Inlägg från: MjölkChoklad |Visa alla inlägg
  • MjölkChoklad

Gravidtråd för oss som är över 35

12+0 idag, så en milstolpe passerad. Hej vecka 13 och andra trimestern Berättat för våra barn och närmsta familjen nu i helgen. Magen går liksom inte riktigt att gömma längre... KUB på onsdag - nervöst!!!! Ha en fin annandag påsk!

• MjölkChoklad
    Knytet skrev 2014-04-21 12:31:14 följande:
    111, välkommen. Vad fruktansvärt med ditt förra barn, detör så som bara inte får hända. Förstår att du bara vill komma igenom denna graviditet så snabbt som möjligt. Tur det är vår o sommar framöver, då flyternog tiden på lite bättre med alla aktiviteter o semester odyl. Det är flera på tråden som mist sina barn, det är svårt att inte bli uppskrämd känner jag. Tror starkt på att det nu kommer gå bra för dig !! Mjölkchoklad, lycka till på onsdag, spännande. Trimester två börjar först i vecka 14+0 och varar tom vecka 27+6

Tack Aha - är det så? Fick gravid-mail från 1177 Vårdguiden idag och där stod det så här: "Gravid i vecka 13 Andra delen av graviditeten Graviditeten brukar delas in i tre delar, de så kallade trimestrarna. Den första trimestern pågår till och med vecka 12, den andra mellan vecka 13 och 27, och den tredje från vecka 28 till att barnet föds. Så nu börjar andra delen av graviditeten, trimester två!" Men iallafall 12+0 och vecka 13
  • MjölkChoklad
    Knytet skrev 2014-04-21 15:40:48 följande:
    Mjölkchoklad, det e väl som med allt annat att alla säger olika . Känns ändå som om 1177 är rimlig med tanke på att missfallsrisken sjunker med 65% när man går in i v 12, o det e skönt !! PoL, jag bor i götet, i alla fall just nu. Vi håller på o säljer huset o enligt planen flytta tillbaka till Stockholm. Men vi kanske hyr nåt här nere nåt år innan, vi får se.

Hahaha - precis
    PoL skrev 2014-04-21 12:36:34 följande:
    Wiiee vad härligt!! ha en fin annandag påsk du med!

Tack
  • MjölkChoklad
    Irmeline skrev 2014-04-21 17:58:30 följande:
    Jag har läst att andra trimetern börjar 13+2, tredje börjar 26+4 och bf är 39+6. Om man tar 13+2 och gångar med 2 resp. 3 så stämmer det också, så jag räknar så :)

Låter ju rimligt
    Myc skrev 2014-04-21 18:58:28 följande:
    V 12 äntligen!!!
    37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.

Kul - skiljer en dag mellan oss
    India skrev 2014-04-21 21:54:38 följande:
    Hej, lägger mig till den här gruppen eftersom jag är över 35 år (40 närmare bestämt) och är gravid med vårt tredje barn. Har mått sämre den här gången men mest mentalt tror jag. Är extremt nojig och tror inte ens på det trots 15+4... Blev nyfiken på vad ficklampetricket är för något?! Tror att jag kände den lille för några veckor sedan men nu...ingenting...blir inte lugnare av det direkt

Välkommen Gravid m fjärde barnet och nojjigare för varje graviditet känns det som.
    emjh skrev 2014-04-21 22:06:59 följande:
    Lys på magen med en ficklampa så vänder sig bebisen i magen om den ser ljuset. Ska funka från ung. v17 men det varierar säkert. Jag vet inte om omgivningen spelar ngn roll men denna gång var jag i ett mörkt rum och kotten vände sig direkt. :)  Har märkt att det blir mycket aktivitet om jag stryker längs med ljumskarna också (där jag har växtvärk).  Tro nu inte som min man att jag ständigt stressar min bebis, det gör jag inte. 

Tack för tips! Ska testa det när jag är i v 17
  • MjölkChoklad
    Knytet skrev 2014-04-21 18:23:02 följande:
    Irmeline, oj där kom en tredje variant, hehe , ja det borde ju helt enkelt vara så att man delar in graviditeten i tre lika långa delar. Nån som har mycket huvudvärk ? Tycker jag har fått mer det sista och det hjälper inte me alvedon, skit

Har haft väldigt mycket huvudvärk nu i påsk. Bättre idag dock!
  • MjölkChoklad
    Sessan78 skrev 2014-04-22 21:15:30 följande:
    Tappen är påverkad så jag får lov att spendera natten på förlossningen. Fått en spruta bricanyl så nu är det bara att vänta och hoppas på goda nyheter...

Nej, så jobbigt! Håller tummar och tår!
    kajsamupp skrev 2014-04-22 21:33:22 följande:
    Oj, vad här skrivs. Tar typ en kvart att läsa igenom nu när jag varit borta några dagar. Nu är jag tillbaka efter en påskhelg i finska obygden utan uppkoppling. RUL gick bra, en till synes frisk bebis sprattlade omkring där inne   Är i v 20 nu och har stor mage och kan inte riktigt fatta att jag gått halva graviditeten.. Mår bra nu, inga symtom förutom lite andfåddhet och osmidighet.. Välkommen nya medlemmar! Och beklagar 111s dotter. Sessan: Hoppas det lugnar ner sig så du kan åka hem snart!

