbarn (väntar en flicka) 
    1 augusti, Sessan78  
    5 september, Leppardette
    6 september, Kroken   
    6 september, Lina 7710