• Eija

Utredning 2014, följas åt?

Nu har jag och min sambo tagit det första steget till att påbörja en utredning. Nästa månad ska vi till reproduktionscentrum på Akademiska i Uppsala för att lämna blodprover och få mer information. Skulle vara kul om fler som ska påbörja sin utredning och hoppas på ett plus 2014 ville följas åt!

• Svar på tråden Utredning 2014, följas åt?
  • lilsis

Men oj! När vi träffar läkaren 26/3 så har jag lämnat blod för B la AMH osv och sambon redan lämnat spermaprov. Så när vi träffar läkaren första gången är allt gjort utom spolning av min kvarvarande äggledare och tid för det får jag i så fall inom en månad, troligen snabbare.

• lilsis
    Eija skrev 2014-02-21 14:09:05 följande:
    Vänta verkar vara det enda som man garanterat får göra. Jag hade trott att de skulle se till att alla prov var klara på 3 månader, eftersom det står att de följer vårdgarantin på hemsidan. Men det vara tydligen inte rätt! Vill ju egentligen inte räkna, men nu är det över 4 månader sedan jag ringde dit och nästan ingenting har hänt.

Utredningen kan nu göra på CVL, de är mycket snabbare än Ackis som bara precis ligger inom vårdgarantin. Utredning kostar som vanliga läkarbesök hos landstinget.
  • Eija

Jo jag vet, men eftersom vi har fått tid för att träffa läkare i mitten av mars så orkar jag inte byta klinik. Om jag visste om från början att det skulle ta sån tid hade jag gått till CVL direkt. Vi har bara fått träffa BM och lämna blodprov. Det var i början av dec.

• Körsbärspaj

Weee! Fick brev från Karolinska att remissen kom in i tisdags. Det ska ta 2-4 veckor att handlägga den och bli uppsatta på väntelista. Hoppas nu att detta flyter på som det ska, så vi kan ringa vårdgarantikansliet senast i slutet av mars.

• Pipal

Får man hoppa in här? Vi ska på utredning om en månad! Vi har försökt i ett år. Vi hade "säkra perioder" i två år innan, så det borde verkligen ha tagit sig vid dethär laget. Jag är tjej, 26 och sambon 35. Min mens är regelbunden så har ingen aning om vad som kan vara fel :( vi har båda haft klamydia en gång och jag har haft en cysta. Har ingen aning om vad som kan vara fel. Vi ska gå till Jan-Åke Erlingsson på Mama Mia i Stockholm. Denhär tråden behöver jag för det är så svårt att inte grubbla, tror inte att han kommer hitta nåt fel på oss! Och därmed inget att rätta till :( min mens är ju som en klocka!

• Karriärskvinna

I morgon ska jag på spolning! Känner mig riktigt nervös, både för hur det ska kännas och för beskeden vi kommer få...

• barn2011

Karriärskvinna: Håller tummarna att det går smidigt och smärtfritt! Jag ska göra spolning på tisdag. 

Pipal: Jag kan tänka mig hur du känner, å ena sidan vill man ju inte att något ska vara fel men samtidigt vill man ju att det ska finnas nån förklaring och enkel behandling... Hoppas du får snabb och bra hjälp!

Körsbärspaj: Hoppas att allt flyter på och går snabbt! Ska bli spännande att följa dig ifall vi behöver göra samma resa sen.

• Körsbärspaj

Spolningen behöver ni inte vara oroliga för. Det är ju säkert ganska individuellt, men för mig var det mest som ganska kraftig mensvärk när lösningen spolades in. Det går fort också och släpper när undersökningen är över. Sen hade jag lite kramper samma dag och dagen efter, plus att jag blödde lite (allt helt normalt enligt läkaren), men det är inget som Alvedon inte hjälper mot. Hoppas det går bra för er!

• Karriärskvinna

Spolningen gick bra, visst gjorde det lite ont, men det gick över oväntat snabbt. Man såg att jag har en skiljevägg/flik i livmodern som man ska ta bort, annars såg det bra ut. Bra äggreserv och bra äggledare och allt. Läkaren satte upp mig för operation och kölista för IVF. Känns ändå positivt och hoppas vi får ett plus 2014...

• lindavik

Hej på er,

Måste få fråga er angående äl-testerna; jag använder Clearblue digital ägglossningstest och mitt resultat ser ut så här:

dag 13 i menscykeln: glad gubbe
    dag 14: ingen gubbe
    dag 15 ingen gubbe
    dag 16: glad gubbe (igår lördag)
    dag 17: ingen gubbe (idag söndag)

Vad betyder detta? Någon som varit med om liknande? Jag ska nämligen ta blodprov OM jag får positivt utslag på testerna, men det verkar som att jag både får positivt och negativt. Fattar ingenting. Kan det vara så att dag 13 inte egentligen räknas då det var lite för tidigt och att vad som räknas är dag 16? Vilken dag tror ni är mest pålitligt?
    Hoppas någon av er kan svara.

Tack / L

Svar på tråden Utredning 2014, följas åt?