Grattis till lyckat RUL!
  • MjölkChoklad
    Sessan78 skrev 2014-04-23 11:53:10 följande:
    Jag är hemma nu. Bricanylen verkar ha gjort sitt och tappen hade gått tillbaka något, alltså blivit lite längre igen. Är nu sjukskriven en vecka med order att ta det lugnt men inte vara helt sängliggande. Lugnar det inte ner sig så blir det förlängd sjukskrivning... Känner mig lättad även om oron hela tiden gnager i mig. Nu ska jag njuta av att vara hemma och lyxa till det med en lång varm dusch!
    Åh, vad skönt! Njut av duschen Skrattande
  • MjölkChoklad
    Insanejane77 skrev 2014-04-23 09:51:05 följande:

Fy, jag håller alla tummar och tår för dig och hoppas att allting går bra!

Härliga nyheter! Grattis :)

Ser att ni pratar foglossning. Det är ett ämne jag inte kan komma ifrån en endaste just nu. Min foglossning var förr bara där fram men nu har det gått till baksidan av bäckenet och det gör så jävla ont att jag knappt står ut ibland! Jag har haft diskbråck några gånger tidigare och misstänker att jag har nervskador där sedan dess och nu när bäckenet luckras upp så påverkas ischiasnerven (fast bara i ena benet) och jag kan varken ligga eller stå för att komma ifrån eländet.
    Hade ett foglossningsbälte vid min förra graviditet men det gjorde ingen skillnad då så jag gav bort det. Tror inte det är någon större ide att skaffa något nu heller då. 
    När jag ändå gnäller så vill jag passa på att nämna att jag har fått olidliga kramper hela nätterna! Allt nedanför naveln kan krampa och gå från sendrag till full kramp där jag inte kan röra mig på 3 sekunder. I framsidan av låret, baksidan, bakom knäet, i fötterna, vaden och mest vid skenbenet, där är det också värst smärta om krampen blir fullbordad för foten lägger sig uppåt och det gör skitont! Äter magnesium och kalcium och dricker mycket men det har ingen som helst effekt.
    Så som det är nu så vaknar jag minst 10-15 ggr om natten med det här och måste ställa mig upp för att det ska släppa och ibland måste jag gå en sväng också för att få igång blodflödet. Lägg till 5 kissningar på det så kan jag konstatera att jag sover ganska illa just nu :D  Frågade läkaren om krampen men det fanns absolut inget att göra åt mer än att stå ut. Någon mer som har det så där?
    I v 32 och ska på tillväxt-UL i morgon. Det ska bli intressant att äntligen få veta hur stor hon är! Läkarna tror att någon någonstans i kedjan har mätt fel för man har mätt allt från 4% under snittet till 12% över. Det är inte speciellt viktigt själva storleken egentligen men bara så man vet ursprungsvikten så man märker om hon börjar växa sämre eller växer för fort plötsligt. Och så måste man vänta 2 veckor mellan varje mätning, annars visar den inte korrekt efter vad jag förstod. Hur som helst, utöver detta så mår jag bra! Alla värden har gått tillbaka till normalvärden och jag tuffar på i graviditeten som jag tycker känns som om den går alldeles för fort framåt.

Hoppas ni har det bra i det vackra vädret flickor! {#emotions_dlg.flower}

Fy så jobbigt med sån foglossning!!!

Spännande med tillväxt-UL imorgon och skönt att värdena är normala!

Själv ska jag på KUB om ca 1,5 timme och är sååååå himla nervös och orolig!!! 
  • MjölkChoklad
    PoL skrev 2014-04-23 13:22:02 följande:
    Mjölkchoklad: håller tummarna! Vad härligt att få titta på bebisen

Irmeline skrev 2014-04-23 14:04:16 följande:
    Insanejane: Vilka krämpor, jobbigt! Men inte långt kvar nu, snart är det över Sessan: Vad skönt att det lugnat sig! Även om bebis är överlevnadsduglig utanför magen så är ju varje dag och vecka nu viktig för att minska komplikationerna och neotiden. Ta det lugnt, duscha och vila och njut av våren! Mjölkchoklad: Lycka till på KUB!

Tack!!! Det gick helt fantastiskt bra!!! En liten krabat där inne som sprallade och mådde bra Fick lägsta möjliga risk på KUB 1:20000. Känns helt underbart och jag är såååå himla glad! Nu ska jag banne mig försörja njuta av att vara gravid
  • MjölkChoklad
    PoL skrev 2014-04-23 18:47:58 följande:
    Wiiiee! Härligt, Mjölkchoklad

kajsamupp skrev 2014-04-23 20:31:23 följande:
    Sessan: Vad bra att läget är under kontroll för tillfället. Se nu till att bara ta det lugnt veckan som kommer, varje dag och vecka är ju viktig för bebis. Mjölkchoklad: Härligt, grattis!

Irmeline skrev 2014-04-23 20:40:57 följande:
    Grattis!!! :) underbart!!

Tack snälla ni!!!! Så underbart!!
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35